افقکوروش با هدف عرضه محصولات مصرفی با قیمت و کیفیت مناسب تاسیس شده است. هر کالا برای عرضه در فروشگاهها علاوه بر داشتن مجوزها و استانداردهای لازم، باید از مرحله آزمایشهای کنترل کیفی اختصاصی افق کوروش نیز با موفقیت عبور کند. بعد از اخذ مجوز عرضه، همه کالاها در هر بار ورود به انبار، از منظر کیفیت کنترل میشوند.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، افقکوروش روزانه 3 هزار تن کالا را به طور مستقیم در 30 انبار با صد و پنجاه هزار متر مربع، دریافت و همین میزان کالا را نیز با 600 ماشین به مقصد فروشگاهها در همسایگی شما حمل میکند.
یکی از دغدغههای همیشگی افق کوروش حمایت از سوپرمارکتهای محلی بوده و هست. نیمی از فروشگاهها در قالب نمایندگی به افراد تعلق دارد مشتریان افق کوروش به فراخور نیاز میتوانند حضوری در چند قدم و یا به صورت تلفنی و اینترنتی در چند دقیقه مایحتاج خود را از هزاران فروشگاه در سراسر کشور از سرخس تا خرمشهر، از بازرگان تا چابهار، از خزر تا خلیج همیشه فارس ،از زابل تا قصر شیرین، درب واحد دریافت نمایند.
هر فروشگاه افق کوروش ماهانه حداقل دو بار توسط تیمهای بازرسی حضوری یا کنترل دوربین نامحسوس، بر اساس شاخصهای از قبل تعیین شده کنترل میشود، ما روزانه تجربهی خرید شما از افقکوروش را، فاکتور به فاکتور، پایش و با معدود کسانی که تجربهی خرید رضایتبخشی نداشتهاند، نفر به نفر گفتگو میکنیم، تا مسائل را شناسایی و به آن رسیدگی کنیم.
1) آیا برنامه افزایش سرمایه دارید؟
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به تمرکز استراتژیک افق کوروش در سال 1400 که توسعه کانالهای فروش، پالایش سبد کالا و تقویت زنجیره تامین، تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات، سرعت بخشیدن به توسعه و مدیریت بحران پاندمی کرونا را در سرلوحه برنامههای خود قرار داده است شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش به عنوان اولین فروشگاه زنجیرهای کشور که سهام خود را در بازار بورس ارائه کرده است در سال جاری از محل تجدید ارزیابی داراییها افزایش پنچ برابری سرمایه خواهد داشت به گونهای که سرمایه شرکت از مبلغ 300 میلیارد تومان به 1500 میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
2) تنوع محصولات اضافه میشود؟
با توجه به نوع و زمینه فعالیت افق کوروش و نیز فضای شعب و ظرفیت شلفهای فروشگاهی که محدودیتهایی را تحمیل میکند و نیز از آنجایی که در حال حاضر در شعب فروشگاهی افق کوروش بیش از سه هزار قلم کالای مختلف وجود دارد گمان میکنیم که تنوع سبد کالایی ما در حد مطلوبی است. از صددرصد سبد محصولات افق کوروش، کالاهای خوراکی خشک 47درصد، یخچالی 27درصد، مواد آرایشی، شوینده و بهداشتی 20درصد، نوشیدنی 5درصد و سایر اقلام کالایی 1درصد را به خود اختصاص دادهاند. این نکته که ما تنوع کالایی خود را در حد مطلوب ارزیابی میکنیم بدان معنی نیست که به امکان افزایش محصولات بیتوجه باشیم. قطعا حرکت به سمت افزایش بیشتر تنوع کالایی اقدامی فراتر از استانداردهای یک فروشگاه زنجیرهای است. تنوع کالایی بیش از این مقدار ویژه هایپرمارکتهایی است که استانداردها و الزامات ویژهای دارند. با این همه و به دلیل این که یکی از برنامههای شرکت در روند توسعه خود در سال جاری، پالایش سبد کالا و تقویت زنجیره تامین است چنانچه الزامات و استانداردهایی که گفته شد اجازه دهد در خصوص افزایش تعداد کالا و تنوع آنها اقدام خواهد شد.
3) برای اقشار متوسط به بالا محصولات با کیفیت و گرید بالاتر عرضه خواهد شد؟
پاسخ به این سوال، نیازمند توجه به سه نکته است. نکته اول، تنوع کالایی افق کوروش است که میتواند نیازهای طیف گستردهای از مشتریان اعم از اقشار ضعیف اقتصادی، طبقه متوسط و طبقه متوسط به بالا را برآورده کند. نکته دوم اما وجود برندهای معتبر در گروههای مختلف کالایی در فروشگاههای افق کوروش است. به جرات میتوان گفت بسیاری از برندهای معتبر در زمینههای گوناگون اعم از کالاهای یخچالی، خوراکی خشک و نوشیدنی در سبد کالایی افق کوروش حضور دارند. بحث کالاهای آرایشی و شوینده و بهداشتی هم که نیاز به بیان ندارد. شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش به پشتوانه گروه صنعتی گلرنگ که یکی از خوشنام ترین و با سابقه ترین تولیدکنندههای آرایشی، بهداشتی و شوینده است طیف متنوعی از برندهای با کیفیت این حوزه را در فروشگاههای خود عرضه میکند. نکته سوم جامعه هدف و مشتریان اصلی شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش است. با وجود تنوع کالایی بالا و وجود برندهای معتبر که میتواند سلیقه بسیاری از اقشار مختلف جامعه را تامین کند اما واقعیت این است که مشتری اصلی افق کوروش طبقه متوسط است. سیاست فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش عرضه اجناس لوکس و یا آنچه که لاکچری نامیده میشود نیست.
در مورد عرضه محصولات با کیفیت تر و با درجه بالاتر هم همانطوری که گفته شد این موضوع در حال حاضر به نحو تقریبا مطلوبی محقق شده است. در اکثر گروههای کالایی موجود در فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش، برندهای معتبر، با کیفیت و خوشنام حضور دارند. اما سوال شما ضرورت جلوگیری از ورود کالایی با کیفیت پایین تر به سبد کالایی افق کوروش را در بطن خود دارد و ضروری است که به آن پاسخ داده شود. شرکت فروشگاههای زنجیرهای افق کوروش کنترل کمی و کیفی کالاهایی را که به سبد محصولات فروشگاهی خود وارد میکند یکی از سیاستهای خدشه ناپذیر خود میداند. در این راستا افق کوروش از اساس به سراغ تولیدکنندگانی که مجوزهای مختلف نهادهای نظارتی و بویژه بهداشت و استاندارد را نداشته باشند نمیرود. در گام بعد، افق کوروش بر اساس قراردادهایی که با تامین کنندگان دارد آنها را موظف کرده است که در دورههای مختلف، نتایج آزمایشهای مختلف پروسه تولید (فیزیکی، میکروبی و ...) را ارائه کنند. اما افق کوروش تنها به این سطح از کنترل کیفی که البته در همین حد هم هر تامینکننده و تولیدکنندهای توان برآورده کردن این استانداردها را ندارد بسنده نمیکند. این شرکت بر اساس قراردادی که با شرکت جویا بهنود دارد از لحظه ورود کالا با نمونهگیری و سنجش نمونهها، تلاش میکند تا با جلوگیری از ورود احتمالی کالاهای با کیفیت پایین، مانع از تضییع حقوق مشتریان خود شود.
4) برنامه افزایش شعب دارید؟
جواب این سوال مثبت است. افزایش تعداد شعب فروشگاهی یکی از مهم ترین برنامههای بلندمدت افق کوروش است. منتهی افق کوروش در این مسیر، یک استراتژی و دو ملاحظه جدی را مدنظر دارد. استراتژی اصلی افق کوروش در برنامه توسعه شعب فروشگاهی، اعطای فرانچایز( نمایندگی) است و دو ملاحظه جدی که گفته شد نخست نیاز کشور و مردم و دوم توان تامین و پشتیبانی شعب جدید توسط شرکت است.
استراتژی و سیاست اصلی افق کوروش در ایجاد شعب جدید بر اساس سیستم فرانچایز یعنی اعطای نمایندگی طراحی و برنامه ریزی شده است. حرکت در مسیر همین سیاست باعث شده است که در حال حاضر بیش از نیمی از سه هزار شعبه فروشگاهی افق کوروش در کشور، شعبات فرانچایز باشند. یعنی این شعبات اولا متعلق به مردم است و ثانیا توسط مردم اداره میشوند و نقش افق کوروش در این شعبات واگذاری تابلو و تامین و پشتیبانی کالا است.
اعطای فرانچایز یکی از روشهایی است که افق کوروش به عنوان بزرگترین فروشگاه زنجیرهای ، خود را مبدع آن در کشور و صنعت خردهفروشی میداند و با توجه به کارآیی و موفقیت این سیستم، آن را محور برنامههای توسعه شعب خود قرار داده است. هدف از این سیستم، حمایت از کسب و کارهای خرد است که در نتیجه توسعه و گسترش فروشگاههای زنجیرهای و عدم توان آنها در رقابت با این فروشگاهها، ممکن است با چالشهایی مواجه شوند. افق کوروش در سیستم فرانچایز، تسهیلاتی تا سقف یک میلیارد تومان و در اقساط بلند مدت و بدون سود در اختیار افراد قرار میدهد تا با استفاده از برند و تابلوی افق کوروش و استفاده از توان پشتیبانی این شرکت در تامین، انتقال، نگهداری و توزیع کالاها از یک سو و با توجه به نیازهای جامع و الزامات زندگی مدرن که باعث عدم بهرهوری اقتصادی صنوف سنتی شده است از سوی دیگر، کسب و کارهای خرد خود را حفظ نموده و توسعه دهند.
موفقیت افق کوروش در اعطای نمایندگی باعث روی آوردن بسیاری از فروشگاههای زنجیرهای به این روش و اعطای تسهیلات قابل توجه به متقاضیان شده است. همانطور که قبلا هم گفته شد هم اکنون بیش از نیمی از سه هزار شعبه فروشگاهی افق کوروش با سیستم فرانچایز(اعطای نمایندگی) اداره میشوند. این آمار در مورد نزدیک به هفت هزار شعبه فروشگاهی فروشگاههای زنجیرهای در کل کشور در حدود 4000 شعبه فروشگاهی فرانچایز است.
و اما دو ملاحظه جدی افق کوروش در موضوع توسعه شعب نخست، نیاز کشور و مردم است به نحوی که چنانچه در یک منطقه جغرافیایی به دلایل مختلف فرهنگی و یا اقتصادی افتتاح و یا افزایش شعبات فروشگاهی ضرورت چندانی نداشته باشد شرکت نه تنها اصراری به ایجاد شعب جدید ندارد بلکه در صورت درخواست افراد جهت افتتاح شعبه، نیز با آن موافقت نمی کند. ملاحظه دوم توان پشتیبانی و تامین کالا برای شعب جدید است. این همان چیزی است که افق کوروش، ذیل مقوله حفظ کیفیت کالا و خدمات به آن مینگرد. افق کوروش در سال گذشته در حوزه تاسیس شعب فروشگاهی توسعه قابل توجهای داشته و تعداد شعب فروشگاهی خود را به 2569 شعبه رسانده است. در سال جاری نیز با افتتاح نزدیک به 500 شعبه فروشگاهی تعداد شعب افق کوروش به بیش از سه هزار شعبه رسیده است. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، پیش بینی شده است که تعداد شعبات فروشگاههای افق کوروش در سراسر کشور به 3500 شعبه برسد که در صورت تحقق آن، تعداد همکاران شرکت نیز به 28 هزار نفر افزایش خواهد یافت.
در یک تحلیل نهایی؛ ایجاد شعب جدید منوط به توجه به استراتژی اعطای نمایندگی ( فرانچایز) و نیاز کشور و مردم و توان تامین و پشتیبانی است. پس توسعه شعب اگر چه سیاست اصلی افق کوروش است اما این سیاست با هر شکل و به هر قیمتی، مورد نظر افق کوروش نیست.
5) شائبه کاهش حجم بسته بندی ها را چگونه پاسخ میدهید؟
اگر منظور از کاهش حجم بسته بندی ها اشاره به این موضوع باشد که کالاهای عرضه شده در فروشگاههای زنجیرهای از وزن کمتری نسبت به همان کالا در سوپرمارکتهای محلی برخوردارند باید به این نکته اشاره کنم که این موضوع یکی از اتهاماتی است که مخالفین فروشگاههای زنجیرهای که ما آنها را مخالفین نظام نوین توزیع مینامیم مدتهاست به فروشگاههای زنجیرهای وارد میکنند. گفته میشود که تولیدکنندگان کالاهایی را که فروشگاههای زنجیرهای سفارش میدهند با قیمتی بالاتر و وزن کمتر، ویژه این فروشگاهها تولید میکنند تا این فروشگاهها بتوانند به مصرف کننده تخفیف بدهند؛ در حالی که همان کالا برای سایر سوپرمارکتها و مراکز توزیع با قیمت کمتر و وزن بیشتر تولید میشود. به عنوان کسی که سالها در این حوزه به فعالیت مشغول است و هم اکنون هم مسئولیت بزرگترین فروشگاه زنجیرهای کشور را بر عهده دارد کاهش وزن کالاها در فروشگاههای زنجیرهای و بویژه شعب فروشگاهی افق کوروش را از اساس رد میکنم.
در کشور ما نظارتهای زیادی بر تولیدکننده توسط نهادهای مختلف اعمال میشود. اولا که تعیین قیمت یک کالا تنها در حوزه اختیار تولید کننده نیست؛ بلکه نیازمند مجوز از نهادهای نظارتی و قانونگذاری است. بدون دریافت مجوز، تولیدکننده نمیتواند قیمت محصولات تولیدی خود را کم یا زیاد کند چرا که افزایش قیمت در حکم گرانفروشی و کاهش آن مساوی با دامپینگ یعنی بازارشکنی و قیمت شکنی است که این هم قوانین و مجازاتهای خاص خود را دارد.
دوم این که نهادهای نظارتی مختلف بر کلیه فرایندهای تولید، درج قیمت، بسته بندی و ارسال کالاهای تولیدی نظارت دارند و کالاهای تولیدی را از نظر وزن، کیفیت و قیمت بررسی میکنند. سومین موضوع این است که مگر سهم فروشگاههای زنجیرهای از بازار چقدر است که تولیدکننده به خاطر آن با آبروی برند خود بازی کند؟ تمام سهم فروشگاههای زنجیرهای از بازار زیر 15 درصد است. اگر تولیدکننده بتواند با گریختن از زیر نظارت نهادهای ناظر تولیدات خود را با قیمت دلخواه و وزن و حجم کمتر در اختیار فروشگاههای زنجیرهای قرار دهد چرا به جای 15درصد سهم فروشگاههای زنجیرهای، به آن 85 درصد دیگر بازار یعنی بیش از سه میلیون واحد صنفی سنتی فکر نکند؟ فروشگاههای زنجیرهای که هزاران برابر بیشتر از صنوف سنتی از شفافیت برخوردارند و قابل نظارت هستند. تولیدکنندهای که پس از سالها توانسته به یک "برند" تبدیل شده و در نزد مشتریان از اعتبار برخوردار شود امکان ندارد یک محصول تولیدی خود را با دو قیمت مختلف یا با دو حجم و وزن متفاوت روانه بازار کند. این کار نه تنها به اعتبار آن تولیدکننده خدشه وارد میکند بلکه برخورد نهادهای نظارتی را به دنبال دارد.
نکته پایانی آن که با وجود این اتهامات تاکنون به صورت مستند، مغایرت وزن، حجم و قیمت کالاهایی که در قفسههای شعب فروشگاههای زنجیرهای عرضه میشود با عین همان کالاها در سوپرمارکتهای محلی و سنتی اثبات نشده است.