۰
۶
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶
کد مطلب : ۷۹۷۲۵
دانستنی های نفتی؛

میعانات‎گازی یا كاندنسيت چیست؟

محموله نفتکش سانچی، میعانات گازی (کاندنسیت) بود که بر خلاف نفت خام، قابلیت اشتعال بالایی دارد و در دمای منفی ۱۸ درجه آتش می گیرد و همانند بنزین در صورت اشتعال یا وارد شدن فشار به مخزن به صورت ناگهانی منفجر می‌شود.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، بیش از 14روز از حادثه برخورد کشتی باری چینی با کشتی نفتکش سانچی در دریای چین می گذرد اما در این مدت اخبار مختلف و البته متناقض زیادی در مورد این حادثه منتشر شد. عجیب‌ترین این اخبار بر اساس گزارش شرکت ملی نفتکش، در مورد ماهیت محموله ارسالی به کره ‌جنوبی بود. از سوی دیگر در حالی که پیشتر و در اخبار اولیه اعلام شده بود نفتکش سانچی حامل حدود 111هزار تن میعانات گازی بوده است، اما در برخی اخبار محموله این کشتی نفت خام، نفت سبک و یا ترکیباتی از این قبیل معرفی شد. در همین زمینه و در راستای معرفی بیشتر محموله نفتکش سانچی باید گفت، اگرچه این سیال نیز در دسته‌بندی محصولات هیدروکربنی شناخته می‌شود اما نباید آن را با نفت خام (Crude)، گاز طبیعی مایع (LNG)، گاز مایع (LPG) و یا دیگر فرآورده‌های نفت خام یا گاز طبیعی مانند مازوت و بنزین اشتباه گرفت.

**میعانات گازی یا Natural Gas Condensate چیست؟
میعانات گازی به همراه گاز طبیعی از میادین گازی استخراج می‌شوند. این گروه از محصولات پس از استخراج طی مراحل جداسازی از متان و اتان (سبکترین و اصلی‌ترین ترکیبات گاز طبیعی) جدا می‌شوند. به طور معمول میعانات گازی شامل هیدروکربن‌های سنگین‌تر از بوتان (C4) می‌شوند و به همین دلیل برخلاف ال.ان.جی برای نگهداری در سطح زمین به کاهش دما و یا افزایش فشار مخازن نیازی ندارند. میعانات گازی کاربردهای متنوعی دارند. این ترکیبات را می‌توان به عنوان خوراک به پالایشگاه‌های مخصوص میعانات و یا پتروشیمی‌ها ارسال کرد یا اینکه خود آن را به عنوان سوخت به صورت مستقیم مورد استفاده قرار داد که البته به دلیل ملاحضات ایمنی و محیط زیستی استفاده از این محصول به عنوان سوخت، منسوخ شده است.

**علت انفجار سریع میعانات گازی
در اینجا باید گفت که انفجار نفت خام در نفتکش‌ها امری غیرمعمول است زیرا این ماده قابلیت احتراق بالایی ندارد، اما در مقابل، میعانات گازی به مانند بنزین در صورت اشتعال یا اعمال فشار به مخزن به صورت ناگهانی منفجر می‌شوند.
بنابراین، یکی از دلایل تلفات بالا و ناگهانی حادثه سانچی نیز همین خاصیت میعانات گازی است. بر اساس منابع آزمایشگاهی نقطه اشتعال میعانات گازی ممکن است به منفی 18 درجه نیز برسد.

**میعانات گازی در ایران
اصلی‌ترین منبع تولید میعانات گازی در ایران میدان گازی پارس جنوبی است. در سال‌های گذشته تولید میعانات در فاز‌های مختلف پارس جنوبی افزایش چشمگیری داشته به طوری که تولید روزانه این محصول در سال 1396 نزدیک به 600 هزار بشکه رسیده است. از این میزان حدود 450 هزار بشکه صادر می‎شود.

**مزیت میعانات گازی نسبت به نفت خام
یکی از مهمترین مزیت‌های میعانات نسبت به نفت خام ارزش حرارتی بالاتر و چگالی پایین‌تر آنها است تا حدی که برای ساخت ترکیب‌های سبک تر آن را با نفت خام سنگین ترکیب می‌کنند.   16 دی یک کشتی فله بر چینی حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهای به نفتکش ایرانی سانچی که حامل بیش از 130 هزار تن میعانات گازی بود، برخورد کرد. در این حادثه، نفتکش سانچی با 30 تبعه ایرانی و دو بنگلادشی دچار حریق و انفجارهای سنگین شد که کار امداد رسانی در منطقه را با مشکل مواجه و در برخی مواقع ناممکن کرد. با دستور و تاکید رییس جمهوری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مسئول ویژه رسیدگی به این واقعه تعیین شد و گروههای کارشناسی و امدادی از جمله تکاوران ارتش به منطقه اعزام شدند تا با هماهنگی مقامات و مسئولان چینی و همکاری برخی کشورهای دیگر کارهای مربوط انجام گیرد، اما اقدام های فوریتی و ضربتی برای خاموش کردن شعله ها و تعیین وضعیت خدمه نفتکش ایرانی به دلیل گستردگی دامنه انفجارها و همچنین دمای بسیار زیاد حاصل از آتش سوزی بی ثمر ماند، زیرا نزدیک شدن به کشتی سانچی و حضور طولانی مدت در آن برای بررسی وضعیت میدانی ناممکن شده بود. سرانجام، روز یکشنبه 24 دی ماه خبر جان باختن همه کارکنان و غرق شدن تانکر نفتکش ایرانی «سانچی» اعلام شد.
در حال حاضر بررسی های کارشناسی در این زمینه با هدف تعیین بروز علل واقعه در دست اقدام است و قرار است اطلاعات جعبه سیاه این نفتکش طی سه روز آینده با حضور طرف ها ذینفع بازخوانی شود.   منبع: ایرنا
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


دکتر فواد
من دنبال خرید محصول
Condensate cycle croud oil
هستم .سالی جهارصد هزارتن می خوام فوری
خوشحال می شم کمک کنید یا تلفن تماس بدید
ایمیل به این آدرس بزن
در صورت نیاز پیام بدین در خدمتیم
اسکپتیک
کندانسیت موجود در سانچی همان سوخت مایع موشک که بطور محرمانه قرار بود به کره شمالی تحویل بشه و بخاطر عدم هماهنگی لازم با چین این نفتکش با اژدر ناو جنگی چین هدف قرار گرفت و ۲۷ خدمه از ۳۲ خدمه کشتی که زنده مانده بودند دستگیر و از طریق تایوان به ایران منتقل شده و در بازداشتگاه امن سپاه در سلامت به سر میبرند
منصور
داستان جالبی بود
اسکپتیک
کندانسیت موجود در سانچی همان سوخت مایع موشک که بطور محرمانه قرار بود به کره شمالی تحویل بشه و بخاطر عدم هماهنگی لازم با چین این نفتکش با اژدر ناو جنگی چین هدف قرار گرفت و ۲۷ خدمه از ۳۲ خدمه کشتی که زنده مانده بودند دستگیر و از طریق تایوان به ایران منتقل شده و در بازداشتگاه امن سپاه در سلامت به سر میبرند
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی