۳
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
کد مطلب : ۱۴۳۹۲۵

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس آماده واگذاری

قربانزاده گفت: بعد از مباحث مربوط به خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دستور بعدی ما در مورد خصوصی سازی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بود که به کمیسیون تخصصی واگذار شد.
هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس آماده واگذاری
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: ۵ درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا به دولت تعلق دارد، ولی همه این سهام وثیقه است و امکان فروش آن توسط سازمان خصوصی سازی وجود ندارد پس ابتدا باید این سهام از وثیقه خارج شود تا امکان واگذاری و شیوه آن مشخص شود.
با اینکه چند سالی است که خصوصی‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور از زبان مقامات مسئول مطرح است، اما تاکنون این اتفاق روی نداده است. در ابتدا قرار بود خودروسازی‌ها تا پایان سال ۹۹ واگذار شوند که انجام نشد. وزیر صمت نیز در جلسه رای اعتماد خود وعده خصوصی‌سازی خودروسازی‌ها را داد که باید دید چه زمان اتفاق می‌افتد. با این حال با واگذاری خودروسازی‌ها شاهد رقابتی شدن تولید خودرو و بهبود کیفیت آن خواهیم بود.

۲۲ درصد سهام دولت دو خودروسازی وثیقه است

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: ۲۲ درصد سهام دولت در خودروسازی وثیقه گذاری شده و امکان فروش آن توسط سازمان خصوصی سازی وجود ندارد.
وی افزود: ۵ درصد از سهام ایران خودرو و ۱۷ درصد از سهام سایپا به دولت تعلق دارد، ولی همه این سهام وثیقه است و امکان فروش آن توسط سازمان خصوصی سازی وجود ندارد پس ابتدا باید این سهام از وثیقه خارج شود تا امکان واگذاری و شیوه آن مشخص شود.
قربانزاده گفت: نظر ما به عنوان نظر تخصصی و کارشناسی این است که هم بلوک دولت و هم بلوکی که نهادهای عمومی و غیردولتی مثل صندوق بازنشستگی که حدود ۸ درصد از سهام ایران خودرو را دارند یا نهادهای دیگر و هم سهام این ۲ شرکت خودروساز (سایپا بیش از ۳۰ درصد و ایران خودرو بیش از ۲۰ درصد سهام تودلی) دارند می‌توانند در قالب بلوک ۴۰ درصدی و با ترکیب سهام مستقیم دولت و سهام نهادهای عمومی غیردولتی که می‌توانند به سهام نهادهای دولت خود را برسانند، این قابلیت را دارند در مزایده شرکت کنند و شرکت و یا مجموعه‌ای که تخصص این کار (خودروسازی) دارد که بلوک‌ها را خریداری کند.

راه حل خروج صنعت خودروسازی از بحران چیست؟

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: راه حل خروج صنعت خودروسازی از بحران کنونی که با آن درگیر است حتما واگذاری است. البته به نحو شایسته‌ای که در آن ملاحظاتی مثل حذف قیمت گذاری دستوری، حذف اجباری کارگران مازادی که وجود دارند و مناسبات دیگری که اختلال در بازار تلقی شود باید مورد بررسی قرار بگیرد.
او اضافه کرد: اما نظر کارشناسی این است که تا زمانی که سهام ایران خودرو و سایپا وثیقه است نمی‌توان در مورد واگذاری آن‌ها نظر داد.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس آماده واگذاری

قربانزاده گفت: بعد از مباحث مربوط به خصوصی سازی باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس دستور بعدی ما در مورد خصوصی سازی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس بود که به کمیسیون تخصصی واگذار شد.
وی افزود: ۱۵ درصد از سهام دولت در پتروشیمی خلیج فارس که قرار است در قالب مزایده با پریمیوم ۵۷ درصد عرضه شود موکول شد به جلسه کمیسیون تخصصی تا جلسه آینده در هیات واگذاری مطرح شود.

آخرین وضعیت واگذاری شرکت لوله گشتر اسفراین

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: شرکت لوله گستر اسفراین هم در قالب مصوبه هیات دولت به صندوق بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی قیمت آن تصویب شد که ۴۰ درصد به سازمان تامین اجتماعی و ۴۰ درصد هم به صندوق بازنشستگی در قالب انتقال سهام به این ۲ مجموعه انتقال پیدا کند.
قربانزاده افزود: علیرغم این که ما معتقدیم موضوع رد دیون جزو مواردی است که باید اصلاح شود و به دلیل این که از مصوبات دوره گذشته است، اساساَ از مقوله واگذاری‌ها کنار رود، اما مجبوریم این مصوبات دوره گذشته را تا پایان سال ا جرا کنیم تا سال آینده بتوانیم در قالب فروش سهام بطور مستقیم در بازار سرمایه شرکت‌ها را به فروش برسانیم.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی