۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۱۶۲۵۶۰

کاهش ۱۹ هزار و ۳۳ واحدی شاخص بورس

نمادهای هلدینگ تاپیکو، شستا، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس، مپنا، ایران‌خودرو و بانک ملت به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را امروز از خود به جای گذاشتند.
کاهش ۱۹ هزار و ۳۳ واحدی شاخص بورس
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با کاهش 19 هزار و 33 واحد همراه شد.
 بورس اوراق بهادار تهران اولین روز کاری هفته را با کاهش شروع کرد، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با افت 19 هزار و 33 واحد به رقم 2 میلیون و 166 هزار و 944 واحد رسید.
شاخص هموزن نیز امروز با کاهش 7 هزار و 999 واحد به رقم 754 هزار و 340 واحد رسید. ارزش بازار در بورس تهران به بیش از 7 میلیون و 554 هزار میلیارد تومان معادل 152 میلیارد دلار رسید.
معامله‌گران امروز بیش از 8.4 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 421 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 375 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
همه شاخص‌های بورس امروز قرمز شدند، شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 87 صدم درصد کاهش یافتند. این دو شاخص با معیار هموزن 1.05 درصد کاهش یافتند.
شاخص آزاد شناور 86 صدم درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس 75 صدم درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس 1.01 درصد کاهش یافت.
نمادهای هلدینگ تاپیکو، شستا، پالایش نفت تهران، پالایش نفت بندرعباس، مپنا، ایران‌خودرو و بانک ملت به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را امروز از خود به جای گذاشتند.
در فرابورس ایران هم شاخص کل امروز با 252 واحد کاهش به رقم 26 هزار و 42 واحد رسید.ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از یک میلیون و 433 هزار میلیارد تومان رسید.
ارزش بازار پایه فرابورس 380 هزار میلیارد تومان برآورد شد. معامله‌گران امروز بیش از 5.8 میلیارد سهام و اوراق مالی در قالب 274 هزار معامله و به ارزش 8 هزار و 11 میلیارد تومان داد و ستد کردند.
امروز نمادهای صبا فولاد خلیج‌فارس، آریا ساسول، پتروشیمی تندگویان، بیمه پاسارگاد، پالایش نفت لاوان، پتروشیمی زاگرس و فولاد هرمزگان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را از خود به جای گذاشتند.
 با توجه به ریزش‌های بورس به اعتقاد اکثر کارشناسان سهام شرکت‌های بنیادی و تولیدی به مرحله ارزندگی رسیده‌اند و رشد مورد نظر در مقایسه با سایر بازارهای رقیب را کسب نکرده‌اند. در عین حال نباید از ریسک و نوسان بازار غافل شد.
یکی از مأموریت‌های مهم بازار سرمایه در کنار شفافیت شرکت‌ها و صورت‌های مالی آنها و ارتقاء حاکمیت شرکتی و مدیریتی، انجام تأمین مالی برای پروژه‌های توسعه در شرکت‌های بورسی و فرابورسی است که شرکت‌ها می‌توانند با انتشار اوراق و سهام و چشم‌پوشی از حق‌تقدم سهام به جمع‌آوری نقدینگی از بازار اقدام کنند و به این ترتیب سرمایه‌های خرد بازار را به سمت تولید هدایت کنند.
در سال جاری یکی از بزرگ‌ترین تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به ارزش 2 هزار میلیارد تومان انجام شد و بنابراین شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از ابزارهای متنوع در بازار سرمایه به تأمین مالی اقدام کرده و از بروز تورم در روزهای پایان سال جلوگیری کنند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی