۳
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۱۶۴۸۲۶
مدیرعامل شرکت انرژی سپهر در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

برنامه ریزی برای تولید اسید استیک در پتروشیمی لاوان

پتروشیمی دنا اواخر امسال به بهره برداری می رسد
یاری گفت : قصد داریم که پتروشیمی لاوان از شرکتهای پتروشیمی زیرمجموعه مان را به سمت صنایع پایین دستی متانول و بالاخص استیک ‌اسید سوق بدهیم و مقدمات این کار فراهم شده، و برنامه ریزی کرده ایم که در همین ماه کلنگ، این طرح را بزنیم و عملیات اجرایی اش را شروع کنیم.
فایل ویدیو
علی یاری، مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره هلدینگ انرژی سپهر در خصوص برنامه‌های این هلدینگ برای توسعه‌ بخش پایین‌دستی اظهار داشت: ما در سال جاری، برنامه‌ای که هم در هیات ‌مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان و هم در هیات‌ مدیره هلدینگ انرژی سپهر مصوب شده است، قصد داریم که پتروشیمی لاوان از شرکتهای پتروشیمی زیرمجموعه مان را به سمت صنایع پایین دستی متانول و بالاخص استیک ‌اسید سوق بدهیم و مقدمات این کار فراهم شده، و برنامه ریزی کرده ایم که در همین ماه کلنگ، این طرح را بزنیم و عملیات اجرایی اش را شروع کنیم. 
یاری با اشاره به تعریف واحد پایین دستی زنجیره ارزش در پتروشیمی سبلان افزود: خوراک طرح لاوان از متانول پتروشیمی سبلان تامین می شود و تلاش داریم پتروشیمی سبلان را در این پروژه سهامدار کنیم تا بعدا بتوانیم از تخفیف قانونی خوراک هم استفاده نماییم و با هزینه‌ کمتری این زنجیره‌ ارزش تکمیل شود. 
مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر در مورد زمان بهره برداری از پروژه های پتروشیمی در حال ساخت مثل دنا تصریح کرد: ما سه طرح عمده در دستور کارمان داریم که عبارتند از دنا، سیراف و قطب سپهر لاوان. برای پتروشیمی دنا، تقریبا، پیش بینی لازم برای تامین مالی اش را انجام داده ایم و مجوز لازم هم از سهامداران مان گرفته ایم و تلاش داریم که امسال پروژه پتروشیمی دنا را به یک نقطه‌ قابل قبولی برسانیم، لذا اقدامات لازم انجام شده است و بحث تامین مالی هم پیش بینی شده و امیدواریم تا پایان سال با توجه به ابلاغ سهامدارانش به بهره برداری رسد. 
نایب رئیس هیات مدیره هلدینگ انرژی سپهر ادامه داد: در طرح سیراف هم که مگا پروژه‌ای است مشکل خاصی از نظر تامین منابع ارزی نداریم و در منابع ریالی هم با بانک‌ رفاه به توافق رسیده ایم و تضامین لازم هم قرار شده توسط سهامداران داده شود. 
یاری اعلام کرد: در قطب لاوان که مهمترین کار ما ساخت هتل است و در واقع هتل نیمه‌کاره‌ای که سال‌های سال رها شده است. لذا پتروشیمی‌های تولیدی مان را که منابع مالی در اختیار دارند بر اساس تعریف یک سازوکاری در این پروژه سهامدار می کنیم تا با استفاده از منابع مالی این شرکتها ظرف یکی دو سال آینده بتوانیم هتل لاوان که پروژه‌ بزرگی است به بهره برداری برسد و به کل واحدهای تولیدی منطقه سرویس بدهد. 
مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر در خصوص راهبرد صادراتی برای توسعه‌ بازارهای جدید گفت: ما دنبال این هستیم که بازارهای مان را توسعه بدهیم. همین الان بیشتر صادرات ما به بازراهای هند و چین است و اخیرا گروهی از همکاران در سیدکو را به خارج اعزام کرده ایم تا بازارهای جدید را شناسایی کنند. منابع لازم برای توسعه بازار پیش بینی شده است و دنبال این هستیم که بتوانیم در خارج کشور و مخصوصا در چین یا کشورهای آسیای شرقی، ذخیره‌سازی‌ های مان را انجام بدهیم، در حوزه‌ خلیج فارس هم همین رویه را دنبال می کنیم. درواقع، راهبرد اصلی ما توسعه بازارهای صادراتی است تا منحصر به چین و هند نباشد. در کنار این راهبرد، البته بازارهای داخلی را هم داریم و در بازارهای منطقه‌ای مثل افغانستان، پاکستان و عراق در سالهای گذشته هم به صورت محدود اقداماتی انجام داده ایم اما امسال به دنبال توسعه سریع در این بازارها هستیم.  
یاری در مورد تنوع بخشی به سبد سهام انرژی سپهر و تاثیر آن بر سهامداران اعلام کرد: ما آمادگی داریم تا دیگر سهامداران حقوقی و حقیقی را در سهام مان شریک کنیم و خودمان هم دنبال این هستیم که بتوانیم در سایر شرکتهای پتروشیمی که در حال احداث و توسعه هستند شریک و سهامدار بشویم و این موضوع را به عنوان یک راهبرد دنبال می‌کنیم و امیدوارم تا پایان سال به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.
 
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ناکارآمدی یا سایه دکل گمشده
محمد صفوی/ مدیر روابط عمومی سابق تاسیسات دریایی ایران
روابط عمومی قلب تپنده سازمان است
عبدالمجيدكمالى /رئيس روابط عمومى شركت مخازن سبزپتروشيمى عسلويه