تنها ۱۲ درصد نظام توزیع در اختیار فروشگاههای زنجیرهای است
اشتراک گذاری :
امروزه تعداد فروشگاههای زنجیره ای به حدود ۸۰۰۰ شعبه رسیده و حدود ۱۲ درصد از توزیع کشور را در اختیار دارند.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "، ابراهیم طلایی، بازرس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای با اشاره به اینکه ضرورت تحول در نظام در پی تحولات اجتماعی باعث شد تا مطابق قانون نظام صنفی کشور قانون ایجاد و توسعه فروشگاههای زنجیرهای پیشبینی شود، گفت: در قانون برنامه ششم توسعه نمایندگان مجلس برنامهای را تدوین کردند که سهم فروشگاههای زنجیرهای کشور در نظام توزیع به 20 درصد افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه در فروردین سال 95 به همت 37شرکتی که فروشگاههای زنجیرهای داشتند و حمایت وزارتصنعت اتحادیه فروشگاههای زنجیرهای تشکیل شد، افزود: در همان زمان با پیگیری اعضای هیاترئیسه توسعه فروشگاههای زنجیرهای دنبال شد و هماکنون بیش از 115 شرکت حقوقی و 123 برند در مساحتی بیش از 2/5 میلیون مترمربع فضای فروشگاهی در اتحادیه مشغول فعالیت هستند که باوجود موانع، رشد فراوانی کردهاند.
وی بابیان اینکه همواره در برابر پدیدههای جدید مقاومتهایی دیده میشود، تصریح کرد: استقبال مردم از فروشگاههای زنجیرهای و نحوه عملکرد فروشگاهها، بیانگر روند رو به رشد این فروشگاهها است، بهگونهای که امروزه تعداد فروشگاهها به حدود 8000 شعبه رسیده و حدود 12 درصد از توزیع کشور را در اختیار دارند.
طلایی، در خصوص اتهاماتی که به فروشگاههای زنجیرهای واردشده است، با اظهارتاسف گفت: به کار بردن واژههایی مانند کلاهبرداری برای فروشگاههای زنجیرهای بهعنوان یک پدیده مترقی نشاندهنده چیزی جز دشمنی نیست، برای نمونه یک فردی بهظاهر کارشناس در رسانه عمومی اعلام کند که مقیاس وزن کیلو است و توزیع کالا با بستهبندی 800 گرم کلاهبرداری است رفتاری کاملا نادرست است و از طرف دیگر اجازه توضیح و دفاع هم در همان رسانه داده نمیشود و در رد این اتهامات میتوان ادعا کرد که واحد وزنی برای فروش کالاهای دیگر مانند زعفران و طلا هم کیلو هست، در حالی که اینطور نیست.
بازرس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای با تاکید بر اینکه تولیدکنندههای مطرح با کمفروشی برند خود را خدشهدار نمیکنند، خاطرنشان کرد: وقتی بهصورت شفاف وزن یک کالا و قیمت آن روی بستهبندی درجشده ادعای تخلف و کمفروشی غیرمنطقی است و همین حق انتخاب مردم در فروشگاههای زنجیرهای و پاسخدهی بهموقع به نیازهای آنها باعث شده که استقبال خوبی از مجموعههای فروشگاههای زنجیرهای داشته باشند.
طلایی با تاکید بر اینکه با توسعه فروشگاههای زنجیرهای تولیدکنندهها با آنها قراردادهای بلندمدتی منعقد کردهاند، تصریح کرد: با توجه به اینکه فروشگاههای زنجیرهای شعبههای متعدد و متفاوتی دارند هریک از تولیدکنندهها با در نظر گرفتن سفارش فروشگاهها میزان تولید خود را تعیین میکنند و منجر به صرفهجویی ناشی از مقیاس تولید میشود. بهطورقطع تولید هزار واحد از یک محصول با تولید ۱۰هزار واحد از یک محصول قیمت متفاوتی خواهد داشت و تولیدکنندهها برنامهریزی میکنند تا با افزایش تولید، کاهش قیمت تمامشده محصول داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه همکاری تولیدکنندهها با فروشگاههای زنجیرهای منجر به افزایش گردش سرمایه برای آنها میشود، اظهار کرد: توسعه همکاری در این بخش باعث میشود که تولیدکنندهها دیگر نیازی به تبلیغات گسترده نداشته باشند و حتی از ناوگان حملونقلی فروشگاهها برای انتقال محصولات خود به انبار فروشگاه استفاده کنند، به همین دلیل قیمت تمامشده کالا برای تولیدکنندهها کاهش مییابد و ازاینرو آنها تخفیفهای مناسبی به فروشگاهها ارائه میدهند.