۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۷۹۶۳۱

نگاه پاکستان به اندونزی برای واردات گاز مایع

پاکستان که سال هاست با بحران کمبود انرژی روبرو است، اکنون به راهی تازه برای تامین بخشی از نیاز خود به نفت و گاز فکر می کند و این بار چشم به منابع انرژی اندونزی در زمینه گاز مایع طبیعی (ال - ان - جی) دوخته است.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،پاکستان کشوری با بیش از 200 میلیون نفر جمعیت بوده و بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.  این در حالی است که با توجه به افت فشار مخازن گاز این کشور، سهم تولید داخلی در تامین گاز مورد نیاز آینده پاکستان بیش از پیش کاهش خواهد یافت.  از سوی دیگر، در سال‌های اخیر پاکستان با بحران تامین انرژی روبه رو بوده و به همین منظور به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف واردات گاز از جمله خط لوله صلح، خط لوله تاپی برای واردات از ترکمنستان و واردات ال.ان.جی از قطر بوده است. 
پروژه گازرسانی از ایران به پاکستان موسوم به خط گاز صلح سال‌هاست آغاز شده اما دخالت کشورهای مختلف اجرای آن را در پاکستان به تأخیر انداخته است. 
میزان مصرف گاز در پاکستان طی 20 سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش داشته و جمعیت پاکستان به‌سرعت در حال رشد است و تعداد انشعابات گاز از 4 میلیون به 8.4 میلیون انشعاب افزایش یافته است.   بیش از این نیز در رسانه های پاکستان اعلام شد که پاکستان به منابع نفت و گاز نیجریه در قاره سیاه نیز چشم دوخته است. 
میزان مصرف گاز در پاکستان در نیمه دوم سال که فصل سرما آغاز می شود، بیشتر است و فعلا قطر، اصلی ترین صادر کننده گاز مایع به پاکستان است. 
بررسی ها نشان می دهد میزان نیاز پاکستان به گاز در سال های آینده افزایش خواهد یافت. 
این کشور ظرف سه سال آینده، سالانه به 20 میلیون تن گاز مایع نیاز خواهد داشت و پس از پنج سال، این رقم به 30 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. 
با وجود اینکه پاکستان قرارداد واردات گاز با ایران از طریق احداث خط لوله امضا کرده و اکنون نزدیک به سه سال است که از ضرب الاجل تعیین شده در این قرارداد می گذرد و پاکستان به رغم نیاز شدید به انرژی، هیچ اقدامی در انجام تعهدات خود در قبال این قرارداد انجام نداده و هیچ گام عملی برای احداث خط لوله گاز در خاک خود برنداشته است. 
ایران پیش از پایان ضرب الاجل این قرارداد (پایان دسامبر سال 2014) به تعهدات خود عمل کرد و خط لوله گاز برای صادرات گاز به پاکستان را تا نزدیک مرز این کشور احداث کرده است. 
رسانه های پاکستانی شامگاه پنجشنبه در خبری اعلام کردند که اندونزی به دنبال عقد قرارداد 10 ساله صادرات گاز مایع طبیعی (ال - ان - جی) با پاکستان است. 
 آرکاندرا طاهر معاون وزیر انرژی و معادن اندونزی در سخنانی گفته است که کشورش قصد دارد تا گاز طبیعی مایع (LNG) را به دو کشور آسیای جنوبی (پاکستان و بنگلادش) به ارزش تجاری حدود 6 میلیارد دلار برای هر کشور صادر کند. 
آرکاندرا در خصوص توضیحات این خبر گفته است که جزییات صادرات LNG در سفر آتی رئیس جمهوری 'جوکووی ویدوو' به این دو کشور در آینده نزدیک تعیین می شود. 
وی حجم صادرات سالانه گاز مایع طبیعی از این کشور را یک تا 1.5 میلیون تن عنوان کرد.
پیش از این نیز دومین ترمینال گاز مایع فشرده (LNG) بندر 'پورت قاسم' کراچی پاکستان روز دوشنبه 29 آبانماه جاری با حضور شاهد خاقان عباسی نخست وزیر این کشور به صورت رسمی افتتاح شد. 
البته پیش از این در رسانه های این کشور اعلام شده بود که دولت پاکستان در نظر دارد برای رفع نیازمندی تاسیسات و نیروگاه های تامین برق خود، حجم واردات گاز مایع 'LNG' را به دو برابر میزان کنونی افزایش دهد. 
این کشور در حال حاضر روزانه 600 میلیون متر مکعب گاز مایع فشرده از طریق پایانه ذخائر گاز در بندر پورت قاسم شهر کراچی دریافت می کند.  پاکستان 'ال - ان - جی' مورد نیاز خود را هم اکنون از کشور قطر تامین می کند.    منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی