به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "
نفت ما"، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: پالایشگاههای نفت دولتی چین نسبت به امکان یافتن کانالهای پرداخت، لجستیک و بیمه مورد نیاز برای ادامه خرید از روسیه پس از پنجم دسامبر که تحریم اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه آغاز میشود، نگران هستند.
بعضی از راهکارهایی که پیشنهاد شده اند شامل افزایش حجم واردات نفت روسیه از طریق خطوط لوله، تعیین یک بانک برای انجام امور پرداخت و ارتباط با مسکو و استفاده از روش انتقال نفت بین دو کشتی روی آب برای رفع چالش حمل مستقیم بین فروشنده و خریدار هستند.
اتحادیه اروپا قرار است فاینانس، بیمه و حمل نفت روسیه را تا سه هفته دیگر ممنوع کند مگر این که شرایط معافیت را داشته باشد. واردکنندگان آسیایی به دنبال راههای واردات نفت روسیه هستند که شامل استفاده از بانکها، شرکتهای بیمه و کشتیهای اتحادیه اروپا نباشند. درخواست کمک از سوی پالایشگاههای چینی، منعکس کننده این نگرانی است که در صورت عدم دریافت کمک، برای واردات نفت روسیه به مشکل بربخورند. هنوز معلوم نیست چه گزینههایی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
شرکت "جی پی مورگان چیس اند کو" در ژوییه هشدار داد اگر تحریمهای غربی باعث شود روسیه به اقدام تلافی جویانه دست زده و تولید را کاهش دهد، قیمت نفت به ۳۸۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. با این حال، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به تازگی بر اهمیت حفظ جریان نفت روسیه و جلوگیری از وارد شدن شوک عرضه و افزایش قیمتها، تاکید کرده است.
جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا هفته جاری گفت: خرید چین و هند منطبق با هدف آمریکاست. وزیر خزانه داری آمریکا به دنبال جلب حمایت برای سقف قیمت نفت بوده که حمل نفت روسیه را از تحریمهای اروپایی معاف میکند اما هنوز جزئیات مکانیزم مذکور مشخص نیست.
روسیه در هفت روز منتهی به ۱۱ نوامبر، ۲.۹ میلیون بشکه در روز نفت صادر کرد. حجم صادرات روسیه به مقصد آسیا به ۲.۰۱ میلیون بشکه در روز رسیده و چین و هند، مشتری عمده این نفت هستند.
بر اساس گزارش بلومبرگ، چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، با همکاری با تولیدکنندگان تحت تحریم مانند ایران و ونزوئلا بیگانه نیست و با وجود محدودیتهایی که از سوی دولت آمریکا وضع شده است، همچنان به واردات نفت از این اعضای اوپک ادامه میدهد.