به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "
نفت ما"،رئیس هیات مدیره انجمن شرکتهای حفاری و خدمات فنی ایران گفت: اگر حفاری ها در شمال متوقف شد،به نظرمن به این دلیل بود که اراده برای کار نبود.اگر نخواهید کار کنید، بهانه می آورید که پول نداریم.در حالی که اگر اراده باشد، کار شروع می شود و به تدریج تکمیل می شود.
هدایت الله خادمی با یادآوری تاریخچه حفاری در خزر با بیان اینکه اقدامات مختلفی برای حفاری در خزر طی سالهای گذشته انجام شده است، اظهارداشت: خزر به دلیل اینکه دریاچه ای در میان خشکی است، اکتشاف در آن نیازمند ساخت دستگاههای حفاری در همان منطقه است. به همین منظور هم دستگاه حفاری به نام ایران خزر یا الیما در دهه 70 توسط شرکت های خارجی در یارد نکا(بهشهر) ساخته شد. در ابتدای کار تلاش هایی که برای حفاری در خزر در آبهای کم عمق صورت گرفت، به نتیجه نرسید، به همین دلیل برای اینکه دستگاه معطل نماند آن را به ترکمنستان بردیم.
وی افزود: سپس برنامه برای حفاری در آبهای عمیق خزر که بیشترین عمق در بخش ایران دارد، در دستور کار قرار گرفت. این بخش که فاصله ۶۰ کیلومتری با بهشهر دارد، میدانی به نام سردار جنگل است و .برای این بخش هم باید دستگاهی جداگانه ساخته می شد. مجددا در یارد صدرا ساخت دستگاه حفاری در دستور کار قرار گرفت.حدود 8 سال زمان برد که این دستگاه ساخته شود.پس از آن من مسئولیت حفاری شمال را برعهده گرفتم. پس از ساخت آن را مستقر کردیم. همسایه ها معترض بودند، با این حال چاهها را حفر کردیم که بخشی از تلاش ها اموفق آمیر بود و به نفت رسیدیم.
وی با بیان اینکه این دستگاه در این منطقه تا دهه 90 فعال بود، افزود: بعد از اینکه از مدیرعاملی حفاری شمال رفتم، وزارت نفت تصمیم گرفت که دستگاه حفاری را از این میدان خارج کند و هم اکنون هم این دستگاه در ساحل پارک شده و بلااستفاده مانده است.
او اضافه کرد: این دستگاه که 15 هزارتن وزن دارد در زمانی که ساخته شد، تنها دستگاه در خاورمیانه بود که تکنولوژی حفاری در آبهای عمیق را داشت و در واقع آنزمان ما به دانش حفاری در آبهای عمیق دست یافته بودیم.
خادمی با اشاره به اینکه توقف کار در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد، گفت: دستگاه حفاری که برای آبهای کم عمیق ساخته شده بود و در ترکمنستان کار می کرد هم در این دوره برگشت و هم اکنون هم در ساحل نکا پارک شده است. یک دستگاه نیمه شناور هم که برای حفاری ساخته شده بود هم اکنون بلااستفاده مانده است.یعنی کل پروژه ها در خزر به این ترتیب متوقف شد.
نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه اخیرا وزارت نفت تصمیم گرفته که از یکی از دستگاههای حفاری را دوباره فعال مند و حفاری در میدان چالوس را آغاز کند، گفت: هم اکنون قرارداد بسته شده و شرکت نفت خزر با همکاری حفاری شمال قرار است این کار را شروع کند.
مدیرعامل اسبق حفاری شمال در پاسخ به این سئوال که آیا توقف این پروژه در دولت آقای روحانی به دلیل بی نتیجه ماندن و یا سعی و خطاها بوده است، گفت: کار اکتشافی یکی از کارهای زمان بر است.
او افزود: کار بزرگ این بود که کشف منابع هیدروکربی در خزر اتفاق افتاد.متاسفانه بعد از این همه تلاش و هزینه برای کشف، رها شد، درست مثل سایر میادینی که تنها در حد کشف مانده است. میدان فرزاد A و فرزاد B یا میدان مشترک آرش امروز توسط همسایه ها برداشت می شوند و ما فقط ناظر هستیم.
او اضافه کرد: اینکه حفاری اولویت دارد یا نه، بحث دیگری است. متاسفانه خیلی از میدادین را رها کرده ایم درحالی که میتوانستیم آنها را تکمیل کنیم. یکی از دلایل توقف کار، ارقامی است که گاهی از سوی پیمانکاران پیشنهاد می شود که به دلیل آشنا نبودن مسولان ، پیشنهادات کنار گذاشته شده و کار متوقف می شود.
خادمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه منابع گازی کشف شده در شمال آیا می تواند نیاز گاز مناطق شمال شرق کشور را تامین کند؟ گفت: آنچه کشف شده، بیشتر منابع نفتی است. البته باید توجه داشت میدانی که کشف می شود، تا چاه اکتشافی زده نشود، معلوم نیست که چه منابع دارد.وقتی چاهی کشف می شود، بستگی به همت وزارت نفت دارد که بعد از کشف، چاه توصیفی حفر کند و مشخص کند که این میدان چقدر منابع دارد.آیا اقتصادی است یا نه؟ اما متاسفانه کار متوقف شد.
او در پاسخ به این سئوال که آیا دلیل این توقف مسایل سیاسی بوده است، یادآور شد: زمانی که برای حفاری در خزر رفتیم، موانع سیاسی به خصوص با همسایه ها وجود داشت.زمانی بود که قرار بود خزر تقسیم شود.
پیش از استقلال کشورهای حاشیه خزر، دریاچه خزر بین ایران و شوری به صورت 50 درصد تقسیم بود، اما بعد از استقلال این کشورها، بحث ما این بود که 50 درصد خزر بین کشورهای این دریاچه تقسیم شود که بعد تصمیم به تقسیم 20 درصد بین همه کشورها گرفته شد. آنها وکلایی گرفتند و مدعی شدند که سهم ایران 11 درصد است ، البته هیچ وقت سهم ما از دریای خزر به زیر 20 درصد نرسید.حالا هم معلوم نیست که چند درصد است.
او افزود:مساله دیگر، منابع مالی بود که عنوان می شد، چون منابع ما کم است، بهتر است این منابع در بخش هایی که به دست یافتنیتر است، هزینه شود؛ مثل منابع میادین مشترک پارس جنوبی.
او تاکید کرد: اگر حفاری ها در شمال متوقف شد،به نظرمن به این دلیل بود که اراده برای کار نبود.اگر نخواهید کار کنید، بهانه می آورید که پول نداریم.در حالی که اگر اراده باشد، کار شروع می شود و به تدریج تکمیل می شود. تکلیف ما درباره میادین کشف شده هیچ وقت مشخص نبوده است. بیشتر کم کاریها دلیل علمی نداشت، بیشتر بهانه بود .کسی هم در نهایت پاسخگو نشد.
وی ادامه داد:متاسفانه در کشور ما وقتی کار انجام نمیشود، کسی سوال نمیکند که چرا پروژه های اینچنینی روی زمین میماند.دلیل برای کار نکردن فراوان است. سوال من این است که چطور زمان مرحوم رستم قاسمی 6 فاز پارس جنوبی در شرایط تحریمی راه افتاد درحالی که پولی وجود نداشت و تحریم هم بودیم.
مدیرعامل اسبق حفاری شمال خاطرنشان کرد: مانع کار، نبود اراده است. وزیری که همان اول کار بگوید 200 میلیارد دلار پول لازم دارد، یعنی سنگ بزرگ علامت نزدن است!
خوشبختانه با روی کار آمدن آقای پاک نژاد و مدیریت آقای بورد و تیمی که در حفاری شمال و نفت خزر مستقر شدند امید این را داریم که بزودی اقدامات قبلی به ثمر برسد.
منبع: بولتن نیوز