۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۱۶۷۳۶۰
مدیرعامل پتروشیمی جم پیلن در گفت و گو با نفت ما تاکید کرد:

ممنوعیت صادرات پلی پروپیلن، باعث عقب ماندن ایران از بازار جهانی است

 برای تامین ارز تجهیزات و مواد شیمیایی خود، نیاز به صادرات پلی پروپیلن داریم
گنجی در خصوص وضع عوارض بر صادرات پلی پروپیلن تاکید کرد: عمده‌ترین مشکل ما در صادرات، اینست که پلی پروپیلن را نیمه خام تشخیص داده اند و این نیمه خام تشخیص دادن باعث شده که ۱۰ درصد عوارض تعلق بگیرد و عملا اگر بخواهیم حساب کنیم نسبت به بازار داخل اصلا صرفه‌ اقتصادی هم ندارد.
فایل ویدیو
رضا گنجی، مدیرعامل پتروشیمی جم پیلن در گفت و گو با نفت ما در خصوص تولید گریدهای جدید محصول توسط این شرکت و کاربردهای آنها اظهار داشت: ما در راستای تحقیق و توسعه به تولید گریدهای جدید ورود کرده ایم و بنا داریم که تنوع محصولاتمان را افزایش بدهیم، چون خوراک دریافتی تولیدمان کاهش پیدا کرده است و به دلیل اینکه تولید کنندگان پروپیلن دچار مشکل هستند، به تبعش سعی می‌کنیم تا تنوع محصولاتمان را بالا ببریم و به سمت تولید هدفمند گریدهای با ارزش افزوده‌ بالا ورود نماییم.
گنجی افزود: در راستای متنوع سازی محصول ما سه گرید برای سال۱۴۰۳ پیش‌بینی کرده ایم که دو گرید در حوزه‌ بسته‌بندی است. در حوزه‌ بسته‌بندی، تعریف گرید ما به این شکل است که ما اول از همه در تعریف گرید،‌ وضعیت تولید داخل و قابلیت صادراتی اش را بررسی می‌کنیم و گریدهای بسته‌بندی باعث می شود که هم کیفیت بسته‌بندی افزایش یابد و هم قیمت تمام شده برای مصرف کننده کاهش پیدا کند. دو گریدی که در حوزه‌ بسته‌بندی است یک موردش در هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست رونمایی شد. یک گرید پلی پروپیلن دیگر هم تا پایان امسال رونمایی خواهد شد.
مدیرعامل جم پیلن با اشاره به برنامه کاری بلند مدت تحقیق و توسعه
در تولید گریدهای پلیمری ادامه داد: ما همچنین در حوزه‌ مواد شیمیایی هم ورود کرده ایم و یکی از عمده‌ترین موضوعات و اجزای تشکیل‌دهنده‌ قیمت تمام شده‌ ما مواد شیمیایی است و ما در حال بررسی میزان مصرف مواد شیمیایی هستیم، چون بیشتر این مواد وارداتی بوده و با تغییر این مواد به خدمت تولیدات داخلی باعث صرفه‌جویی ارزی شده تا قیمت تمام شده را کاهش دهیم. به عنوان یک بنگاه اقتصادی وظیفه داریم به هر شکلی هم در خروج ارز دقت کنیم و تمام تلاشمان را بر تولید گریدهای جدید بگذاریم تا از واردات جلوگیری نموده و هم کیفیت محصول را بالا ببریم. 
گنجی اعلام کرد: در بحث تولید، آیتم صرفه‌جویی انرژی خیلی مهم است و عمده‌ترین مشکلی که در حال حاضر واحدهای صنعتی پایین‌دستی گرفتار آن هستند، قطعی‌های برق است که ما تمام تلاشمان را در این حوزه انجام می‌دهیم. ما در سال گذشته گریدی را رونمایی کردیم که در تولید ظروف پلاستیکی به کار می رود و جدار نازک بود و باعث می‌شد که حتی با افزایش میزان تولید،‌ انرژی کمتری مصرف شده و قیمت تمام شده برای صنایع پایین‌دستی کاهش پیدا کند و استقبال خوبی هم از آن شد. امیدوارم این گریدهای جدیدی که در حوزه بسته‌بندی رونمایی می‌کنیم به تجاری‌سازی محصول برسد و بتواند کمکی به مردم ایران و درآمدی برای صندوق بازنشستگی کشوری و بازنشستگان عزیز باشد. لذا جلساتی را در همین نمایشگاه ایران پلاست با صنایع پایین دستی داشتیم و بر اساس نظرات اخذ شده تولید
با کیفیت محصول مد نظر را داریم.
مدیرعامل جم پیلن در خصوص ثبت رکورد ادوار تولید و فروش در سال مالی 1402 و کسب عنوان شرکت برتر تولیدی تصریح کرد: ما در بازار داخل موفق بودیم و متاسفانه صادرات ما نزدیک به دو سال است که به دلیل تلاطم بازار داخلی ممنوع اعلام شده است. با زحمت همکاران عزیزم که جای تقدیر و تشکر دارد، ما در سال ۱۴۰۲ رکورد زدیم. همچنین در پنج ماهه اول امسال توانستیم در همه‌ حوزه‌ها نسبت به مدت مشابه خود در سنوات گذشته رکورد بزنیم، که بیانگر پویایی شرکت و تلاش همکاران من است. ما در تولید در حدود 7 درصد افزایش داشتیم و در حوزه‌ فروش هم تقریبا همین عدد بوده ولی در حوزه‌ ریالی ۱۶ درصد افزایش داشتیم که بیانگر اقدامات خوب و ارزنده در حوزه فروش است. لذا تمام تلاش ما اینست که به عنوان بزرگترین تولید‌کننده و عرضه کننده‌ پلی پروپیلن در کشور که 28 درصد سهم بازار را در اختیار داریم، بتوانیم موفق باشیم و کماکان این جایگاه را حفظ کنیم و شعار ما در ایران پلاست امسال جم پیلن؛ پیشرو در تولید گریدهای تخصصی است و ما بنا را بر این گذاشته ایم که تمام توانمان را به کار ببندیم و بتوانیم گریدهای جدید تخصصی در حوزه‌های بنابر شرایط بازار تولید کنیم.
گنجی در مورد زمان لغو ممنوعیت صادرات گریدهای تولیدی جم پیلن با توجه به نیاز بازار هند به گریدهای نساجی گفت: لغو این ممنوعیت صادراتی به وضعیت بازار داخل بستگی دارد و اولویت با تامین مواد اولیه و پلی پروپیلن برای واحدهای فعال صنعتی داخل است و تا این مشکل برطرف نشود و بازار داخل به ثبات نرسد، آزادسازی صادرات پلی پروپیلن از جانب مسوولین امر غیر ممکن است.ما هم تمام تلاشمان را به ویژه در کارگروه پلی پروپیلن انجام می دهیم که مجوز صادرات بگیریم، چون از طرفی هم در بحث واردات تجهیزات و برخی مواد شیمیایی مثل کاتالیست جزئی از کار ماست و نیاز به ارز دارد
و کار ما در اینجا الان گره خورده است. لذا انتظاری که داریم اینست که مسوولین ذیربط در این حوزه با ما موافقت کنند.
مدیرعامل جم پیلن در خصوص وضع عوارض بر صادرات پلی پروپیلن تاکید کرد: عمده‌ترین مشکل ما در صادرات، اینست که پلی پروپیلن را نیمه خام تشخیص داده اند و این نیمه خام تشخیص دادن باعث شده که ۱۰ درصد عوارض تعلق بگیرد و عملا اگر بخواهیم حساب کنیم نسبت به بازار داخل اصلا صرفه‌ اقتصادی هم ندارد. لذا از مسوولین این حوزه تقاضا داریم ممنوعیت صادرات و عوارض صادراتی را بردارند. بحث صادرات برای واحد صنعتی یک اولویت ویژه،‌ نگاه بلند مدت و استراتژیک است، اگر این نگاه نباشد واحد صنعتی به مرور از گردونه رقابت خارج می شود. بازار داخل همیشه وجود نداشته و همیشه متلاطم نخواهد بود، وقتی که رقابت ایجاد شده و واحدهای جدید وارد مدار بشوند، به تبعش بازار داخلی به ثبات می‌رسد. اگر ما نگاه صادراتی نداشته باشیم، از بازار جهانی عقب می مانیم، کمااینکه عقب افتاده ایم و الان تقریبا دو سال عدم حضور جم پیلن و سایر شرکتهای داخلی در بازار جهانی باعث شده که عقب بمانیم و این عقب ماندن از بازار جهانی زیان و خسارت خیلی زیادی وارد کرده و شاید به نوعی خیانت باشد، ولی چاره‌ای نیست.
گنجی گفت: از طرفی می‌بینم صنایع پایین‌دستی خودمان واقعا تشنه‌ مواد اولیه‌ و پلی پروپیلن‌ هستند به خاطر اینکه بتوانند با ظرفیت کامل کار کنند. ظرفیت کامل برای این صنایع در  جذب نیروی بیشتر، گردش مالی بالاتر، تولید بیشتر، آرامش در بازار نمود پیدا می کند. این دو موضوع تامین نیاز داخل و امکان صادرات باید در کنار هم دیده بشوند. اگر مسوولین اجازه‌ صادرات به ما بدهند که در کنارش ما بتوانیم تجهیزات مورد نیاز را وارد کنیم می‌توانیم تولید بیشتر و به صرفه‌تری داشته باشیم و بتوانیم خدمتی به جامعه خصوصا در بخش صنعت نماییم چرا که ما مدیون این بخش هستیم و تمام تلاشمان برای خدمت در این حوزه به مردم ایران است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی