۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۱۶۸۵۲۲
سنگ تمام شرکت جندی شاپور در کاهش ناترازی بنزین؛

ظرفیت تولید در پالایشگاه شیراز ۲۰درصد افزایش یافت

پروژه آیزمریزاسیون نفتای سبک (تولید بنزین یورو ۵) شرکت پالایش نفت شیراز با افتتاح شد.
ظرفیت تولید در پالایشگاه شیراز ۲۰درصد افزایش یافت
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،پروژه آیزمریزاسیون نفتای سبک (تولید بنزین یورو ۵) شرکت پالایش نفت شیراز با افتتاح شد.
این پروژه با هدف اجرای قانون هوای پاک و ایفای مسئولیت اجتماعی در حوزه صیانت از محیط زیست، ارتقای کیفیت مشخصات بنزین تولیدی به استاندارد یورو پنج و تلاش در جهت ارتقای سلامت جامعه اجرا و افتتاح شد.
با اجرای این طرح با ۳۲ میلیون یورو اعتبار، روزانه پنج هزار بشکه بنزین یورو پنج در شیراز تولید می شود.
از ویژگی های شاخص این طرح می توان به استفاده از نسل جدید کاتالیست(نوعی فیلتر) برای اولین بار در کشور، حذف ماده شیمیایی مصرفی پرکلرواتیلن از زنجیره فرآیند و پیامد آن رفع وابستگی پالایشگاه به واردات ۱۰۰ درصدی این ماده، نصب و راه اندازی واحد به صورت کاملا ایمن و بدون هیچگونه حادثه و ایجاد ۲ میلیون نفر ساعت اشتغال در زمان اجرا اشاره کرد.
تولید و عرضه روزانه ۱.۶۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در کلانشهر شیراز، افزایش ۲۰ درصدی بنزین تولیدی پالایشگاه، افزایش عدد اکتان بنزین به ۹۱، کاهش بنزن موجود در بنزین به کمتر از یک درصد، کاهش موارد آروماتیکی در بنزین تولیدی به کمتر از ۳۵ درصد، کاهش میزان گوگرد بنزین تولیدی به کمتر از ۲ ppm که ۸۰ درصد بهتر از میزان مجاز استاندارد یورو ۵ است و همچنین کاهش آلاینده‌های زیست محیطی نیز از دستاوردهای انجام این طرح است.
این پروژه به صورت EPCC توسط شرکت جندی شاپور احداث و به بهره برداری رسید. 
هدف کلی این طرح، ارتقای درجه آرام‌سوزی (عدد اکتان) بنزین نهایی تولید پالایشگاه از 87 به 91 و کاهش بنزن موجود در آن تا سطح استاندارد ملی است. دانش فنی این واحد در سال ۱۳۹۷ از شرکت UOP اخذ و اجرای آن از طریق یک قرارداد EPCC دنبال شد که قرارداد آن در اسفند سال ۱۳۹۸ با شرکت جندی‌شاپور منعقد شد.
مهندسی پایه و تفضیلی این پروژه به صورت کامل و بدون حضور لایسنسور توسط متخصصان ایرانی در شرکت جندی شاپور انجام پذیرفت. در زمان خرید لایسنس توسط کارفرمای طرح، شرکت UOP از ارایه دانش فنی مربوط به کاتالیست نسل سوم که بر پایه اکسید زیرکونیوم می باشد، خودداری نمود. اما این مهم با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان ایرانی در زمان مهندسی تفضیلی و با انجام تغییراتی در واحد انجام گردید که عدم نیاز به ماده شیمیایی پر کلرو اتلین، کاهش هزینه های بهره برداری، حساسیت کمتر نسبت به رطوبت و در نتیجه سهولت بیشتر در بهره برداری از ویژگی های کاتالیست این پروژه است. با حذف ماده شیمیایی پرکلرو اتیلن که می بایست از خارج تامین گردد و استفاده پالایشگاه های دیگر از تجربیات کسب شده در این واحد، می توان سالانه از خروج حدود ۴۰ میلیون دلار ارز جلوگیری کرد.
از دیگر ویژگی های این نوع کاتالیست دستیابی به اکتان بالاتر، احیا پذیر بودن و طول عمر بیشتر در قیاس با دیگر کاتالیست ها می باشد.

ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی