کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آقای هلدینگ خلیج فارس حواستان هست؟

پتروشیمی خوزستان ۶ هزار میلیارد ریال زیان ساخت!

6 مهر 1403 ساعت 9:33

یکی از عمده دلایل این افزایش هزینه، ریخت و پاش های مدیریتی و حضور در انواع و اقسام نمایشگاههای صنعت پتروشیمی است که بنابر شواهد صورتهای مالی، این نمایشگاه ها نیز هیچ دستاورد و سودآوری برای شرکت پتروشیمی خوزستان نداشته است.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،در پی سوء مدیریت و عدم نظارت دستگاه های ذیربط، پتروشیمی خوزستان بعنوان یک شرکت سهامی عام و زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس، برای سال مالی گذشته بالغ بر ۶.٢۵ هزار میلیارد ریال زیان شناسایی کرد.
خبرهای ناگوار از زیرمجموعه های هلدینگ خلیج فارس یکی پس از دیگری به گوش می رسد و بعد از مصادره پتروشیمی مهر توسط پتروشیمی جم و تعطیلی پتروشیمی گچساران، این بار نوبت به زیان آوری پتروشیمی خوزستان است.
صورت‌های مالی گواه سو مدیریت پتروشیمی خوزستان هستند
مطابق با صورت های مالی منتهی به ١۴٠٢/١٢/٢٩ منتشر شده در سامانه کدال، شرکت پتروشیمی خوزستان برای سال مالی گذشته بالغ بر ۶ هزار میلیارد ریال زیان شناسایی کرد که این سقوط در اثر سوء مدیریت و عدم بکارگیری استراتژی های به روز تولید و بازاریابی است.
 پتروشیمی خوزستان چطور به گل نشست؟
بررسی تحلیلی اجزای صورت مالی این شرکت حاکی از آن است که پتروشیمی خوزستان در سال گذشته با وجود افزایش نرخ محصولات اما تنها رشد اندک ٩ درصدی را برای درآمدهای عملیاتی خود گزارش کرده است.
این درحالیست که شرکت با افزایش ١٨ درصدی بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی روبرو بوده که نتیجه آن افت ۶١ درصدی سود ناخالص است.
جهش عجیب هزینه های اداری و فروش از کجا آب می‌خورد؟
بنا بر گزارش صورت های مالی، هزینه های عمومی و اداری و فروش شرکت در سال گذشته با رشد ٧۶ درصدی به رقم ١،۴۵۶ میلیارد ریال افزایش یافت که رشد عجیب و بی سابقه ای در این شرکت است.
گفتنی است یکی از عمده دلایل این افزایش هزینه، ریخت و پاش های مدیریتی و حضور در انواع و اقسام نمایشگاههای صنعت پتروشیمی است که بنابر شواهد صورتهای مالی، این نمایشگاه ها نیز هیچ دستاورد و سودآوری برای شرکت پتروشیمی خوزستان نداشته است.
وام‌هایی که هیچ سودی عاید خوزستان نکرد
در صورت سود و زیان شرکت، آیتم هزینه های مالی با رشد بیش از ٣٠۶ درصدی به رقم ۵٧٠ میلیارد ریال رسیده که حاکی از عدم بکارگیری استراتژی صحیح مدیریتی در تامین مالی و فاینانس شرکت است.
سهامداران پتروشیمی خوزستان باید از جیب بگذارند
در بخش دارایی های شرکت، حقوق مالکانه با افت ٢٣۵١ درصدی به زیان ۴٣٠٠ میلیارد ریالی رسیده و به زبان ساده یعنی اگر تمام پتروشیمی خوزستان را بفروشیم، باز هم سهامداران این شرکت ۴٣٠٠ میلیارد ریال بدهکار خواهند بود!

آقای مدیر عامل چطور به این دستاورد زیان‌آوری رسیدید؟
در ادامه تحلیل صورت مالی شرکت پتروشیمی خوزستان، به مهم ترین بخش یعنی سود خالص می رسیم که سقوط عجیب آن واقعا و تبدیل سود به زیان ، شوک‌آور است. این شرکت در سال مالی ١۴٠١  تنها ٢٣۴ میلیارد ریال سودآوری داشته که البته به دلیل تداوم سوء مدیریت، این سود با افت نزدیک به ۶۴۵٠ میلیارد ریالی به زیان ۶٢۵٠ میلیارد ریالی تبدیل شد.
در نتیجه سوال اساسی اینجاست که آیا سوء عملکرد مدیریتی و بر فنا دادن سرمایه سهامداران هلدینگ خلیج فارس در پتروشیمی خوزستان تا این حد بی اهمیت است که هیچ اقدام کنترلی و نظارتی بر مدیریت و عملکرد این شرکت وجود ندارد؟!


کد مطلب: 167480

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/167480/پتروشیمی-خوزستان-۶-هزار-میلیارد-ریال-زیان-ساخت

نفت ما
  https://www.naftema.com