۱
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۱۲
کد مطلب : ۱۶۷۹۰۷
بازخوانی مصاحبه ای که گرفتاری های این روزهای صنعت پتروشیمی را پیش بینی کرد؛

شورای رقابت مزیت رقابتی صنعت پتروشیمی را از بین برده است

نرخ فعلی یوتیلیتی که از سوی شورای رقابت اعلام و در صورت های مالی شرکت های پتروشیمی اعمال شد، بهای تولید را برای برخی پتروشیمی ها بیش از ۷۰درصد بالا برد و در  شرکت هایی که مستقیما به بازار مصرف متصل هستند عملا هزینه تولید از قیمت فروش پیشی گرفته است.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،تابستان ۱۴۰۱ بود که مدیرعامل پتروشیمی کارون در مصاحبه‌ای با نفت ما از جهش ناگهانی قیمت یوتیلیتی‌ها ابراز نگرانی کرده بود و این تصمیمات‌ِ بدون پشتوانه‌ علمی را منجر به زیان بلند مدت شرکت‌های پتروشیمی و از بین رفتن جذابیت‌ها برای سرمایه‌گذاری در این حوزه دانست و بر همین اساس تحلیل دقیق‌تر شرایط شرکت‌های پتروشیمی بعد از اعمال قیمت‌های جدید یوتیلیتی را لازم دانستیم.
تولید و سودآوری در صنعت پتروشیمی همواره متکی به متغیرهایی است که اگر به موقع و با قیمت مناسب تامین نشوند می تواند هر شرکتی را دچار چالش کند و از جمله این متغیرها یوتیلیتی است که در سه سال اخیر دستخوش تغییرات مهمی در فرمول  قیمت گذاری شده است.
نرخ فعلی یوتیلیتی که از سوی شورای رقابت اعلام و در صورت های مالی شرکت های پتروشیمی اعمال شد، بهای تولید را برای برخی پتروشیمی ها بیش از 70درصد بالا برد و در  شرکت هایی که مستقیما به بازار مصرف متصل هستند عملا هزینه تولید از قیمت فروش پیشی گرفته است.
با وجود آنکه برخی مدیران شرکت های یوتیلیتی ساز مدعی وجود تناسب میان درآمد پتروشیمی ها و بهای تمام شده خوراک دریافتی هستند اما مشخص نیست که این تناسب چگونه توانسته سود برخی شرکت ها را به زیان تبدیل کند.
بنظر می رسد شورای رقابت که باید نقش تنظیم گری میان پتروشیمی ها و یوتیلیتی سازان را بازی کند و با جزئی نگری بیشتر حاشیه سود هر دو طرف ماجرا را در نظر بگیرد، با فرمول گذاری خود مزیت رقابتی را  برای بسیاری از پتروشیمی ها از بین برده است و شرکت های خارجی که در منطقه خاورمیانه فعالیت دارند به جهت نرخ پایین تر هزینه ها، برنده بازار جهانی شده اند.
هرچند که این افزایش قیمت ها جذابیت و درآمد یوتیلیتی سازان را بالا برده است اما در بلند مدت موجب از بین رفتن جذابیت سرمایه گذاری و به دنبال آن آسیب جدی به سیاست های کلان کشور در حوزه تولید و اشتغال آفرینی خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی