به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "
نفت ما"،یک شرکت انگلیسی موفق به توسعه سوخت جت از مدفوع انسان شده است، چیزی که به وفور در دسترس است و یک بازی برد-برد برای همه است.
یک شرکت انگلیسی به نام «فایرفلای گرین فیولز»(Firefly Green Fuels) شکل جدیدی از سوخت جت را توسعه داده است که کاملاً غیر فسیلی است و از فضولات انسانی ساخته شده است.
این شرکت با کارشناسان دانشگاه «کرانفیلد»(Cranfield) همکاری کرد تا تأیید کند که سوختی که تولید کرده ۹۰ درصد کمتر از سوختی که امروزه در هوانوردی استفاده میشود، ردپای تولید کربن دارد.
آزمایشهای تنظیمکنندههای مستقل نیز تأیید کرد که آنچه این شرکت توسعه داده تقریباً مشابه با سوخت استاندارد جت است.
این شرکت در سال ۲۰۲۱ یک کمک مالی دو میلیون پوندی از وزارت حمل و نقل بریتانیا دریافت کرد تا به توسعه سوخت پایدار هوانوردی خود ادامه دهد. اگرچه سوخت ابداعی آن هنوز به صورت تجاری در دسترس نیست، اما این شرکت میگوید که در مسیر رساندن سوخت خود به بازار جهانی است و اولین کارخانه تجاری خود را ظرف ۵ سال آینده راهاندازی خواهد کرد.
این شرکت از قبل با شرکت هواپیمایی «ویز ایر»(Wizz Air) قرارداد همکاری بسته است تا سوخت جتهای آن را از سال ۲۰۲۸ تامین کند.
این شرکت در حال حاضر منابع خود برای تولید این سوخت را از شرکتهای فاضلاب در بریتانیا تامین میکند و فاضلاب تصفیه شده را از طریق فرآیندی به نام مایعسازی گرمابی که زبالههای مایع را به لجن یا نفت خام تبدیل میکند، میگیرد. محصولات فرعی جامد نیز میتوانند به کودهای گیاهی تبدیل شوند.
این شرکت ادعا میکند که مقیاس «شدت کربن» کل این فرآیند که میزان کربن مورد نیاز برای تولید انرژی را اندازه میگیرد، ۷.۹۷ گرم دی اکسید کربن به ازای هر مگاژول است. این در حالی است که شدت کربن ثبت شده برای تولید سوخت جت از ۸۵ تا ۹۵ گرم دی اکسید کربن در هر مگاژول متغیر است.
همانطور که این شرکت اشاره میکند، میلیونها سال طول میکشد تا مواد آلی به سوختهای فسیلی تبدیل شوند. این در حالی است که ابتکار شرکت فایرفلای، تولید سوخت را در عرض چند روز امکانپذیر میکند و مهمتر از آن، زبالههای انسانی یک منبع گسترده در دسترس هستند.
هنوز مشخص نیست که آیا این سوخت جت پایدار از آنچه در حال حاضر موجود است، گرانتر خواهد بود یا نه. با این حال جیمز هیگیت مدیرعامل این شرکت در بیانیهای اشاره کرده است که استفاده از فضولات انسانی یک منبع ارزان و فراوان است که هرگز تمام نمیشود.
دستیابی به تولید کربن خنثی در صنعت هوایی، یک هدف طولانیمدت برای تنظیم کنندهها و رهبران در اروپا و ایالات متحده است. در حالی که خودروهای الکتریکی در صنعت خودرو پیشرفت کردهاند، ممکن است مدتی طول بکشد تا جتهای تجاری با باتری را ببینیم. بنابراین در این بین، راهحلهایی برای ایجاد سوخت جت سازگارتر با محیط زیست مورد استقبال قرار میگیرد.