به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "
نفت ما"،باوجود فشارهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از ناترازی انرژی و همچنین پروژه های روی زمین مانده فشارافزایی اما بازهم شاهد فسادهای آشکار در حوزه پروژههای نفتی هستیم.
یکی از مفاسدی که اتفاقا پیشتر از این نیز رسانه نفتما درباره آن هشدار داده بود، بکارگیری مجدد بارج (سکوی) مسکونی اسقاطی است.
طبق مدارک و مستندات موجود، تا سال ۹۸ نام بارج مسکونی اسقاطی که هم اکنون (اوشن کسل) نام دارد (اتلانتیک لندن )و شماره ثبت بین المللی آن ۸۷۵۱۵۱۴ بوده که اکنون با تغییر نام بارج اسقاطی با نام جدید (اوشن کسل) سعی در گمراه کردن نهادهای نظارتی را دارند.
سوال اینجاست که این سکوی مسکونی که سال ساخت آن به ۴٠ سال پیش بازمیگردد چطور با رقم های بسیار بالا در مناقصات نفت برنده می شود؟
نقش مسئولین شرکت ملی نفت در این جریان چیست و نهادهای نظارتی وزارت نفت و سازمان بازرسی چرا از این فساد غافلند؟
این روزها که همه حواس مسئولین به سمت تقویت توان حداکثری جهت اجرای سریعتر پروژه های فشارافزایی نفت و گاز سوق داده شده، سودجویان اما در صدد بهره گیری از این آب گلآلود هستند.
یکی از مواردی که به نظر می رسد بازهم از چشم نهادهای نظارتی به دور مانده، پروژه اجاره بارج مسکونی اسقاطی به نام «آتلانتیک لندن» است که این روزها به منظور گمراه کردن اذهان نامش را به «اوشن کسل» تغییر داده اند.
البته این اولین بار نیست این بارج اسقاطی محل سوءاستفاده مفسدین می شود.
۵ سال پیش نیز رسانه ها در خصوص برگزاری مناقصه پُرحاشیه نفت و گاز پارس در خصوص اجاره بارج مسکونی و اعلام نام آتلانتیک لندن بعنوان برنده با کلی سو سابقه شفاف سازی کردند.
اکنون اما مجددا این بارج اسقاطی با نام جدید «اوشن کسل» قرار است به دور از چشم نهادهای نظارتی نفت و زیر نظر شرکت نفت و گاز پارس، با سنی در حدود ۴٠ سال مجددا در خلیج فارس پس از دوران بازنشستگی مشغول به کار شود.
گفتنی است سال ۹۸ یک شرکت به عنوان برنده مناقصه اجاره بارج مسکونی اسقاطی در شرکت نفت و گاز پارس معرفی شده بود و پس از بررسی های کارشناسی مشخص گردید که کلیه اسناد و مدارک بارج اسقاطی جعلی و ساختگی بوده و از سوی سازمان بازرسی کل کشور و فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس، مناقصه باطل اعلام گردید.
حال پس از گذشت بیش از ۵ سال شاهد اتفاقی بسیار نادر در وزارت نفت بوده و هستیم که بارج اسقاطی را به لنگرکاه بندر عسلویه منتقل کرده و عده ای سودجو و متخلف سعی در اجاره دادن بارج اسقاطی با بیش از ۴٠ سال سن به شرکت ملی نفت ایران میباشند!
نکته قابل توجه این است که در شرایط کنونی که شرکت ملی نفت ایران هیچگونه نیاز عملیاتی به حضور بارج اسقاطی کاملا قدیمی و فرسوده در سکوهای خلیج فارس ندارد، چرا و به چه علت اصرار به حضور غیر قانونی این بارج از رده خارج و اسقاطی میشود ؟
طبق مدارک و مستندات موجود در سال ۹۸ نام بارج اسقاطی (اتلانتیک لندن) و شماره ثبت بین المللی آن ۸۷۵۱۵۱۴ بود و هم اکنون با تغییر نام بارج اسقاطی با نام جدید (اوشن کسل) سعی در گمراه کردن نهادهای نظارتی و مخفی کردن سوابق سؤ قبلی را دارند، در حالی که طبق مقررات و قوانین بین المللی دریانوردی، چنانچه حتی اگر نام شناور دریایی را تغییر دهند ولی شماره ثبت آن هرگز قابل تغییر نخواهد بود و با یک سرچ بسیار ساده در اینترنت ثابت میگردد که این بارج همان بارج اسقاطی فرسوده سال ۹۸ میباشد که کلیه اسناد و مدارک آن جعلی و ساختگی میباشند.