۳
۴
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۴
کد مطلب : ۱۶۷۷۰۶
جوابیه هلدینگ خلیج فارس در خصوص کاهش ۲۱ درصدی سود"؛

روند رشد سود خالص بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور منفی شد

با مقایسه صورت های مالی شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس طی ۵ سال اخیر در می یابیم که روند رشد سود خالص شرکت نزولی بوده است.
روند رشد سود خالص بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور منفی شد
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،چندی پیش رسانه نفت ما در شبکه ایکس از افت 21 درصدی سود خالص شرکت هلدینگ خلیج فارس خبر داد که در پی آن شرکت مذکور جوابیه ای جهت انتشار به این رسانه صادر کرد.
اما متن خبر چه بود؟ مطابق با صورت های مالی حسابرسی نشده منتهی به سال مالی 31 خرداد 1403 که در تاریخ 01/05/1403 بر روی سایت کدال منتشر شد، شرکت هلدینگ خلیج فارس با افت 21 درصدی سود خالص مواجه شد که این مورد در تصویر زیر برگرفته از سایت کدال کاملا قابل درک است.



اما پس از آن و با گذشت بیش از دو ماه، روز گذشته این شرکت مجددا صورت مالی حسابرسی نشده خود را اصلاح نمود و روانه کدال کرد که مطابق با آن، شرکت در سال مالی مذکور با رشد 13 درصدی سود خالص روبرو شده که در تصویر زیر مشخص است.



در نتیجه مشخص است که شرکت در محاسبات ایراد داشته و بعدا مجبور به اصلاح شده و این درحالیست که شرکت در جوابیه خود به رسانه نفت ما مدعی شده افت 21 درصدی سود خالص غلط است و هیچ مبنایی برای آن وجود ندارد که البته بکارگیری این نوع ادبیات در شان هلدینگ معظم خلیج فارس نیست چراکه هیچ خطایی در گزارش دهی از سمت رسانه نفت ما بروز نداده است.
نکته دوم؛ اینکه با وجود رشد اندک 13 درصدی سود خالص در سال مالی مذکور، همچنان انگشت اتهام به سمت عملکرد مدیریتی بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور نشانه می رود که باوجود افزایش نرخ در اغلب محصولات پتروشیمی و همچنین روند رو به رشد نرخ ارز در کشور، شرکت پتروشیمی خلیج فارس تنها 13 درصد سود خالص کسب کرده است.
البته لازم به ذکر است که هلدینگ خلیج فارس در سال مالی مذکور اقدام به فروش پتروشیمی هرمز خلیج فارس نموده که سود حاصل از فروش این سرمایه گذاری بالغ بر 2 هزار و 200 میلیارد ریال بوده که این رقم در سال آتی قابل تکرار نخواهد بود.
نکته قابل تامل دیگر صورت های مالی این شرکت روند رشد سود خالص است. با مقایسه صورت های مالی شرکت پتروشیمی هلدینگ خلیج فارس طی 5 سال اخیر در می یابیم که روند رشد سود خالص شرکت نزولی بوده  که این موضوع در نمودار زیر به وضوح دیده می شود. (تذکر: شرکت هنوز صورت مالی حسابرسی نشده ارائه نکرده و بصورت سنتی همواره سود خالص در صورت های مالی حسابرسی شده نسبت به حسابرسی نشده کاهش می یابد.)



از سوی دیگر اما در سال مالی مذکور شاهد جهش 124 درصدی هزینه های عمومی، اداری و فروش هستیم که البته این روند تصاعدی در دو سال گذشته شدت گرفته و این موضوع جای سوال از مدیران هلدینگ خلیج فارس دارد که چه اتفاق شگرفی در هزینه های عمومی اداری و فروش رخداده که صورت های مالی با این جهش هزینه‌ای روبرو شده اند؟!
در نمودار زیر شاهد روند هزینه های اداری و فروش در 5 سال اخیرهستیم که این جهش در دو سال اخیر بسیار بی سابقه بوده است.


در ادامه متن جوابیه شرکت هلدینگ خلیج فارس آورده می شود:
با عنایت به خبر انتشار یافته در تاریخ 11/07/1403 و 15/07/1403 در خصوص ادعای کاهش 21درصد در سود آوری شرکت موارد ذیل جهت روشنگری  اعلام می گردد.
1- شرکت هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگترین شرکت بورسی ایران همواره خود را متعهد به رعایت حداکثر شفافیت اطلاعات و حفظ حقوق سهامداران محترم می داند، کما اینکه ارزش بازار شرکت در بورس اوراق بهادار تهران رتبه اول را دارد.
2-خبر مربوط به کاهش سودآوری 21درصد در هلدینگ خلیج فارس از اساس غلط است و هیچ مبنایی برای آن وجود ندارد.
3-براساس آخرین صورتهای مالی سال منتهی به 31 خرداد ماه 1403 شرکت که در تاریخ 16/07/1403 در سامانه کدال منتشر گردیده، سود تلفیقی شرکت بالغ بر 124 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 23درصد رشد داشته است. علاوه بر این سود شرکت اصلی نیز بالغ بر 77 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال قبل 13درصد رشد دارد.
4-شایان ذکر است که مبنای رتبه بندی موسسه ICIS براساس مبالغ فروش است که بر خلاف آنچه در آن رسانه منتشر شده مبلغ فروش نسبت به سال قبل 20درصد رشد داشته است و رتبه بندی برای سال مالی 1402 که مبنای تعیین سودآوری در بند «2» این گزارش است از رتبه 27 به رتبه 18 در جهان ارتقاء پیدا کرده است.
 با توجه به این نکته که رسانه نفت ما جزء رسانه های تخصصی کشور است خواهشمند است نسبت به اصلاح و جبران خطای صورت گرفته اقدام لازم صورت پذیرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


پای ثابت نفت ما
احسنت به نفت ما
خوشم میاد مستند و مستدل واکنش نشان میدید و سطح رسانه شما واقعا در حد بین المللی است
کاش ایران هم یک روزی رسانه قوی بین المللی داشته باشه تا بتپن تاثیر گذار باشه در معادلات بین المللی
علی صادقی
ظاهرا وقتی مشغول تهیهه جوابیه بودن یادشون نبوده مه خودشون گزارش حسابرسی نشده را بارگزاری کردند در کدال
خخخخخخخخخ
قدیمی نفت
یعنی واقعا داخل این شرکت بزرگ با این ترنور مالی و اون حجم از نیروی انسانی یک نفر عاقل پیدا نشد که بتونه حداقل جواب منطقی بده؟!؟
بورسی
معمولا همیشه اینطوری بوده که صورت های مالی حسابرسی نشده بعد از حسابرسی زیان بیشتری را نشون میدهند
باید نهادهای نظارتی بروند سراغ حسابرس که قطعا در اونجا اعمال نفوذی اتفاق افتاده
نمیشه که صورت های مالی حسابرسی نشده زیان نشون بده اما بعد از حسابرسی به سود برسه
با عقل سلیم جور در نمیاد