کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استاد اقتصاد دانشگاه چمران در گفت و گو با نفت ما خبر داد:

افغان ها سالانه معادل ساخت ۲ پالایشگاه ستاره خلیج فارس یارانه پنهان دریافت می کنند

  80 درصد یارانه پنهان افغان ها یارانهِ انرژی است

17 مهر 1403 ساعت 7:51

افقه گفت: بر اساس آمار رسمی اعلامی سال گذشته تعداد تبعه افغانستان ساکن ایران آمار قابل توجه ۸ میلیون و ۴۰۰هزار است که باید بدانید از این تعداد حدود 600 هزار دانش‌آموز اتباع در حال تحصیل هستند.


مرتضی افقه، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما" ، با اشاره به حرف و حدیث هایی که این روزها درباره حضور مهاجران افغان در ایران مطرح می شود، اظهار داشت: پدیده مهاجرت و مهاجران لزوما موضوعی نامانوس و غیرقابل تحمل نیست و امری رایج در جهان به شمار می رود. اما استقرار مهاجری که هیچ آورده ای برای کشور ندارد، با هیچ معیاری نمی تواند قابل قبول باشد. به هرحال ما با اقتصادی بی نظم و در نتیجه مردم با محدودیت های جدی معیشتی روبرو هستند مواجه هستیم تا بتوان اینطور گفت، نارضایتی عمومی از موج مهاجرت افاغنه به ایران کاملا طبیعی و به جا است.
استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز در ادامه گفت: بر اساس آمار رسمی اعلامی سال گذشته تعداد تبعه افغانستان ساکن ایران آمار قابل توجه ۸ میلیون و ۴۰۰هزار است که باید بدانید از این تعداد حدود 600 هزار دانش‌آموز اتباع در حال تحصیل هستند. با این توضیح که این آمار در سال 1403، 9 میلیون را هم رد کرده است تا مشخص شود، مسئولان توجهی به دیدگاه های افکار عمومی درباره خسارت حضور آنها در شهرهای کشور ندارند. نارضایتی که ریشه در تخصیص منابع به آنها دارد، آنهم در حالیکه ایرانی ها تنگنای مالی را به طور کاملا پررنگی تجربه می کنند.
او با اشاره به سهم قابل توجه تبعه های افغانستان در ایران افزود: آنها مبلغی بالغ بر 16 هزار میلیارد تومان از یارانه نان را به خود اختصاص می دهند. همچنین با در نظر گرفتن یارانه پنهانی که از طریق دارو، انرژی و آموزش دریافت می کنند، می توان تصور کرد، یارانه پنهان افغان ها در ایران بیش از 600 هزار میلیارد تومان یا 7 میلیار دلار معادل ساخت ۲ پالایشگاه ستاره خلیج فارس است که 80 درصد این رقم شامل یارانه انرژی می شود که ناگفته پیداست، در شرایط نابسامان فعلی تخصیص این رقم به اتباع افغانستان یا هر کشور دیگری با هیچ متر و معیاری توجیه نمی شود.
افقه در پایان گفت: یکی از اقدام های مثبت دولت چهاردهم در شروع فعالیت، حساسیتی است که در بدنه دولت، به ویژه در وزارت کشور در رابطه با حضور اتباع خارجی به خصوص آنهایی که از افغانستان به ایران آمده اند، به وجود آمده است تا جامعه امیدوار به این باشد که حضور اتباعی که هزینه های شان به مراتب بیشتر از منفعت شان است، حتی المقدور کمرنگ شود.
شایان ذکر است پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ظرفیت اسمی ٣۶٠ هزار بشکه در روز و با ظرفیت عملی ۴۵٠ هزار بشکه در روز با خوراک میعانات گازی در حال فعالیت است و با هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد یورو ساخته شده و تاثیرات بسیار مثبتی بر جریان انرژی از جمله تولید گاز طبیعی و تولید برق داشته است.
این پالایشگاه سالانه بین ۶ تا ٧ میلیارد دلار درآمد (حدود ٩٠ تا ١٠٠ هزار میلیارد تومان) دارد و با تولید روزانه بیش از ۴۵ میلیون لیتر بنزین تأمین روزانه در حدود ۵٠ درصد بنزین مصرفی و ١٧ میلیون لیتر نفت گاز مطابق استاندارد یورو ۵ و محصولات دیگر از جمله گاز مایع، نفتا و سوخت جت در کارنامه دارد و باعث شد تا بیش از ٣٠ میلیون یورو در روز سود آوری از بابت جلوگیری از خام فروشی میعانات گازی و واردات بنزین و مجموعاً سالانه بیش از ١٠ میلیارد یورو صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد.


کد مطلب: 167688

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/interview/167688/افغان-سالانه-معادل-ساخت-۲-پالایشگاه-ستاره-خلیج-فارس-یارانه-پنهان-دریافت-می-کنند

نفت ما
  https://www.naftema.com