> نفت ما - با راه اندازی کامل، ارز آوری پادجم سالانه 600 میلیون دلار خواهد بود - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل پلیمر پادجم در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

با راه اندازی کامل، ارز آوری پادجم سالانه 600 میلیون دلار خواهد بود

31 شهريور 1403 ساعت 14:25

فلاحیان گفت: با راه‌اندازی خود سه خط تولید، ما ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در سال ارزآوری خواهیم داشت و در صورت راه اندازی واحد Rubber این ارزآوری بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار در سال خواهد شد.


جواد فلاحیان، مدیرعامل شرکت توسعه پلیمر پادجم در گفت و گو با نفت ما در خصوص زمان راه اندازی خطوط HIPS و ABS Rubber این مجتمع اظهار داشت: ما امسال موفق شدیم لاین ۵۰۰۰ را با تولید GPPS به بهره‌برداری برسانیم و علت آن هم الزام لایسنسور به استارت پروژه با خط GPPS‌ بود تا تولید مستمر ABS را داشته باشیم،‌ چون با توجه به ماهیت و سازگاری خاصی که این دو محصول با هم داشتند تولید خط GPPS آغاز و به مرحله فروش رسیده است. لذا، پیش راه اندازی لاین ۳۰۰۰ HIPS و لاین ۴۰۰۰ ABS از دو هفته پیش شروع شده و در اواخر پاییز امسال، شاهد بهره‌برداری از لاین ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ هزار برای HIPS و ABS خواهیم بود.
فلاحیان در خصوص شباهت و تفاوت گریدهایی که پادجم تولید می کند با گریدهای پتروشیمی های قائدبصیر و تبریز اعلام کرد: ما در مرحله‌ اول گریدهای بی‌رنگ و گرانولی تولید می کنیم، ولی واحدی به نام کامپاند داریم که رنگی‌سازی گریدها را در مرحله بعد انجام خواهد داد. لذا واحد کامپاند را در دستور کار قرار داده ایم و با توجه به کمبود فضای پیمانکار اجرایی که الان این فضا را در اختیار دارد،‌ ما بعد از بهره برداری مستمر از ABS و HIPS این فضا را خالی خواهیم کرد و ظرف ۵ تا ۶ ماه بعد از بهره برداری واحدهای ABS و HIPS بحث کامپاند برای رنگی کردن محصول راه‌ اندازی خواهیم کرد.
مدیرعامل پلیمر پادجم در مورد تامین خوراک پایدار مجتمع تصریح کرد: تامین خوراک پایدار با توجه به اینکه شرکت بالادست و شرکت مادر ما، شرکت پتروشیمی جم است با جلساتی که با هیات‌مدیره و تیم مدیریتی در راستای رفع چالش‌ها و مشکلات شرکتهای زیرمجموعه‌ پتروشیمی جم داشتیم،‌ یک طرح جامعی در خود پتروشیمی جم تهیه شد که همانگونه که بوتادین را از پتروشیمی جم می‌گیریم، ACN را فعلا وارد می‌کنیم ولی با تولید آن در پلیمر کنگان که فاز سه توسعه پتروشیمی جم است از واردات ACN بی نیاز خواهیم شد. در مورد استایرن با توجه به اینکه الان تنها تولیدکننده‌ استایرن کشور پتروشیمی پارس است، ما استایرن را از پتروشیمی پارس به صورت تراک دریافت کرده و مخازن مان را پر می کنیم اما خط دریافت مستمر استایرن از پتروشیمی پارس ظرف دو سه هفته آینده راه اندازی خواهد شد.
فلاحیان در مورد احتمال افزایش عوارض واردات ABS با راه اندازی کامل پادجم در راستای تامین بازار داخلی و صادرات تاکید کرد: قطعا این اتفاق خواهد افتاد، چون ما در بحث ABS الان تولید حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار تن ABS را در برنامه داریم و با توجه به اینکه لاین ۵۰۰۰ GPPS، لاین ۴۰۰۰ ABS و لاین ۳۰۰۰ HIPS تولید می‌کند، اینجور نیست که فقط محصول تعریف شده همان خط را تولید بکند. ما در هر سه‌ خط به صورت همزمان می‌توانیم یک ‌محصول و یا همزمان سه محصول را جداگانه در هر لاین تولید کنیم. به همین دلیل ما امکان اینکه ۲۲۰ هزار تن ABS هم تولید کنیم داریم آنهم در شرایطی که واقعا نیازسنجی در کشور انجام بشود که نیاز بازار است و حتما این اتفاق خواهد افتاد ولی در شرایط کنونی ۸۰ هزار تن ABS که تولید خواهیم کرد نیاز داخلی کشور را برطرف خواهد کرد.
مدیرعامل پادجم در مورد درآمدزایی مجتمع با تولید ABS و تاثیر آن بر پورتفوی سهام جم گفت: با راه‌اندازی خود سه خط تولید، ما ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار در سال ارزآوری خواهیم داشت و در صورت راه اندازی واحد Rubber این ارزآوری بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار در سال خواهد شد. لذا تاثیر قابل‌توجهی بر ارزش سهام خواهد داشت یعنی همان تاثیری که الان شرکت جم پیلن با 500 میلیون دلار در پتروشیمی جم و با سودآوری ۱۵ تا ۲۰ درصد دارد، قطعا پتروشیمی پادجم به همین ارزآوری خواهد رسید با این تفاوت که تنوع تولید محصول در گریدهای مختلف را دارد.


کد مطلب: 167367

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/video/167367/راه-اندازی-کامل-ارز-آوری-پادجم-سالانه-600-میلیون-دلار-خواهد

نفت ما
  https://www.naftema.com