۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۱۶۴۳۹۸
مدیرعامل پتروشیمی کوروش در گفت‌و‌گو با نفت ما خبر داد: (بخش ۲)

پروژه PVC پتروشیمی کوروش، جهش ۳۰ درصدی تولید به ظرفیت کشور اضافه خواهد کرد

اقتصاد جذاب PVC و ظرفیت مناسب داخلی و صادراتی دلیل انتخاب آن بود
رشدی بنام گفت: با انتخاب طرح‌های زود بازده واحدهای  VCM و PVC با موافقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دستور کار قرار گرفت تا با ساخت آن گام بزرگ ۳۰ درصدی در جهش تولید PVC در کشور برداشته‌شود.
فایل ویدیو
مهندس «بهرام رشدی بنام»، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کوروش در گفت‌وگو با نفت ما در خصوص تغییر پروژه PDH این شرکت به طرحهای VCM و PVC اظهار داشت: با وجود مسائل گفته شده در طرح PDH، سرانجام سهامدار و هیات مدیره شرکت توقف و تغییر طرح و‌ خروج از رکود عملیاتی بالغ بر هفت ساله طرح از زمان صدور سند موافقت اصولی در سال 1396 را در دستور کار قرار دادند و این بار با انتخاب طرح‌های زود بازده واحدهای  VCM و PVC با موافقت شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دستور کار قرار گرفت تا با ساخت آن گام بزرگ 30 درصدی در جهش تولید PVC در کشور برداشته‌شود.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کوروش با اشاره به اقتصاد جذاب PVC و ظرفیت مناسب در بازارهای داخلی و صادراتی آن افزود: مطالعه در مورد امکان انتخاب طرح PVC به عنوان طرح جایگزین شروع شد و مطالعات اقتصادی لازم انجام گرفت که خوشبختانه با شناسایی واحدهای VCM به عنوان تولیدکننده محصول میانی و PVC به عنوان محصول نهایی با ظرفیت 200 هزار تن در سال که با تکنولوژی‌های تراز در کشورهای اروپایی نصب شده و قصد فروش داشتند، مذاکرات با فروشنده و‌ دریافت اطلاعات فنی آغاز شد که بر اساس هزینه‌های سرمایه‌گذاری و درآمد، شاخص‌های کاملا مطلوب به دست آمد. مضافاً واحدهای VCM و PVC این پلنت که متعلق به کرواسی است به ترتیب در سال‌های 2011-2008  و سال ۲۰۰۵ نوسازی و بهینه شده‌ و ارتقا یافته‌اند.
عضو هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی کوروش تصریح کرد: در بحث اقتصاد طرح مزیت‌های مطلوبی همچون هزینه‌های سرمایه‌گذاری بسیار پایین‌تر از طرح PDH و زنجیره‌های آن دارد که طبق برآورد اولیه حدود یک پنجم تا یک چهارم سرمایه‌گذاری طرح PDH و زنجیره برای هر دو واحدVCM و PVC و بالغ بر 160 میلیون یورو، بوده که با توجه به شاخص‌های اقتصادی بسیار مطلوب‌تر خواهد بود.
رشدی بنام در خصوص تامین مالی طرح‌های VCM و PVC پتروشیمی کوروش اعلام کرد: تامین مالی پروژه توسط سهامدار که گروه مالی بانک کارآفرین است انجام خواهد شد و حتی کمتر از یک واحد PDH  خواهد بود و سهم آورده سهامدار در پروژه PDH  و زنجیره ارزش آن، تقریبا می‌تواند هر دو واحد VCM و PVC را تامین مالی بکند. همچنین از بخش خصوصی تقاضای زیادی برای مشارکت داشته‌ایم که استفاده خواهد شد.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کوروش در مورد بازار PVC  تولیدی این شرکت تصریح کرد:  میزان ظرفیت اسمی PVC در کشور بر اساس استعلام‌های رسمی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی حدود 745 هزار تن در سال توسط مجتمع‌های پتروشیمی اروند، غدیر، بندر امام و آبادان تولید می‌شود و میزان صادرات آنها تنها حدود 10 درصد است که این خود نشان‌دهنده نیاز داخلی بالای این محصول بوده که علیرغم وجود بازار صادراتی، اجازه صادرات بیشتر داده‌نشده‌است. مطالعات نشان می‌دهد که بازار داخلی و صادراتی خوبی برای PVC  وجود دارد. به غیر از واحد 2  PVC  اروند، طرح رسمی دیگر پتروشیمی هامون بندرعباس است که به بهره‌برداری خواهد رسید، لذا با توجه به اینکه ما پلنت دست دوم وارد می‌کنیم و مدت زمان اجرای طرح 2 تا 2.5 سال است، در این زمینه پیشروتر خواهیم بود.
عضو هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی کوروش در خصوص تامین خوراک گفت: واحد VCM ، خوراک EDC و اتیلن نیاز دارد که با شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر و مدیریت تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مذاکرات مطلوبی برای تامین خوراک انجام شده‌است که بر این اساس برای عقد تفاهم و قرارداد، برنامه‌ریزی می‌کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی