۰
۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۱
کد مطلب : ۱۶۵۸۰۵

اجرای پروژه های سودآور در پتروشیمی فارابی

مدیرعامل پتروشیمی فارابی درباره پروژه‌های توسعه‌ای گفت: موافقتنامه اصولی پروژه اتانول سنتزی اخذ شده است. پس از پیگیری‌های فراوان این موضوع از شرکت صنایع ملی پتروشیمی دریافت شد. این واحد می‌تواند زمینه ساز بهبود وضعیت شرکت باشد.
اجرای پروژه های سودآور در پتروشیمی فارابی
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، مجمع عمومی سال مالی 1402 پتروشیمی فارابی در مجموعه فرهنگی- ورزشی تلاش با حضور سهامداران حقوقی و حقیقی شفارا برگزار شد.
دکتر مسعود کفایتمند غیور، مدیرعامل پتروشیمی فارابی در گزارش خود به مجمع اظهار داشت: پتروشیمی فارابی از ماده 141 خارج شده و به جد حل پرونده های مطالباتی آلوارس و صندوق بازنشستگی نفت را در راستای استیفای حقوق سهامداران پیگیری می نماید.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی در خصوص میزان سرمایه این شرکت بیان کرد: سرمایه شرکت در شرایط فعلی ۴۶۵۴۶۳ میلیون ریال که در سه ماه آینده رسما اعلام خواهد شد. همچنین ارزش کل سهام طی سالهای 1399 تا 1403 به دو برابر افزایش یافته است.
کفایتمند با اشاره به اینکه پتروشیمی فارابی از سال 1400 تاکنون محصولات تولیدی خود را در رینگ صادراتی و بورس کالا به فروش می رساند، افزود: خوراک اصلی پتروشیمی فارابی "دی اکتیل فتالات" است که توسط پتروشیمی شازند عرضه می‌شود. روش تامین آن از بورس کالا براساس سهمیه مشخص شده در سایت بهین یاب است که البته امکان واردات آن نیز وجود دارد، اما محدودیت خاص خود را دارد.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی تصریح کرد: میزان سهمیه دی اتیل هگزانول در سال گذشته ۲۸۹ تن بوده که در اسفندماه 1402 به ۵۷۴ تن افزایش یافته است. این موضوع اتفاق خوبی است که آثار آن در سود شرکت در سال 1403 نشان داده می‌شود. تامین مواد اولیه ارتوزایلین در گذشته توسط پتروشیمی نوری انجام می شد که بهمن ماه سال گذشته از طریق پتروشیمی بوعلی بدون هزینه حمل و از طریق خط لوله این کار صورت می‌گیرد.
کفایتمند با اعلام اینکه صادرات محصول با بررسی قیمت‌های جهانی و مزایده انجام می شود، ادامه داد: فروش شرکت در سال 1402 به 1.3 همت رسید که افزایش 31 درصدی داشت، اما در عین حال بهای تمام شده نیز افزایشی بوده است. سود عملیاتی شرکت نیز رشد داشت اما به واسطه هزینه‌هایی که به تبع برخی بدهی‌های حال شده شرکت و مشکلاتی که از گذشته وجود داشته، در هزینه‌های غیرعملیاتی نشسته است. همچنین هزینه‌های غیرعملیاتی نیز افزایش پیدا کرده است. لذا امیدواریم پتروشیمی فارابی به سمت اوج در سال جاری حرکت کند.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی درباره پروژه‌های توسعه‌ای گفت: موافقتنامه اصولی پروژه اتانول سنتزی اخذ شده است. پس از پیگیری‌های فراوان این موضوع از شرکت صنایع ملی پتروشیمی دریافت شد. این واحد می‌تواند زمینه ساز بهبود وضعیت شرکت باشد. پروژه اتانول سنتزی مهمترین پروژه شرکت پتروشیمی فارابی با ارزش ۱۱۶ میلیون دلار است که توانسته اجماع کلی تایید را بگیرد. پتروشیمی فارابی با ظرفیت زیادی که دارد نیازمند تعریف یک پروژه جدید است که به سرعت به بهره برداری و تولید برسد تا فارابی را از شرایط فعلی خارج کند. همچنین به دنبال پروژه‌های بهبود شرکت هستیم که آنها را نیز تکمیل خواهیم کرد.
 زمین مناسب پروژه نیز مشخص شده و موضوع را در صندوق توسعه ملی مطرح کردیم. بانک عامل انتخاب نشده، اما مذاکرات با بانک انجام شده است. در حال حاضر در مرحله انعقاد تفاهمنامه بوده و با بانک دوم نیز تفاهمنامه را امضا خواهیم کرد.
کفایتمند افزود: پروژه تصفیه پساب با ۱۵۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود، اما می‌تواند برای ما محصول خوب فیوماریک اسید را به میزان ۱۴۰۰ تن در سال تولید کند. شرکت پتروشیمی فارابی با سابقه فعالیت حدود نیم قرن به بهبود فرایند نیاز دارد.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی در مورد پروژه فیوماریک اسید تاکید کرد: در حوزه فعالیت‌های نوآورانه احداث واحد استحصال اسید فیوماریک پروژه دانش بنیانی با 60 درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و درآمد خوبی عاید شرکت خواهد کرد. پروژه اسید فیوماریک به منظور کاهش عوارض زیست محیطی و ایجاد درآمد از این محل در راستای دستیابی به محصول ارزشمند است.
کفایتمند ادامه داد: بدهی‌ها با نرخ خوبی دارد انجام می‌شود. پایداری تامین خوراک خوبی را شاهدیم. درباره محدودیت‌های صادراتی و نرخ ارز فروش حاصل از صادرات نیز بخشی قابل حل است و بخشی دیگر توسط قانون‌های بالادستی است و ممکن است با پیگیری‌های مفصل تری حل شود. همچنین امیدواریم در سال جاری ارتقای جایگاه شرکت را در تابلوی فرابورس از تابلوی زرد بازار پایه به تابلوی بازار اول یا دوم فرابورس را داشته باشیم.
مدیرعامل پتروشیمی فارابی گفت: از امتیازات پتروشیمی فارابی می‌توان به دسترسی به آب‌های آزاد، اسکله‌های صادراتی، احداث مخازن جدید که برای شرکت سودآور خواهد بود اشاره کرد. همچنین بهسازی مخازن فعلی را نیز دنبال می‌کنیم. ما ۱۰ مخزن داریم. این مخازن با ظرفیت ۵۷۰۰ و ۷۲۰۰ مترمکعبی هستند. یک مخزن در دست تعمیر است. ۹ مخزن دیگر اجاره و استفاده می‌شوند.
در پایان،‌ مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی فارابی علیرغم شناسایی سود در پایان سال مالی 1402،‌ به دلیل زیان انباشته شرکت سودی به ازای هر سهم تقسیم نکرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


کمیل
با عرض سلام و احترام

گزارشگر نفت ما ، در صورت مصاحبه آتی با مدیر عامل پتروشیمی فارابی ، لطفا از ایشان بپرسید پرونده آلوارس دقیقا چه زمانی حل و فصل خواهد شد با تشکر.