به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "
نفت ما " ، تعداد زیاد شعب بانکها از جمله معضلات سیستم بانکی است که همواره طی سال های اخیر مورد انتقاد مسئولان و کارشناسان مختلف است. زیرا معتقدند در آینده بانک به مفهومی که مردم پشت باجه ها بروند و خدمات مورد نظر خود را دریافت کنند، نخواهد بود.
بانکها کارشناسان معتقدند در آینده قدرت یک بانک با تعداد شعب تعریف نمیشود و باید ساختار سنتی حاکم بر سیستم بانکی و نگاه فیزیکی مردم به بانکها تغییر یابد و صرفا دیدن شعب بانکی مبنای درستی برای حضور و توانمندی یک بانک نباشد و کاهش شعب بانک با رعایت همه جوانب و ملاحظات، باید عملیاتی شود.
بر اساس مطالعات صورت گرفته در وزارت امور اقتصادی و دارایی بر پایه شاخصهای تولید ملی، وسعت و جمعیت کشور، تعداد شعب نظام بانکی کشور باید در مجموع ۱۲ هزار شعبه باشد که تمامی بانکها باید بهینهسازی شعب خود را در دستور کار قرار دهند. اما برخی بانک ها تحولات را به خوبی درک کرده و تمام سعی و تمرکز خود را معطوف به بانکداری دیجتال و پیشرفت در این زمینه کردهاند.
ایران زمین را می توان مثال خوبی در این زمینه دانست زیرا این بانک با درک صحیح از این تغییرات در تلاش است تا با کاهش شعب و هزینههای مربوط به آن، از تمام توان خود در زمینه بانکداری دیجیتال استفاده کند زیرا در بحث بانکداری دیجیتال نکته مهم این است که شعبه، یک مرکز تماس با مشتری و نه یک مرکز ارائه سرویس است.
در این بانک به خوبی این موضوع درک شده که در بانکداری روز دنیا شعب به سمت شعب سلف سرویس و بدون کارمند در حرکت است و همچنین بازیگران جدیدی به نام فین تکها نیز وارد این عرصه شدهاند که آنها بعضی از خدمات بانکی را از طریق تولید اپلیکیشن در اختیار مشتریان قرار میدهند که با این حساب دیگر نیازی به شعب فیزیکی نیست.
مدل بانکداری دیجیتال در کشورهای پیشرفته این است که ما در نهایت به مراکز متمرکز ارائه سرویس خواهیم رسید که آنها همان دفاتر ما در استانها خواهند بود. یعنی نیروهای بانک در آنجا تجمیع و از آن طریق هدایت خواهند شد.
یکی از مواردی که همواره به آن انتقاد می شود و به نوعی درباره آن نگرانی وجود دارد، بیکاری کارمندان بانک ها به دنبال حذف شعب بانکها است در حالی که کارشناسان معتقدند، به دلیل اینکه نسبت کارکنان بانکی به جمعیت کشورمان بسیار کم است.
در حال حاضر با توجه به وضعیتی که بانکداری متمرکز و بانکداری الکترونیک دارد، باید جابجایی نیرو انسانی از شعب به ستاد داشته باشیم که قاعدتا برای کسی که از سمت شعبه به ستاد بیاید دانشهای دیگری نیاز داریم.
کارمندانی که از شعبه به ستاد بیایند قطعا دید بازتر و دو طرفه ای پیدا می کنند و باید روی ایده ها ی جدید تمرکز و فکر کنند. بی شک با چنین اتفاقی شاهد تغییر فرهنگ از بانکداری موجود به سمت بانکداری به سبک فردا خواهیم بود.
ایران زمین با درک صحیح این موضوع سعی دارد تا به موقع تغییرات لازم را ایجاد کند و خود را به بانکداری روز دنیا برساند.
منبع: صدای بانک