کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نرسی قربان، در گفت و گو با نفت ما:

هیچ راهی جز تعامل با دنیا برای حل ناترازی انرژی نداریم

22 مهر 1403 ساعت 7:56

قربان گفت: ناترازی انرژی را می توان مشکلی بزرگ و اختلال ساز دانست. بنابراین در کنار دولت، باید همه ساختار حاکمیت تلاش هایی بی وقفه داشته باشند تا با بهره گیری از پتانسیل های موجود این معضل بزرگ برای همیشه رفع شود.


نرسی قربان، کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" با اشاره به ناترازی در حوزه انرژی در کشور اظهار داشت: این روزها در شرایطی با ناترازی در بخش های مختلف انرژی روبرو هستیم که به قول معروف «هر دردی درمان خودش را دارد» و اگر شرایط را به طور دقیق ارزیابی کنیم و شناختی واقعی از فرصت ها و تهدیدها پیدا کنیم، می توانیم به این نتیجه برسیم که با سرمایه ‌گذاری نفتی، می توانیم رفع ناترازی انرژی را به هدفی تبدیل کنیم که به راحتی محقق می شود.
این کارشناس انرژی در ادامه گفت: در اینکه برای سرمایه گذاری احتیاجی مبرم به همکاری با اقتصاد بین المللی داریم، هیچ شک و تردیدی نیست. پس لازم است دولت چهاردهم که دکترینش چیزی جز «با هیچ کس دعوا نداریم، است» رایزنی ها و تلاش های لازم را انجام بدهد تا مقدمات ورود شرکت های بین المللی به صنعت نفت ایران فراهم شود تا با تزریق سرمایه خارجی این فرصت را در اختیار داشته باشیم که برنامه های برون رفت از ناترازی ها را اجرایی کنیم. در واقع کمبود انرژی به قدری تبعات سهمگین دارد که باید هر آنچه لازم است در دستور کار تصمیم گیران و مدیران اجرایی قرار بگیرد تا به روزی برسیم که دیگر نگران کمبود برق، گاز و ... را نداشته باشیم.
او افزود: تحقق هدف رفع ناترازی در کنار اینکه به سرمایه ‌گذاری احتیاج دارد، مستلزم رسیدن به تکنولوژی‌ های روز است. به این معنی که اگر بخواهیم تولید بنزین از پالایشگاه ها را افزایش دهیم و ... چاره ای جز این نداریم که به تکنولوژی‌ های روز دسترسی پیدا کنیم. با این توضیح که خالی بودن دست بخش انرژی از تکنولوژی مساله ای است که به هیچ وجه توجیه نمی شود.
این کارشناس حوزه انرژی با تاکید بر اینکه تحقق این مسایل نیازمند تعامل‌ دیپلماتیک با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای توسعه یافته است، ادامه داد: آنطور که بررسی های کارشناسی شده نشان می دهد برای سرمایه‌ گذاری در صنعت نفت و گاز ۲۵۰ میلیارد دلار می خواهیم تا این دو بخش استراتژیک را احیا کنیم که متاسفانه تا امروز حرکت خاصی در این رابطه صورت نگرفته است. البته مسعود پزشکیان از همان روزهای پیش از انتخابات بارها تاکید داشتند، باید مانع های رابطه با نظام بین اللملل را یکی پس از دیگری برداریم که امیدوارم، دولت جدید در این راستا قدم هایی تاثیرگذار و توام با نتیجه بردارد.
قربان در پایان گفت: ناترازی انرژی را می توان مشکلی بزرگ و اختلال ساز دانست. بنابراین در کنار دولت، باید همه ساختار حاکمیت تلاش هایی بی وقفه داشته باشند تا با بهره گیری از پتانسیل های موجود این معضل بزرگ برای همیشه رفع شود.


کد مطلب: 167761

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/167761/هیچ-راهی-جز-تعامل-دنیا-حل-ناترازی-انرژی-نداریم

نفت ما
  https://www.naftema.com