۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۹۱۸۷۴
در نیمه دوم سال؛

قیمت نفت به بالاترین سطح می رسد

بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان آمریکا، برآورد خود را از قیمت نفت افزاش داد، اما با استناد به وجود ابهام‌ها درباره تجارت بین‌الملل، پیش‌بینی خود درباره رشد تقاضای نفت جهان در سال جاری میلادی را کاهش داد.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،موسسه‌های بین المللی انرژی اعلام کردند، کمبود عرضه و رشد تقاضای نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی قیمت نفت را به بالاترین رقم از سال 2014 می‌رساند.  موسسه‌های بین المللی انرژی پیش بینی کردند، تقاضا برای نفت خام در نیمه دوم سال جاری نسبت به نیمه اول افزایش خواهد یافت، اما کاهش تولید و تحریم هایی که قرار است، به نفت ایران اعمال شود، موجب می شود تا نتوان به میزان لازم نفت مورد تقاضا را عرضه کرد. انتظارها درباره کاهش عرضه نفت خام ایران در پی تحریم‌های جدید آمریکا، در کنار افت تولید ونزوئلا و وقفه‌های تولید در لیبی، کانادا و پروژه‌های برداشت نفت در دریای شمال، قیمت‌ نفت خام را در هفته های اخیر، به بالاترین سطح از سال 2014 رسانده است. براساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، گرچه تولید نفت خام کشورهای غیر عضو اوپک مانند نفت شیل به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد، اما این شرایط برای از بین بردن نگرانی‌ها کافی نیست. بانک سرمایه‌گذاری جی پی مورگان آمریکا، برآورد خود را از قیمت نفت افزاش داد، اما با استناد به وجود ابهام‌ها درباره تجارت بین‌الملل، پیش‌بینی خود درباره رشد تقاضای نفت جهان در سال جاری میلادی را کاهش داد. براساس پیش بینی این بانک، میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در سال‌های 2018 و 2019 میلادی، 70 دلار خواهد بود که از برآورد پیشین این بانک بیشتر است، قیمت شاخص نفت خام برنت نیز پایان هفته گذشته، حدود 74 دلار بود. ابهام درباره افزایش واقعی تولید نفت اوپک، محدودیت‌های بودجه‌ای کنونی و پیامدهای تحریم، به معنای این است که قیمت نفت در کوتاه مدت، بالا خواهد ماند. این بانک برآورد رشد تقاضای روزانه نفت در سال جاری میلادی را از یک میلیون و 400 هزار بشکه، به یک میلیون و 200 هزار بشکه کاهش و برآورد رشد تقاضای روزانه نفت در سال 2019 میلادی را از یک میلیون بشکه به یک میلیون و 100 هزار بشکه افزایش داد. اقتصاد ونزوئلا در سه ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 12 درصد کاهش داشت؛ به گفته کارشناسان دلیل این کاهش، سقوط شدید تولید نفت این کشور و رسیدن آن به کمترین میزان از 30 سال گذشته در پی کاهش سرمایه‌گذاری‌ها است. به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، این سازمان در گزارش ماهانه خود با بهبود آمار تولید نفت جمهوری آذربایجان پیش بینی کرد که میانگین تولید این کشور در سال جاری میلادی با روزانه 10 هزار بشکه کاهش به 790 هزار بشکه در روز برسد.  اوپک در گزارش ماه پیش خود (ژوئن) این رقم را 780 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود.
به گفته این سازمان، تولید نفت جمهوری آذربایجان در سال 2019 میلادی با 20 هزار بشکه در روز کاهش به رقم 770 هزار بشکه در روز خواهد رسید.    منبع: فارس  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی