۵
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۷
کد مطلب : ۱۳۱۱۸۶
روز صنعت پتروشیمی؛ فرازها و فرودها(۲)/وزیر اسبق نفت، در گفت‌وگو با نفت ما:

صنعت پتروشیمی مانع خرد شدن اقتصاد ایران در سایه تحریم ها شد

غرضی گفت: توصیه‌ام به دولت آقای روحانی در ماه‌های پایانی دوره و همچنین سكان‌داران اقتصادی دولت سیزدهم این است كه تولید در بخش پتروشیمی را به عنوان یكی از اولویت‌های اصلی در نظر بگیرند. 
محمد غرضی
محمد غرضی
 تحریم‌كنندگان ایران با تحریم نفت‌ بارها اقتصاد ما را با تهدیدهای نگران‌كننده روبرو كرده‌اند. به همین دلیل در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای تولید فراورده‌های نفتی انجام گرفته تا از این طریق تبعات نقشه‌های تهدید كننده دشمنان نقش بر آب شود. 
محمد غرضی، وزیر اسبق نفت، در گفت‌وگو با  خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   در این‌باره اظهار داشت: نفت و بعد از آن گاز را می‌توان یكی از مهمترین داشته‌های كشورها در هزاره سوم دانست. به هر حال در دنیایی كه اقتصاد حرف اول را می‌زند، اینكه كشورها چطور در مناسبات اقتصادی به نظم لازم برسند، نكته‌ای بسیار مهم است. با این توضیح كه درآمدهای حاصل از انرژی، به خصوص نفت و گاز می‌تواند راهی باشد برای بازشدن گره‌هایی كوری كه جوامع در حساب و كتاب مالی با آنها روبرو می‌شوند. 
عضو كابینه دولت‌های جنگ و سازندگی، در ادامه سخنانش گفت: ایران در خاورمیانه‌ای قرار دارد كه منبع اصلی انرژی در جهان است و به همین دلیل هر جا بحث نفت به هر طریقی مطرح شود،‌ كشور ما هم در آنجا حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. اساسا به همین دلیل است كه زیاده‌خواهان نظام بین‌الملل كه در راستای زیاده‌خواهی خود بنا را بر ایران‌ستیزی گذاشته‌اند «تحریم نفت» ایران را در دستور كار قرار می‌دهند تا از  این طریق ضربه‌ای مهلك وارد كنند كه اتفاقا در ادوار گذشته توانسته‌اند این هدف خود را محقق كنند. به هر حال دولت‌های ایران با هر سلیقه‌ و روشی كه بودند، به خام‌فروشی اصرار نشان می‌دادند و باعث می‌شدند شریان اقتصادی كشور به دلیل قرار گرفتن در حالت تحریم دچار اخلال شود. 
او همچنین تصریح كرد: البته در سال‌های گذشته توجه نشان دادن به صنعت مهم و اثرگذار پتروشیمی كارهای مهمی در راستای تولید فراورده‌های نفتی و گازی صورت گرفته است تا اقتصاد در ایران زیر سایه تحریم خُرد نشود. 
اما این توضیح لازم است، راه افتادن چرخ‌های پتروشیمی به قدری لازم است كه باید گفت، هنوز برای رسیدن به این مهم راهی طولانی در پیش داریم. توصیه‌ام به دولت آقای روحانی در ماه‌های پایانی دوره و همچنین سكان‌داران اقتصادی دولت سیزدهم این است كه تولید در بخش پتروشیمی را به عنوان یكی از اولویت‌های اصلی در نظر بگیرند. 
غرضی در ادامه افزود: در واقع اگر كارگزاران نفتی دولت‌ها به این بلوغ برسند كه از انرژی بهره‌مندی بالایی به دست بیاورند شرایطی به وجود خواهد آمد كه نه تنها ارز كشور صادر نمی‌شود، بلكه به جایی خواهیم رسید كه هم از واردات فراورده‌های نفتی جلوگیری كنیم و هم كالاهای تولیدی در بخش پتروشیمی را صادر كنیم. در چنین حالتی ذخایر ارزی‌مان روز به روز بیشتر شده و در نتیجه، باز شدن گره‌های كور اقتصادی سهل‌تر خواهد شد. 
وی توضیح داد: ایران به دلیل نگاه خاصی كه به دیپلماسی جهان دارد، همیشه خود را در معرض تهدید تحریم می‌بیند و از آنجایی كه قرار نیست اصول نظام تغییری به خود ببیند، لازم است مدیریت نفت‌مان را به سمت تولید سوق بدهیم تا از این طریق مانعی برای كارشكنانی باشیم كه كارشكنی در امور ایران در دستور كار همیشگی‌شان است. 
محمد غرضی تصریح کرد: تاكید موكدم چیزی جز این نیست كه مدیریت غلط انرژی‌های موجود، فرصت‌های گرانبها را به تهدیدهايی هزینه‌ساز بدل خواهد كرد.
وی در پایان با اشاره به نامگذاری ۸ دی روز صنعت پتروشیمی گفت: در مورد صنعت ارزش آفرین صنعت پتروشیمی همین بس که اگر کشور به این حجم از تولید و صادرات محصولات متنوع نمی رسید مشخص نبود چه سرنوشتی در انتظار اقتصاد ایران بود و امروز این صنعت پتروشیمی است که توانسته اثرات تحریم ها را کاهش دهد و بایستی دولت ها به صنعت پتروشیمی نگاه ویژه ای داشته باشند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ایمان
کاملا درسته