۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
کد مطلب : ۸۷۵۸۱

خرید سودمندانه تر نفت ایران توسط چین در شرایط تحریم

برخی از تحلیلگران چینی از خروج آمریکا از توافق هسته ای خرسند هستند. به اعتقاد آنان، اعمال تحریم ها، اروپایی ها و ژاپنی ها را به خروج از ایران ناگزیر می سازد و در چنین شرایطی، چین قادر خواهد بود، نفت ایران در شرایط سودمندانه تری خریداری کند و جایگاه اروپایی ها و ژاپنی ها را در پروژه های زیرساختی ایران اشغال کند.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل هفته گذشته، اعلام کرد که اگر ایران خواسته های آمریکا را اجرا نکند، درد ناشی از اعمال تحریم های آمریکا علیه ایران تشدید خواهد یافت و وعده داد که این دشوارترین تحریم ها در طول تاریخ خواهد بود. برای ایران، این امر غیر منتظره نبود، اما اگر اروپاییها نیز به آمریکا ملحق شوند، درآنصورت تنها یار اصلی ایران چین خواهد بود. در حال حاضر، چین شریک تجاری اصلی ایران و خریدار نفت این کشور است. بعد از اعمال تحریم ها و تا قبل از عقد توافق هسته ای، چین با دور زدن بانک ها، روابط تجاری با ایران برقرار کرد. در حال حاضر نیز ایران به توسعه این روابط امیدوار است. بعد از آن که شرکت فرانسوی «توتال» اعلام کرد که از پروژه های نفتی در ایران به خاطر اعمال تحریم های آمریکا خارج می شود، رسانه های گروهی چینی خبر دادند که شرکت «سی ان پی سی» چین سهم فرانسه را خریداری خواهد کرد. از سال ٢٠١٧ ، فرانسوی ها، چینی ها و ایرانیها روی پروژه میدان گازی پارس جنوبی کار کرده اند و قصد داشتند، بالغ بر ٤ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه گذاری کنند. سهم فرانسه - ٥٠,١ درصد، سهم چینی ها – ٣٠ درصد و باقی سهم برای ایرانیها است. در مجموع، برخی از تحلیلگران چینی از خروج آمریکا از توافق هسته ای خرسند هستند. به اعتقاد آنان، اعمال تحریم ها، اروپایی ها و ژاپنی ها را به خروج از ایران ناگزیر می سازد و در چنین شرایطی، چین قادر خواهد بود، نفت ایران در شرایط سودمندانه تری خریداری کند و جایگاه اروپایی ها و ژاپنی ها را در پروژه های زیرساختی ایران اشغال کند. در ماه مارس، چین و ایران قراردادی به ارزش ٧٠٠ میلیون دلار برای ساخت خط راه آهن از بوشهر امضا کردند. چین همچنین، تلاش می کند تا روابط تجاری خود با ایران را با ارز خود یوان پیش ببرد.
در هفته گذشته، وزیر امور خارجه ایران و نمایندگان شرکت نفت ایران به پکن سفر کردند. این مقامات ایرانی با همتایان چینی خود مذاکره کردند و از آنان عدم کاهش حجم خرید نفت از ایران را درخواست کردند. اما، چینی ها با اعلام اینکه باید دولت کشور در این خصوص تصمیم سیاسی اتخاذ کند، هیچ وعده ای ندادند. چین در حدود یک چهارم از تولیدات نفتی ایران را خریداری می کند. بعد از چین، خریداران اصلی نفت ایران هند، کره جنوبی و ترکیه هستند. مبادلات تجاری میان ایران و چین بالغ بر ٣٧ میلیارد دلار در سال 2017 بوده است. چین همچنین، به ایران ١٠ میلیارد دلار وام داده است. اما، می بایست خاطر نشان کرد که مبادلات تجاری چین و ایران فقط ١درصد از کل حجم روابط تجاری پکن با جهان را شامل می شود و این در حالیست که روابط تجاری چین با آمریکا در حدود ٦٣٦ میلیارد دلار و ١٧ برابر حجم مبادلات با ایران است. گفتنی است که آمریکا شرکت چینی «ZTE» را به خاطر نقض رژیم تحریم ها مجازات کرده است. از این رو، احتمال دارد که پکن در ثبات سیاسی ایران دچار شک و تردیدهایی شود. چین همچنین، با دقت واکنشهای اتحادیه اروپایی را پیگیری خواهد کرد. در هر صورت، دیر یا زود، چین ناگزیر به انتخاب خود در روابطش با تهران و واشنگتن خواهد شد و البته، چگونگی این انتخاب برای ایران بسیار مهم است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی