۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۵
کد مطلب : ۱۶۷۳۵۷
مدیرعامل پتروشیمی هنگام در گفت و گو با نفت ما تاکید کرد:

همه اوره تولیدی کشور باید بصورت واحد و با برند ایران صادر شود

 رقابت اوره سازان برای صادرات به زیان منافع ملی است
جمشیدی گفت: الان مطالبات اوره سازان به ۵۰ همت رسیده و پیشنهادهای زیادی در مجلس و دولت مطرح شده است. در مورد بحث تهاتر با خوراک و سوخت گاز با توجه به اینکه گاز محل تامین یارانه‌ها به شمار می آید، امکانپذیر نبود.
فایل ویدیو
غلامرضا جمشیدی، مدیرعامل پتروشیمی هنگام در گفت و گو با نفت ما در خصوص آخرین وضعیت تولید و صادرات آمونیاک از این مجتمع اظهار داشت: فاز اول پتروشیمی هنگام بعد از 17 سال به تولید رسید و افتتاحیه فاز اول انجام شد. خوشبختانه تاکنون ۲۵ کشتی صادرات آمونیاک انجام شده که تقریبا ۷۵ میلیون دلار ارزآوری داشته است. برای اولین بار بازار هند را که پتانسیل خوبی دارد از طریق شرکت تجارت صنعت خلیج فارس که فروش پتروشیمی‌های هلدینگ خلیج فارس را انجام می دهد به دست گرفتیم. الان هم قیمت آمونیاک قیمت بسیار خوبی است و ما باید تلاش کنیم که این روند حفظ بشود. پتروشیمی هنگام در بحث فاز دوم خود که اولویتش بحث اوره است هم تقریبا پیش‌ راه‌اندازی واحد شروع شده و تا پایان سال شاهد افتتاح فاز دوم پتروشیمی هنگام خواهیم بود.
جمشیدی افزود:‌ البته الان پیش راه‌اندازی آن را شروع کرده ایم و در بحث پیش راه‌اندازی 2 تا 6 ماه جا دارد که ما بتوانیم بحث پیش راه‌اندازی را به صورت کامل انجام بدهیم. الان پیش راه‌اندازی واحد دارد به سرعت جلو می رود و تا پایان سال شاهد تولید واحد اوره پتروشیمی هنگام هستیم.
مدیرعامل پتروشیمی هنگام در خصوص تهاتر مطالبات اوره سازان با واگذاری سهام شرکتهای دولتی و بحث مالیات اعلام کرد: من با توجه به مسوولیت قبلی که به عنوان رئیس کارگروه اوره داشتم خودم از جمله کسانی بودم که پیگیر این موضوع بودم. الان مطالبات اوره سازان به 50 همت رسیده و پیشنهادهای زیادی در مجلس و دولت مطرح شده است. در مورد بحث تهاتر با خوراک و سوخت گاز با توجه به اینکه گاز محل تامین یارانه‌ها به شمار می آید، امکانپذیر نبود. بحث دوم واگذاری سهام شرکت‌ها بود که دولت بتواند این سهام را به اوره‌سازان واگذار کند که در حال بررسی است. بحث دیگر اینکه دولت بتواند در بودجه سالانه خود‌ ردیفی ایجاد کند که کم‌کم این بار سنگین 50 همت کاهش پیدا کند، چون واقعا اگه فکر و چاره ای برای آن نشود،‌ روز‌به‌روز افزایش پیدا کرده و سنگین‌تر خواهد شد. قطعا واحد اوره‌ هنگام هم وقتی وارد مدار تولید شود، بی‌نصیب از این موضوع نخواهد بود، چون بخشی از تولیدمان را باید به جهاد کشاورزی و کشاورزان دهیم و این داستان تکرار خواهد شد. لذا باید به صورت ریشه ا‌ی این موضوع حل بشود. به نظرم بهترین پیشنهاد اینست که اوره را مثل بقیه محصولات پتروشیمی در بورس کالا بیاورند و جهاد کشاورزی بخرد و اگر مابه التفاوتی هست، دولت به جهاد کشاورزی بدهد که شرکت‌های تولید‌کننده اوره با مشکل مواجه نشوند. 
جمشیدی در مورد دامپینگ برخی شرکتهای اوره ساز ایرانی در فروش ارزان اوره در کنار دامپینگ روسها در بازار جهانی اوره باعث کاهش قیمت شده است،‌ تصریح کرد: قبل از اینکه من خودم وارد صنعت اوره بشوم تقریبا 80 درصد اوره ایران از طریق ترکیه صادرات مجدد می شد و 20 درصدش به شکل مستقیم به جاهای دیگر می‌رفت. ولی با هم‌افزایی که بین اوره‌سازان صورت گرفت صادرات خوبی را به اروپا، آفریقا و آمریکای جنوبی داشتیم و باید این روند را تقویت نموده و دوباره کارگروه اوره‌ کشور را جدی‌تر بگیریم و به همدیگر کمک نماییم تا در قالب اوره‌ ایران بتوانیم در دنیا خودمان را اثبات نموده و از اوره شرکتی به اوره‌ ایرانی فکر کنیم، چون یک شرکتی وقتی ارزان فروشی انجام می دهد بقیه‌ شرکت‌ها هم آسیب می‌بینند، چون قیمت حداقلی نشریه‌ آرگوس را پایین می آورد. به همین خاطر ما باید تلاش کنیم که، بازارها را دوباره برگردانیم و با هم‌افزایی داخلی، رقابت داخلی را حذف کنیم و با یک قیمت بتوانیم اوره ایران را در بازار دنیا بفروشیم.
مدیرعامل پتروشیمی هنگام در خصوص اینکه آیا همان بازار اصلی صادراتی آمریکای جنوبی که قبلا در پردیس داشتید را در صادرات اوره هنگام هم پس از راه اندازی خواهید داشت، پاسخ داد: واحد اوره هنگام، هنوز در تولید نیامده، ولی در حوزه‌ آمونیاک هر کمکی از دستم بر بیاید چه در هنگام و چه در شرکت‌های دیگر که  بتوانم کمک کنم که بتوانند آمونیاک را با قیمت بالا بفروشند نهایت همکاری را دارم، البته بستگی به استقبال شرکت‌های صادرکننده آمونیاک دارد ولی من به عنوان یک مدیر ایرانی، ملی فکر می‌کنم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی