به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "
نفت ما"، دیوید گریسلی، هماهنگکننده امور بشردوستانه یمن، به شبکه خبری اسکای گفت: «ما نمیخواهیم دریای سرخ به دریای سیاه تبدیل شود و این اتفاقی است که ممکن است بیفتد. این یک کشتی قدیمی متعلق به سال ۱۹۷۶ است و هر لحظه خطر غرق یا منفجرشدنش وجود دارد.»
گریسلی افزود: «کسانی که کشتی را میشناسند، ازجمله کاپیتان سابق آن، به من گفتند که این امر قطعی است و فقط دیر و زود آن معلوم نیست.»
دیوید گریسلی گفت با توجه به وجود بیش از یک میلیون بشکه نفت بار شده بر کشتی صافر، اقدام سریع اهمیت حیاتی دارد. او افزود شبیهسازیهای علمی نشان میدهد که ظرف چند روز نفت به بنادر حدیده و صلیف نشت میکند و ارسال کمکهای غذایی به ششمیلیون نفر را مختل خواهد کرد.
علاوهبر این، این امر به توقف واردات و تامین سوخت ضروری به منظور فعالیت پمپها و کامیونهای تامین آب شیرین برای حدود هشتمیلیون نفر منجر خواهد شد.
هزینه لازم برای جلوگیری از این فاجعه ۱۳۰میلیون دلار برآورد شده است، درحالیکه هزینه پاکسازی نفت از محیط زیست پس از وقوع آن، ممکن است به ۲۰میلیارد دلار برسد. سازمان ملل متحد با حدود ۳۴ میلیون دلار کمبود بودجه برای انجام عملیات پیشگیری مواجه است و حتی برای خرید نفتکش نجات به جمعآوری سرمایه جمعی متوسل شده است.
گریسلی در توضیح پیچیدگی تخصیص بودجه برای عملیات پیشگیرانه گفت: «بیشتر کشورهای عضو سازمان ملل متحد مقادیر زیادی بودجه اضطراری مختص پاسخگویی به امور فوری دارند، اما به نظر میرسد که هیچکس ردیف بودجه مخصوص جلوگیری از فاجعه ندارد.»
یمن تنها کشور در خطر نیست و مدلسازیها نشان میدهد که نشت نفت از صافر ممکن است ظرف دو تا سه هفته به سواحل عربستان سعودی، اریتره و جیبوتی برسد و اثرات مخرب زیستمحیطی خطرناکی را بر صخرههای مرجانی و جنگلهای ساحلی حرا وارد کند.
در شرایطی که کل ذخایر ماهیگیری دریای سرخ سواحل یمن در معرض انقراض است، انفجار یا غرقشدن کشتی حامل نفت تاثیری پیشبینینشدنی بر حیات میلیونها نفری خواهد گذاشت که اقیانوس منبع خوراک و معیشتشان است.
هشام ناجی، استاد علوم زیست محیطی در دانشگاه صنعا، به شبکه خبری اسکای گفت: «متاسفانه این نفتکش در نزدیکی یک صخره مرجانی بسیار سالم و زیستگاهی پاکیزه قرار دارد که گونههای زیادی از موجودات دریایی را در خود جای داده است.»
ناجی گفت: «تنوع زیستی در آن منطقه بالا است و اگر نشت نفت صورت گیرد، بسیاری از زیستگاههای حساس دریایی آسیب جدی خواهند دید.»
سازمان ملل متحد پیشتر هشدار داده بود این نفتکش که در ۱۵۰ کیلومتری جنوب مرز با عربستان سعودی قرار دارد، در معرض خطر قریبالوقوع تجزیه و غرقشدن است.
پیشتر عبد الوهاب الدرة، وزیر حمل و نقل دولت نجات ملی یمن وابسته به جنبش انصارالله ائتلاف متجاوز عربی را مسؤول وخامت شرایط نفتکش "صافر" و مواجهه جهان با یک فاجعه دریایی بیسابقه دانسته بود.
نفتکش 45 ساله «افاساو سیفر (صافر)» (FSO Safer) صافر یک سکوی ذخیرهسازی و تخلیه شناور است که در مقابل سواحل غربی یمن و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال بندر حدیده پهلو گرفته و از آن برای ذخیرهسازی و صادرات نفت استخراج شده از میدانهای نفتی استان مأرب استفاده میشود اما به دلیل جنگ مستمر در یمن این نفتکش از سال ۲۰۱۵ تعمیر نشده و ۱.۱۴۸ میلیون بشکه نفت خام موجود در آن و نیز گازهای متصاعد از آن به تهدیدی جدید برای منطقه تبدیل شده و سازمان ملل نیز آن را یک بمب ساعتی میداند که هر لحظه احتمال انفجار آن وجود دارد.