۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۳
کد مطلب : ۱۶۷۵۵۶
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به نفت ما:

عدم اعمال تخفیف در پروپان، پروژه های PDH/PP توجیه اقتصادی نخواهد داشت

نامه نگاری با دولت برای حذف عوارض صادراتی
مهدوی ابهر از توافق اخیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بانک مرکزی برای تامین مالی پروژه هایی که تا پایان بهار ۱۴۰۴ به بهره برداری می رسند و نیاز به ۵۰ میلیون دلار تامین مالی ارزی یا ۲ همت ریالی دارند توسط بانک مرکزی خبر داد که حداقل ۱۰ پروژه را شامل می شود.
عدم اعمال تخفیف در پروپان، پروژه های PDH/PP توجیه اقتصادی نخواهد داشت
به گزارش نفت ما ، احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نشست خبری در خصوص تامین خوراک پایدار این صنعت اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه ۳۵ میلیون تن باید به ظرفیت محصولات پتروشیمی افزوده شود و با احتساب ظرفیت کنونی که 96 میلیون تن است به 131 میلیون تن خواهد رسید. لذا در این زمینه زیرساخت لازم که تامین خوراک پایدار است باید به سرعت انجام بگیرد. به همین منظور 10 تفاهمنامه برای تولید 200 میلیون متر مکعب گاز با سرمایه گذاری پتروشیمی ها در بالادست میادین محقق خواهد شد.
مهدوی ابهر همچنین از توافق با بانک مرکزی برای خرید گاز صرفه جویی شده مشترکان خانگی نسبت به فصل سرد سال گذشته در استانهای کرمانشاه و خراسان شمالی با قیمت هر متر مکعب 5 هزار تومان خبر دادکه متولی این کار شرکت گاز خواهد بود. 
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در خصوص عملکرد صنعت پتروشیمی کشور در شش ماهه اول 1403 اعلام کرد: صنعت پتروشیمی از نظر حجم تولید 41 میلیون و 200 هزار تن تولید محصول داشت که 8 درصد نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته افزایش داشت. همچنین صادرات پتروشیمی از نظر حجمی 4 درصد رشد داشت و به 15 میلیون و 640 هزار تن رسید. صادرات پتروشیمی از نظر ارزش نیز 12 درصد رشد کرد و به 6 میلیارد و 850 میلیون دلار رسید. همچنین فروش محصولات پتروشیمی با ارز نیمایی به 5 میلیارد و 914 میلیون دلار رسید که 12 درصد افزایش نشان می دهد و 80 درصد ارز صادرات در سامانه نیما تزریق شده و مابقی صرف پروژه ها و نیازهای تولید هزینه شد.
مهدوی ابهر از توافق اخیر انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی با بانک مرکزی برای تامین مالی پروژه هایی که تا پایان بهار 1404 به بهره برداری می رسند و نیاز به 50 میلیون دلار تامین مالی ارزی یا 2 همت ریالی دارند توسط بانک مرکزی خبر داد که حداقل 10 پروژه را شامل می شود.
دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی همچنین از توافق با بانک مرکزی در راستای فاینس چین و سایناشور 2 برای 49 پروژه که در برنامه هفتم توسعه قرار است به بهره برداری برسند و از 5 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردارند، خبر داد. بهره برداری از این پروژه ها در برنامه هفتم توسعه درآمد ارزی صنعت پتروشیمی را به 30 میلیارد دلار افزایش خواهد داد.
دبیرکل انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به پرسش نفت ما در خصوص آخرین وضعیت اجرای تخفیف پلکانی 24 درصد برای 10 پروژه PDH/PP در حال ساخت با توجه به افزایش قیمت پروپان اظهار داشت: در مورد تخفیف پلکانی پروژه های PDH/PP با دفتر معاون اول رییس جمهور مکاتبه کرده ایم تا جلوی خام فروشی پروپان و بوتان را بگیریم. هم اکنون پروپان و بوتان در قالب ال پی جی صادر می شود. پروژه سلمان فارسی پتروشیمی مارون نخستین پروژه ای خواهد بود که از پروپان برای تولید پلی پروپیلن استفاده خواهد کرد اما در صورت عدم اعمال تخفیف 24 درصدی در خوراک پروپان، پروژه های PDH/PP توجیه اقتصادی نخواهد داشت و سازمان برنامه و بودجه مخالف اعمال این تخفیف بوده و در حال رایزنی برای حل آن هستیم.
مهدوی ابهر در پاسخ به پرسش دیگر نفت ما مبنی بر اینکه با افزایش قیمت پروپان، پروژه هایی به PVC‌ تغییر تولید داده اند و پی وی سی هم با افزایش قیمت اتیلن و عوارض صادراتی در انبارها دپو شده و از طرفی ممنوعیت صادرات پلی پروپیلن را هم با این عوارض صادراتی داریم،‌ انجمن چه اقدامی انجام داده است گفت: ما نامه ای به دکتر عارف معاون اول رییس جمهور نوشته ایم و خواستار حذف عوارض صادراتی شده ایم چرا که همین 10 درصد عوارض بر پلی پرویلن و پی وی سی علیرغم اینکه مصرف کشور کم شده است،‌ در انبارها دپو شده و در بورس به مچینگ رفته است و صادرات آن صرفه اقتصادی ندارد و نمی شود با رقبایی مثل سابیک در بازار ترکیه رقابت کرد. لذا در دولت چهاردهم باید جلوی تصمیمات خلق الساعه گرفته شده و با مشورت با نهادهای تخصصی صنفی مرتبط مشکلات صنعت پتروشیمی حل شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی