کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مدیرعامل پتروشیمی شازند در گفت و گو با نفت ما تاکید کرد:

افزایش بهای تمام شده تولید باعث کاهش سودآوری شاراک شد

  یکسان بودن نرخ نیمایی خوراک و نرخ تسعیر ارز،‌ جذابیت صادرات پتروشیمی را از بین برده است

1 مرداد 1403 ساعت 8:04

خلیلی نیا گفت: درآمدهای عملیاتی ما افزایش داشت و با افزایش 4 درصدی میزان تولید رکوردشکنی داشته و در فروش نیز از لحاظ درآمدی ۱۸ درصد رشد داشتیم. اما هزینه‌های ما به مراتب بیشتر از درآمدها شد، یعنی هزینه‌هایی که در سال گذشته داشتیم سبب شد که علیرغم افزایش درآمد، در سود کاهش داشته باشیم.


علیرضا خلیلی نیا، مدیرعامل پتروشیمی شازند در گفت و گو با نفت ما در حاشیه مجمع عمومی سال مالی 1402 شرکت در خصوص تاثیر افزایش هزینه بهای تمام شده تولید بر سودآوری شاراک اظهار داشت: درآمدهای عملیاتی ما افزایش داشت و با افزایش 4 درصدی میزان تولید رکوردشکنی داشته و در فروش نیز از لحاظ درآمدی ۱۸ درصد رشد داشتیم. اما هزینه‌های ما به مراتب بیشتر از درآمدها شد، یعنی هزینه‌هایی که در سال گذشته داشتیم سبب شد که علیرغم افزایش درآمد، در سود کاهش داشته باشیم.
خلیلی نیا افزود: فقط در یک قلم هزینه‌ گاز با ارزش افزوده‌ اش ۱۰۰۰ میلیارد تومان نسبت به سال گذشته برای ما زیان به دنبال داشت و سایر هزینه‌های دیگر از جمله بحث نرخ تسعیر ارز که هزینه‌ ۶۰۰ میلیارد تومانی زیان در پی داشت، لذا همه‌ اینها سبب شد که علیرغم رکوردشکنی در تولید و فروش، بابت افزایش هزینه‌هایی که داشتیم سودمان کاهش پیدا بکند.
مدیرعامل پتروشیمی شازند در خصوص برنامه‌ متنوع‌سازی خوراک مجتمع اعلام کرد: امسال ما خوراک نفتا را همچون گذشته داریم، اما 4C پالایشگاه امام خمینی شازند و خوراک‌های دیگری را هم داریم بررسی می‌کنیم تا بتوانیم واحد الفین را با خوراک‌هایی غیر از نفتا، سازگاری بدهیم و یکسری اقدامات در این رابطه انجام شده است و در بحث درصد تخفیف خوراک هم در حال رایزنی با وزارت نفت هستیم تا ما هم بتوانیم مشمول بخشنامه مربوطه تخفیف خوراک که این وزارتخانه ارائه کرده، بشویم.
نایب رییس هیات مدیره پتروشیمی شازند در مورد سهامداری عمده پالایشگاه تهران در پتروشیمی شازند و ضرورت هم افزایی دو شرکت در تامین خوراک و اجرای طرحهای زنجیره ارزش تصریح کرد: پالایشگاه تهران برنامه‌های خوبی دارد و آقای ایرانزاد مدیرعامل آن در جلسه‌ مجمع، توضیحاتی ارائه کرد که یکی از برنامه‌های وی که نقش بسزائی در تامین خوراک پایدار ما خواهد داشت ساخت خط لوله از پالایشگاه تهران تا مجتمع پتروشیمی شازند است که مجوزهای لازم آن اخذ شده است. به غیر از این، یکسری طرح‌ها و پروژه های توسعه ای هم وجود دارد که با افزایش سرمایه‌ای که بعد از این مجمع داده می شود، عملیات اجرایی این پروژه ها‌ی زنجیره ارزش امسال آغاز خواهد شد.
مدیرعامل پتروشیمی شازند در خصوص عملیاتی شدن متنوع سازی بازار صادراتی در کشورهای مستقل مشترک المنافع، آفریقا و اروپا با توجه به حضور در نمایشگاههای معتبر بین المللی تاکید کرد: سیاست‌های صادراتی ما در سال گذشته متاثر از بخش‌های مختلف بود. یکی از این موارد تغییر نرخ ارز بود که ما قبلا خوراک را با نرخ نیمایی ۲۸.۵۰۰ تومانی می‌گرفتیم و محصولات مان را با نرخ ارز ۳۸.۵۰۰ تسعیر می کردیم، لذا بعد از اینکه هر دو عدد یکی و ۳۸.۵۰۰ شد، صادرات تا بخش زیادی جذابیتش را از دست داد، به خاطر اینکه بازار داخلی ما، به مراتب سودآورتر بود. ضمنِ اینکه ما چون ملزم به یک عرضه تکلیفی محصولات در بورس هستیم و بخش زیادی از محصولات پتروشیمی شازند، به عنوان مواد اولیه‌ صنایع مختلف، مصرف داخلی دارد که در بورس عرضه می شود، همین عوامل سبب شد تا ما یک سبد بازار ۸۰ درصد داخلی و ۲۰ درصد صادراتی را داشته باشیم. مضافا مشوق‌های خوبی هم در سال گذشته در بخش صادرات اعمال نشد و عوارض بر صادرات اعمال شد که جذابیت رقابت‌ در بازارهای بین‌المللی را از پتروشیمی‌های داخلی گرفت و همه‌ اینها سبب شد که ما تمرکزمان را بر بازار داخل بگذاریم.
 


کد مطلب: 166301

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/video/166301/افزایش-بهای-تمام-شده-تولید-باعث-کاهش-سودآوری-شاراک

نفت ما
  https://www.naftema.com