به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "
نفت ما " ، عملیات نصب این سکو که بعدازظهر سهشنبه (۲۰ اسفندماه) آغاز شده بود، در ساعت ۱۸ و ۴۵ دقیقه چهارشنبه (۲۱ اسفندماه) پایان یافت و سکوی S۱ با موفقیت در محل خود نصب شد.
علیرضا سلمانزاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران با اشاره به پایان عملیات نصب سکوی S۱، به پیچیدگیهای این عملیات از جمله دشواری لیفتینگ بهدلیل وزن نامتقارن سکو، تعدد و پیچیدگی خطوط لوله و کابل زیردریایی و ... اشاره کرد و گفت: عملیات نصب با وجود همه پیچیدگیها با رعایت حداکثری اصول ایمنی انجام شد.
وی انجام این عملیات را نتیجه توانمندی و همکاری خوب پیمانکاران داخلی دستاندرکار و متخصصان شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه عملیاتی لاوان عنوان کرد و افزود: کار نصب از دیروز آغاز و از بامداد امروز نیز کار برش مهاربندها آغاز شد. از حدود ساعت ۱۷ امروز نیز سکو از روی شناور برداشته شد و پس از خارج کردن بارج خالی از موقعیت، شناور جرثقیلدار به کمک لنگرهای خود در فاصله مناسب سکو قرار گرفت و در حوالی ساعت ۱۸:۴۵ دقیقه، سکوی S۱ روی جکت مستقر شد.
بر اساس این گزارش، سکوی سرچاهی S۱ میدان سلمان که با بهرهمندی از توان داخلی و تحت نظارت شرکت نفت فلات قاره ایران ساخته شده است، ۲۳ دیماه امسال در یارد خرمشهر بارگیری شده بود. عملیات اجرایی ساخت این سکو اواسط سال ۹۳ از سوی شرکت خصوصی آسفالت طوس آغاز و پایه سکو در اواسط سال ۹۴ بارگیری و در اوایل سال ۹۵ در میدان سلمان نصب شد. سکوی سرچاهی S۱ میدان نفتی سلمان پس از ساخت در کارگاه شرکت آسفالت طوس در خرمشهر، با طی فاصله ۸۳۰ کیلومتری دریایی (فاصله آبی میان خرمشهر تا موقعیت میدان نفتی سلمان در استان هرمزگان)، در موقعیت خود نصب شد. وزن عرشه این سکو حدود ۱۰۵۰ تن است. این سکو شامل یک خط لوله ۱۲ اینچ زیردریایی نفت و ۲ خط لوله ۶ اینچ بهمنظور آزمون چاه و انتقال گاز با روش فرازآوری است.
میدان نفتی مشترک سلمان در جنوب جزیره لاوان واقع شده و با راهاندازی سکوی S۱ در اوایل سال آینده، تولید روزانه این میدان حدود ۶ هزار بشکه افزایش مییابد.