۴
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
کد مطلب : ۱۶۳۹۱۱
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

تحقق استراتژی افزایش فروش و سود شاروم

ساخت واحد اوره-آمونیاک در پتروشیمی ارومیه
اسمعیلی افزود: کاری که انجام دادیم این بود که یکی از بهترین محصولات ما که سولفات پتاسیم است ظرفیتش را بالای ۱۰۰ درصد بردیم، بخشی از افزایش فروش ما از این ناحیه است، بدینصورت که هم تولید را از نظر حجمی و هم مقدار فروش ما را از نظر ریالی افزایش داد. از طرفی سبد سود را هم بهینه کرد. 
فایل ویدیو
اکبر اسمعیلی، مدیرعامل پتروشیمی ارومیه، در خصوص رکوردشکنی شاروم از نظر ارزش و حجم تولید در آذرماه امسال در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، اظهار داشت: من اوایل امسال که به عنوان مدیرعامل پتروشیمی ارومیه انتخاب شدم دو استراتژی را به عنوان برنامه به هلدینگ خلیج فارس و پترول ارائه دادم و اعلام کردم که برنامه ام بهبود وضعیت مقداری فروش پتروشیمی ارومیه در سال جاری است، یعنی سبد محصولات مان به گونه ای باشد که فروش افزایش پیدا بکند و از دو عدد 2000 و 400 در جلسه با دکتر علی عسکری و دکتر قانعی نام بردم که در ذهن مان بماند. منظورم از این اعداد این بود که فروشمان ۲۰۰۰ میلیارد تومان و سودمان ۴۰۰ میلیارد تومان بشود. همکاران بنده در پتروشیمی ارومیه تلاش کردند که این استراتژی عینیت پیدا بکند که به لطف خدا محقق شد.
اسمعیلی افزود: کاری که انجام دادیم این بود که یکی از بهترین محصولات ما که سولفات پتاسیم است ظرفیتش را بالای 100 درصد بردیم، در حالیکه از سال 1399 تا مرداد ماه امسال این ظرفیت بین 50 تا 60 درصد کار می کرد ولی ما بازار فروش آن را ایجاد کرده و مسائل فنی کارخانه را حل کردیم تا به ۱۰۰ درصد ظرفیت برسد. بخشی از افزایش فروش ما از این ناحیه است، بدینصورت که هم تولید را از نظر حجمی و هم مقدار فروش ما را از نظر ریالی افزایش داد. از طرفی سبد سود را هم بهینه کرد. این تغییری که در واحد سولفات پتاسیم روی داد، باورش برای همکاران مان سخت بود که امکانپذیر نیست بعد از سه سال این واحد به ۱۰۰ درصد ظرفیت تولید برسد و این اتفاق افتاد و سبد فروش ما را توسعه داد. الان این دو استراتژی افزایش سود و افزایش فروش هر دو تقریبا محقق شده است و تا پایان سال هم قطعا همین مسیر را دنبال خواهیم کرد که نسبت‌های فروش و سود را در همین محدوده حفظ کنیم تا 2 برابر افزایش فروش و حداقل 2.5 برابر افزایش سود داشته باشیم.
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در مورد تامین خوراک واحدهای سولفات پتاسیم و سولفات آمونیوم و کریستال ملامین اعلام کرد: خوراک واحد کریستال ملامین ما اوره است که کود اوره از پتروشیمی شیراز می‌ خریم چون ما اوره‌ پریل مصرف می‌کنیم در حالیکه اکثر تولیدکنندگان اوره الان اوره گرانول تولید می ‌کنند به خاطر اینکه مستقیم به مصرف‌ کننده که کشاورزان هستند بدهند. لذا الان تولید اوره‌ پریل در کشور کم شده و ما معمولا با پتروشیمی شیراز توافق می ‌کنیم که بخشی از تولیدش را به اوره‌ پریل تخصیص بدهد تا خوراک واحد کریستال ملامین ما تامین شود که البته هزینه‌ بالای لجستیک و حمل و نقل بالایی تا ارومیه دارد.
اسمعیلی ادامه داد: خوراک دیگر پتروشیمی ارومیه، آمونیاک است که معمولا از شرکت ‌های هم‌ گروهمان از پتروشیمی لردگان دریافت می ‌کنیم و در غیر اینصورت از پتروشیمی ‌های کرمانشاه، شیراز، خراسان، آمونیاک را تامین می‌کنیم. اسید سولفوریک را خودمان تولید می‌کنیم و با این سه تا ورودی، گوگرد برای اسیدسولفوریک می‌خریم که تامینش خیلی سخت نیست و از پالایشگاههای گازی گوگرد را تامین می کنیم. در واقع خوشبختانه توانستیم خوراکمان را تامین کنیم.
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه تصریح کرد: تنها نقطه‌ ضعف تامین خوراک پتروشیمی ارومیه، هزینه‌ های لجستیک بسیار بالای آن است که حمل و نقل اوره و آمونیاک برای ما دارد، لذا طرحی را به عنوان طرح اوره-آمونیاک کوچک ‌مقیاس داریم که اگر مصوب شود و به ما گاز تخصیص بدهند، می ‌توانیم یک واحد اوره-آمونیاک کوچک ‌مقیاس در ارومیه احداث و زنجیره‌ ارزشمان را در پایین ‌دست تکمیل کنیم، یعنی اوره را خودمان تولید کرده، آمونیاک را خودمان تولید و مصرف کنیم و یک مقدار مازاد اوره هم اگر داشته باشیم به کشورهای همسایه که خواستار این محصول هستند، صادر کنیم. آن موقع می ‌توانیم واحد کریستال ملامین فعلی را که تکنولوژی پایین و قدیمی و ظرفیت پایینی دارد، جمع کنیم و یک واحد ۳۰ هزار تنی کریستال ملامین به جای ۴ هزار تن ظرفیت فعلی بسازیم. این ظرفیت جدید زنجیره‌ ما را بسیار اقتصادی‌ تر می کند. لذا مجوزهای اولیه‌ اش را گرفته ایم و اگر نظر وزارت نفت را در تامین خوراک گاز جلب کنیم می توانیم یک واحد کوچک‌ مقیاسی اوره-آمونیاک احداث و زنجیره آن را هم تکمیل کنیم.
اسمعیلی در مورد تامین خوراک واحدهای سولفات پتاسیم و نیتروژن گوگردی گفت: سولفات پتاسیم بهترین محصول از نظر اقتصادی برای ماست که خاک پتاس اش یعنی kcl را هم از داخل و هم از طریق واردات تامین می‌کنیم و الان تامین خوراک به حد کافی هست.
اسید سولفوریک اش را که خودمان تولید می‌کنیم این دو ماده به عنوان خوراک ورودی واحد سولفات پتاسیم است، برای سولفات آمونیوم هم اسیدسولفوریک که خودمان تولید داریم و آمونیاک هم از شرکت ‌های هم‌ گروه یا غیر هم‌ گروه خودمان می‌ خریم و برای تولید به مجتمع می آوریم.
مدیرعامل پتروشیمی ارومیه در خصوص تولید کودهای پوشش دار تاکید کرد: کودهای پتروشیمی ارومیه الان به صورت گرانول تولید می شود، سولفات آمونیوم و سولفات پتاسیم هم به صورت پودری و هم گرانول تولید شده، ولی بازار بیشتر روی گرانول و سولفات‌ پتاسیم گرانول، کشش دارد که ما تبدیل به گرانول می‌ کنیم. سولفات‌ پتاسیم پوشش فعلا خاصی نمی ‌خواهد و اصلا نیاز بازار نبوده و ما هم دنبالش نرفتیم ولی سولفات آمونیوم را هم به صورت پودری و هم به صورت گرانول تولید می ‌کنیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی