۲
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۸
کد مطلب : ۱۶۷۱۰۹

شاه‌کلید خروج از بن‌بست کسری بنزین

حمیدرضا صالحی
شاه‌کلید خروج از بن‌بست کسری بنزین
دولت چهاردهم برای عبور از گردنه خطرناک و بحران زده کسری بنزین هیچ راهی جز تعامل و گفتگوی سازنده با جامعه و عموم مردم ندارد و اگر این بار نیز دست به هر اقدام ناگهانی در زمینه تغییر قیمت بنزین بدون زمینه سازی اجتماعی بزند قطعاً در تله آبان ٩٨ گرفتار خواهد شد.
با بازگشایی و رفع محدودیت‌های کرونایی، مصرف فرآورده های نفتی روند افزایشی به خود گرفت و با شیب تندی مصرف از تولید پیشی گرفت و دو سالی است که به اصطلاح رایج با ناترازی بنزین مواجهیم. 
دولت سیزدهم با بهره گیری از برنامه و سیاست‌های غیرقیمتی در تلاش برای مدیریت این ناترازی برآمد اما در عمل افسار رشد مصرف مهار نشد تا جایی که در کمتر از پنج سال ایران مجدد به جمع واردکنندگان بنزین و نفت‌گاز بازگشت.
پس از آغاز فعالیت رسمی دولت چهاردم اما به روش های مختلف سخن از لزوم جراحی اقتصادی (روش‌های تهاجمی) و بکارگیری سیاست های قیمتی از زبان رییس جمهور و افراد مختلف در اطراف ایشان و فضای رسانه‌ای همسو با ایشان شنیده می شود.
تا جایی که پزشکیان ادامه روند موجود مبنی بر خرید بنزین با ارز آزاد و فروش با نرخ یارانه‌ای را ممکن ندانست. 
در عرصه عملیاتی و کف جامعه هم در تعطیلات هفته گذشته شاهد نابسامانی در توزیع فرآورده های نفتی و تعطیلی چندین ساعته پمپ‌بنزین ها و سردرگمی انبوهی از مسافرین در مسیرهای مواصلاتی منتهی به شهرهای شمالی، برخی شهرهای شرقی و غربی کشور بودیم.
اما باید یادآور شد که همه این حرف‌ها و اتفاقات که جامعه آن را با هدف اجرای سیاست‌های قیمتی (تغییر قیمت بنزین) تعبیر می نماید، نیازمند صداقت و گفتگو با مردم است.
آقای رییس جمهور شما مجموعه ارتباطی از جمله رییس شورای اطلاع رسانی دولت، سخن‌گو، معاون اطلاع رسانی دفتر رییس جمهور، مشاور رسانه ای و ... را در اختیار دارید که یک فرد حرفه‌ای مطبوعاتی را نیز بر راس آن منصوب کرده‌اید. از این رو ضرورت دارد ضمن بررسی شیوه‌ها و تجربیات دولت‌های پیشین، آن راهبردها را در پیش نگیرید. 
برای مثال باید دقت نظر داشت که شیوه‌های امنیتی دولت دوازدهم به اضطراب جامعه انجامیده و در صورت بکارگیری آن روش‌ها، بازخورد جامعه متفاوت از واکنش زیان‌بار آبان ۹۸ نخواهد بود.  
و یا در روش غیرقیمتی دولت سیزدهم، نه تنها شاهد کاهش مصرف و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای بنزین نبودیم بلکه به دلیل اشتباهات فاحش در این روش ها، شاهد افسارگسیختگی نامتعارفی در مصرف این فرآورده استراتژیک هستیم.
پس دولت چهاردهم پیش از هرگونه اقدام تهاجمی در خصوص قیمت بنزین، می بایست مردم را امین دانسته و با جامعه گفتگو تعاملی داشته باشد. در غیر این صورت هرگونه سیاستی در جهت کنترل مصرف بنزین چه قیمتی و چه غیرقیمتی محکوم به شکست خواهد بود.
البته لازم به ذکر است که دولت مستقر می بایست دست از گفتمان اسب زین شده و نشده برداشته و به دنبال خاطی جهت واگذاری شرایط نامطلوب اقتصادی و معیشتی نباشند چرا که این نوع صحبت ها دردی از مردم درمان نکرده و صرفا سبب افزایش اضطراب و بی اعتمادی عمومی در سطح جامعه خواهد شد در نتیجه می‌بایست هیأت دولت هرچه در توان دارد به کار گرفته و بدون پرداختن بر اشتباهات دولت گذشته، در جهت حل مشکلات معیشتی مردم گام بردارد.
یک نکته را نیز به رییس دولت چهاردهم یادآور می شویم، حال که سخن از جراحی اقتصادی می‌زنید، به این نکته نیز توجه داشته باشید که جامعه ایران در دفعات قبل از جراحی اقتصادی آسیب دیده و عوارض جراحی های قبلی هنوز ترمیم نیافته و لازم است از رئیس باتجربه شورای اطلاع رسانی دولت و دیگر مشاورین‌تان بخواهید تا راهبردهای ارتباطی لازم برای این امر قبل از هر اقدام و سخنی را تدوین نمایند و با خبرگان و سازمان های متولی انرژی کشور به شور بگذارند.

کارشناس انرژی 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


Ali Zzz
تنها راه برون رفت، افزایش پله ایی قیمت بنزین و حذف درصدی سوبسید تعلق گرفته میباشد.، مثلا در طی برنامه پنج ساله حاشیه افزایش هشتصد تا هزارتومان سالیانه در کنار کاهش دو لیتر از سهمیه ماهیانه در طول یکسال.
علی
با سلام و احترام. من نمی دانم چه اصراری دارید یک نفر که متخصص نیست بیاد و یک تیتر به نامش بزنید. میشه بفرمایید شاه کلید پیشنهادی نویسنده چیست؟ جز چرت و پرت و تکرار حرف های سیاسی. لطفا در انتخاب افراد برای تیترهاتون دقت کنید.