کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رشد بی‌سابقه ۴۷۳ گیگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر

22 مهر 1403 ساعت 11:14

سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۵۷۰ میلیارد دلار رسید، اما این مقدار باید سه برابر شده و به ۱.۵ تریلیون دلار در سال برسد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) با همکاری کشورهای امارات متحده عربی، آذربایجان و برزیل به عنوان برگزار کنندگان اجلاس های تغیرات آب و هوایی COP۲۹،COP۲۸و COP۳۰ به همراه اتحاد جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر(GRA)، اولین گزارش جهانی برای رصد پیشرفت برنامه سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر و دو برابر شدن بهره‌وری انرژی تا سال ۲۰۳۰ را منتشر کردند.
  بر اساس یافته های این گزارش، رشد بی‌سابقه ۴۷۳ گیگاواتی انرژیهای تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳، هنوز کافی نیست و هر ساله باید در جهان به طور متوسط ۱۰۴۴ گیگاوات به ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر اضافه شود تا هدف محدود کردن افزایش دمای کره زمین به ۱.۵درجه تحقق یابد.
مشارکت های ملی تعیین شده فعلی (NDCs) تا سال ۲۰۳۰ تنها ۱۵۰۰ گیگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر اضافه می کند، اما ما به اهداف از پیش تعیین شده به تعهد احداث بیش از هفت هزار گیگاوات نیاز داریم.
سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۵۷۰ میلیارد دلار رسید، اما این مقدار باید سه برابر شده و به ۱.۵ تریلیون دلار در سال برسد.
علاوه بر این، سرمایه گذاری های فعلی به طور نامتناسبی فقط در کشورهای پیشرفته و چندین بازار نوظهور مانند چین، هند و برزیل متمرکز شده است. در مابقی کشورهای در حال توسعه تنها ۱۰ درصد از سرمایه گذاری های جهانی انرژی صورت گرفته است که این عدم تعادل نه تنها سرعت گذار جهانی انرژی، بلکه توزیع عادلانه منافع در جهان را نیز تهدید می کند.
دستیابی به هدف اجماع جهانی صورت گرفته برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و دوبرابر کردن بهره‌وری انرژی تا سال ۲۰۳۰ هنوز امکان پذیر است، اما نیاز به اقدام جهانی فوری برای غلبه بر موانع ساختاری و سیستمی دارد و کلید گذار موفق در این مرحله ارتقاء زیرساخت های صنعت برق و بهره برداری از سیستم‌ها، اتخاذ سیاست های متناسب، توجه به زنجیره تامین تجهیزات و مهارت افزایی، تحول در تامین مالی و توسعه همکاری بین المللی است.
در نهایت نیز به روز رسانی مشارکت های ملی تعیین شده کشورها که در سال ۲۰۲۵ روی می دهد فرصتی است تا این شکاف ها برطرف شود از سوی دیگر توافق بر سر یک هدف جدید جمعی کمی برای تامین مالی مقابله با تغییرات اقلیمی، از طریق توسعه تجدیدپذیرها و افزایش بهره وری انرژی در اجلاس COP۲۹ در کشور آذربایجان امری حیاتی خواهد بود.


کد مطلب: 167770

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/167770/رشد-بی-سابقه-۴۷۳-گیگاواتی-انرژی-های-تجدیدپذیر

نفت ما
  https://www.naftema.com