۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۳
کد مطلب : ۸۱۲۴۸

نقش انرژی و ترانزیت در روابط ایران و هند

با وجود فشارهای آمریکا و تحریم های این کشور دهلی نو قصد دارد میلیاردها دلار در بخش انرژی و مشخصا تولید گاز در ایران سرمایه گذاری کند.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، در سفر آقای روحانی، رئیس جمهور به هند، 15 یادداشت تفاهم همکاری به امضای طرفین رسید. رئیس جمهوری حوزه‌های مرتبط با انرژی و حمل و نقل را دو ظرفیت مهم برای همکاری راهبردی ایران و هندوستان خواند و افزود: بندر چابهار به عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی و اروپای شرقی، می‌تواند روابط تاریخی دو کشور و منطقه را مستحکم‌تر سازد.روحانی با بیان اینکه ما آماده قراردادهای سه‌جانبه و چندجانبه‌ایم تا این مسیر ترانزیتی از چابهار، به مسیر استراتژیک برای استحکام روابط منطقه‌ای تبدیل شود، افزود: ایران می‌تواند انرژی مورد نیاز هندوستان را در قالب قراردادهای راهبردی بلندمدت تأمین کند و این قراردادهای بلندمدت در حوزه‌های انرژی و حمل و نقل، دو کشور را به شرکای راهبردی و مطمئن مبدل خواهد ساخت. رئیس جمهوری در ادامه با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های هندی برای توسعه فعالیت‌هایشان در ایران گفت: این شرکت‌ها می تواند در حوزه‌های انرژی، تأسیسات شیرین سازی آب، کشاورزی و ایجاد شهرک‌های فناوری و انرژی خورشیدی فعال شوند. پاکستان (رقیب تاریخی هند) که راههای تجاری هند را به سمت غرب به ویژه آسیای مرکزی و قفقاز بسته است و تأثیر منفی روی خطوط لوله انرژی به سمت این کشور داشته، همواره مورد رنجش و اعتراض هندیها بوده است. با وجود فشارهای آمریکا و تحریم های این کشور دهلی نو قصد دارد میلیاردها دلار در بخش انرژی و مشخصا تولید گاز در ایران سرمایه گذاری کند. روزنامه "تایمز مالی" هند افشا کرد شرکت "OVL" نفتی هند پیشنهاد سرمایه گذاری 6.2 میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی فرزاد – ب  ایران در آبهای خلیج فارس را به وزیر نفت ایران تسلیم کرده است. به علاوه اینکه خطوط لوله انتقال گاز نقش مهمی در تقویت روابط میان دو کشور ایفا می کند، این مساله ای است که سفیر ایران در هند غلامرضا انصاری بدان اشاره کرده است. وی گفت این خطوط لوله روابط منطقه ای را به میزان زیادی تقویت می کند. پیش از این شرکت "او وی ال" طرح اقتصادی بزرگی را به وزارت نفت ایران به ارزش 11 میلیارد دلار برای ساخت خطوط لوله دریایی از خلیج فارس به هند به منظور انتقال گاز ایران مطرح کرده بود، اما تهران این طرح را رد و اعلام کرد قیمت های پیشنهادی دهلی نو برای خرید گاز ایران بسیار پایین است. اما در نهایت مهمترین مساله اینست که دهلی نو و تهران در جهت عمیق تر کردن روابط دو جانبه قدم برمی دارند و تهران تخفیف های سخاوتمندانه ای به میزان 50 درصد به هند برای حمل و نقل زمینی از طریق قلمرو سرزمینی خود و حمل و نقل و باربری دریایی از طریق بندر چابهار به هند عرضه کرده است و این مساله ملحق شدن هند را به توافقنامه عشق آباد (جهت ایجاد یک گذرگاه بین المللی میان منطقه آسیای مرکزی و خلیج فارس) و میزان اتکای این کشور را به روابط راهبردی با ایران نشان می دهد. دهلی نو تلاش می کند پاکستان را از طریق توسعه روابط دو جانبه با ایران با هدف مشارکت در توسعه گذرگاههای منطقه ای دور بزند. گذرگاههایی که از خاک ایران عبور می کند به ویژه به سمت آسیای مرکزی ادامه می یابند. به همین علت بندر چابهار منطقه بسیار با اهمیتی برای رسیدن به این گذرگاههای تجاری مهم است، به علاوه اینکه نزدیک بندر بمبئی است (١٧٠٠ کیلومتر از آن فاصله دارد) و امکانات این بندر برای رقابت با بندر گوادر پاکستان مناسب است که تنها ٧٢ کیلومتر با چابهار فاصله دارد و چین با سرعت بسیار زیاد به توسعه آن ادامه می دهد و در جهت ساخت بزرگترین پایگاه دریایی خود در خارج از قلمرو سرزمینی اش فعالیت می کند. هند نارضایتی خود را پنهان نکرده بلکه نگرانی خود را از فعالیت فراوان چین در قلمرو سرزمینی و آبی منطقه ای پاکستان نشان می دهد. تهران به میزان زیادی روی رقابت دهلی نو با چین و اسلام آباد در جهت امضای قراردادهای تجاری، بانکی و مالی به علاوه جذب میلیاردها دلار سرمایه گذاری های هند در بخشهای متعدد از جمله انرژی، حمل و نقل و ترانزیت، و راه سازی حساب می کند. از زمان انتشار خبرها درباره سرمایه گذاریهای بزرگ چین برای توسعه بندر گوادر، دهلی نو تمایل خود را برای توسعه بندر چابهار در منطقه بلوچستان واقع در جنوب شرقی ایران و نزدیک بندر گوادر ابراز کرد. این مساله در گام نخست رسیدن کالاهای هندی را به افغانستان و به آسیای مرکزی سرشار از گاز تسهیل می کند. نیتین گادکاری، وزیر حمل و نقل هند در ژانویه گذشته اعلام کرد توسعه بندر چابهار مهم ترین طرح اقتصادی مشترک میان دو کشور است. تهران تلاش می کند از طریق همکاری بیشتر با دهلی نو به بیشترین سرمایه گذاریهای این کشور دست یابد. این مساله را خبرگزاری رویترز افشا کرد به این ترتیب که هند نزدیک ٨٥ میلیون دلار به عنوان مرحله نخست برای توسعه زیرساختها در بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است. این بندر از نزدیکترین بنادر آبهای گرم به منطقه آسیای مرکزی است. در دیدار نارندرا مودی، نخست وزیر هند با مقامات ایرانی بر اهمیت چابهار تأکید شده است. مقامات ایران نیز اظهار داشته اند که ایران از توسعه روابط دو جانبه با هند به عنوان یک قدرت اقتصادی رو به رشد استقبال می کند و به توافق های امضا شده با این کشور به صورت جدی به دور از هرگونه اثرگذاری سیاسی عمل خواهد کرد. علاوه بر نفت و گاز بندر چابهار می تواند حلقه مهمی در اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب باشد و زمینه مناسب را برای همکاری عمیق و بلند مدت میان دو کشور فراهم کند. ایران و هند در سفر می 2016 مودی به تهران،  هشت یادداشت تفاهم در زمینه همکاری های تجاری و اقتصادی امضا کردند؛ از جمله آنها یادداشت تفاهمی میان سازمان بنادر و کشتیرانی ایران و بانک اگزیم هند با هدف گشایش خط اعتباری به منظور سرمایه گذاری در چابهار بود. قرارداد توسعه بندر چابهار میان دو شرکت دولتی "ساخت و توسعه زیر ساختهای" ایران و India Ports Global Private Limited هند امضا شد. دو کشور بر توسعه راههای ایران و تقویت زیرساختها در این زمینه توافق کردند. در همین سفر و با حضور رئیس جمهور افغانستان، تهران و دهلی نو و کابل توافقی سه جانبه را در زمینه حمل و نقل و توسعه راهها به منظور فراهم کردن گذرگاهی امن و مطمئن به منظور دستیابی به بازارهای افغانستان و صادرات کالاها و مواد معدنی از افغانستان به بازارهای منطقه امضا کرده و این سه کشور بر این مساله تأکید کردند این امر به پایه گذاری صلح و ثبات در افغانستان و سایر کانونهای بحران و تنش در منطقه کمک خواهد کرد. کمی پیش از آغاز صدور گندم به افغانستان از سوی هند از طریق خاک ایران و از طریق بندر چابهار عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ایران در 10 ژانویه به هند سفر کرد. وی گفت دو کشور درباره سرمایه گذاریهای هند به ارزش 1 میلیارد دلار به منظور توسعه راه آهن میان شهر زاهدان و چابهار و خرید ٢٠٠ لوکوموتیو به ارزش ٦٠٠ میلیون دلار در طول سه سال آینده از سوی ایران توافق کردند. وزیر حمل و نقل هند هم تأکید کرد دهلی نو و تهران تمام مشکلات مربوط به بندر چابهار را حل کرده اند و توسعه این بندر با سرعت بیشتر در آینده انجام می شود. وی افزود تعدادی اختلاف درباره میزان سودی وجود داشت که ایران در مقابل سرمایه گذاریهای هند باید پرداخت می کرد. وی افزود روابط اقتصادی دو کشور بر مبنای منافع دو طرف مبتنی است و "چابهار" نیروی محرکه تجاری میان هند و افغانستان، روسیه و کشورهای منطقه آسیای مرکزی است و این بندر ایران را فرصتی طلایی برای پرهیز از عبور از خاک پاکستان برای هند فراهم می آورد.   
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی