۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
کد مطلب : ۸۸۸۵۴

بورس به کمک پروژه های نفتی می آید

مدیرعامل بورس انرژی گفت: برای طرح های نفتی از طریق بورس تا ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی جدید جذب می شود.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،«سیدعلی حسینی»  درباره جزییات استفاده از بورس برای تامین مالی اجرای پروژه های نفتی، بیان داشت: پیش از نوسان های نرخ ارز، مذاکرات اولیه برای جذب 10 میلیارد دلار از طریق بورس برای صنعت نفت، انجام شده بود. مدیرعامل بورس انرژی به طرح جذب منابع مالی مردمی برای توسعه و نگهداشت تولید میدان های نفتی کشور توسط بازار سرمایه، اشاره کرد و افزود: بورس انرژی آمادگی دارد در قالب «صندوق پروژه» و نیز «اوراق سلف» تامین مالی این پروژه ها را انجام دهد. حسینی ادامه داد: سودآوری خوب، شناخته شده بودن و ضمانت توسط وزارت نفت از مزایای معرفی پروژه های نفتی در بورس هستند که باعث افزایش استقبال از آنها می شود. «البته باید توجه داشت مبلغ تا 30 هزار میلیارد تومان که پیش بینی شده است، به یکباره تامین نمی شود و به صورت تدریجی تحقق می یابد».
حسینی بر لزوم تنوع بخشی در تامین مالی پروژه های اقتصادی را تاکید کرد و گفت: باید یک سبد و پرتفوی از ابزارهای مختلف سرمایه گذاری شکل بگیرد که در آن سرمایه گذاری خارجی، سرمایه گذاری داخلی و منابع مالی بورسی وجود داشته باشد. مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: متنوع سازی سبد سرمایه گذاری سبب کاهش ریسک در پروژه ها می شود.

** افزایش460 میلیون بشکه ای تولید میادین نفتی
قرار است بخش عمده منابع مالی جذب شده از طریق بورس انرژی، صرف اجرای طرح های نگهداشت و تولید 29 میدان نفتی شود که بازپرداخت تمام اصل و فرع پول از محل اجرای طرح‎ها انجام می‌شود. وزیر نفت چندی پیش درباره مصوبه شورای اقتصاد برای افزایش تولید از 29 میدان نفتی گفت: با اجرای این طرح در مدت سه سال 460 میلیون بشکه به تولید 29 میدان نفتی اضافه می‌شود. «بیژن زنگنه» افزود: 29 طرح برای نگهداشت و افزایش تولید میدان‌های در حال بهره‌برداری در ایلام، خوزستان، گچساران، فلات قاره و فارس طراحی شده که منابع مالی آن قرار است از طریق مردم تامین شود. وی با بیان این‌ که همه فعالیت های مربوط به افزایش برداشت از این میدان‌ها به شرکت‌های ایرانی واگذار می‌شود، افزود: بیش از 75 درصد تجهیزات برای توسعه برداشت ایرانی است و فهرست گسترده ای از تجهیزات ایرانی ضمیمه قرارداد می‌شود که پیمانکاران مکلفند این تجهیزات را از شرکت‌های ایرانی خریداری کنند. زنگنه اعلام کرد مناقصات این طرح‌ها در جریان است و قراردادها امسال آغاز می‌شود. مدت اجرای طرح از زمان اولیه 2سال است که براین اساس در سه سال 460 میلیون بشکه به تولید اضافه می‌شود و سپس تا 2 میلیارد بشکه افزایش تولید خواهیم داشت که درآمد زیادی برای کشور ایجاد می‌کند.

** استفاده از صندوق پروژه برای تامین منابع مالی طرح‌های جدید
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز چندی پیش خبر داد برای نخستین بار صندوق پروژه برای تامین منابع مالی در طرح های نگهداشت و افزایش تولید نفت تعریف شده و در حال مذاکره برای ثبت آن هستیم.  «علی کاردر» گفت: بخشی از 6 میلیارد و 300 میلیون دلار سرمایه‌ای که برای اجرای طرح های نگهداشت تولید تعریف کرده‌ایم در قالب صندوق پروژه اجرا می شود.
وی ادامه داد: در قالب صندوق پروژه، یونیت‌های (واحدهای) سرمایه‌گذاری برای شهروندان و پیمانکاران در نظر گرفته می شود که فروش آنها به صورت ریالی اما بر اساس قیمت دلار 4200 تومانی خواهد بود. «پرداخت سودهای شناسایی شده صندوق های پروژه نیز بر اساس قیمت روز دلار است».   برای توسعه بخش بالادست (اکتشاف و تولید) و پایین دستی صنعت نفت (پالایش، پتروشیمی و ...) به 200 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد که با توجه به محدودیت های خارجی، باید بخشی از آن از محل منابع داخلی تامین شود که از جمله آنها بازارهای سرمایه و منابع مالی مردمی است.
صندوق پروژه از ابزارهای جدید تامین مالی در بازار بورس است که باعث تسهیل اجرای پروژه‌های بزرگ می شود، این صندوق ها مبتنی بر سهام بوده و دارندگان واحدهای سرمایه گذاری، در پروژه شریک می شوند.   منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی