آخرین اخبار
فراتر از نفت

کار جهادی مدیریت برق چابهار در ۵ ساعت

جبرائیلی سرپرست نفت پاسارگاد شد

رکورد شکنی پتروشیمی کارون در افزایش ظرفیتTDI

جنگ قیمت نفت میان ایران و عربستان

برنامه ایران برای فروش نفت به هند

بیم ها و امیدهای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر برای ایران

بلاتکلیفی تولیدکنندگان با تصمیمات خلق الساعه ارزی دولت

توقف کار خاموشی آتش هورالعظیم

افزایش قیمت بنزین در ونزوئلا

آسیب نفتکش‌داران یونانی از تحریم ایران

اعلام درآمد نفتی باکو درخزر

نرخ خوراک پتروشیمی ها افزایش می یابد

پهلوگیری نخستین کشتی نفتکش در بندر چابهار

آتش‌سوزی هورالعظیم ممکن است عمدی باشد

واگذاری دو جایگاه سوخت در شهریور

محدودیت عرضه بنزین سوپر رفع می شود

اوپک: تولید نفت ایران کاهش یافت

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

انتصاب جدید در نفتخیز جنوب/تصویر حکم

تحلیل نفتی بحران «لیر»

ساخت یک مستند از حادثه سانچی

مسئولیت نابسامانی‌ باشگاه نفت وزارت نفت است

نامه رئیس قوه قضائیه به رهبری برای اقدامات ویژه در برخورد با اخلالگران اقتصادی

دستور توقف خرید های "ال پی" صادر شد/تقدیر از اقدام تحسین برانگیز وزارت نفت

پایان تعمیرات اساسی پالایشگاه هشتم توسط OICO

برنامه وزارت نیرو برای برقی شدن خودروها

۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۸کد خبر: 79619
براساس برنامه ریزی انجام شده از سوی وزارت نیرو باید تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد خودروها و موتورسیکلت‌ها به سمت برقی شدن بروند که البته برقی کردن موتورسیکلت‌ها در اولویت است.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، در حال حاضر ۶۰ درصد آلودگی هوا مربوط به سیستم حمل‌ونقل می‌شود به همین دلیل نیز از ۲۶ طرح تحقیقاتی و توسعه فناوری مهم که در وزارت نیرو در حال پیگیری قرار گرفته یکی از آنها مربط به طرح خودروهای برقی است.

به عبارت دیگر توزیع برق خودروهای برقی برعهده وزارت نیرو خواهد بود به همین دلیل باید زیرساخت‌های آن طوری فراهم شود که امکان شارژ خودروهای برقی در منازل مسکونی و دیگر اماکن تجاری و اداری وجود داشته باشد.

همچنین هم اکنون ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت منصوبه برق کشور است که از این میان به طور مثال در زمستان حدود ۳۰ تا ۳۴ هزار مگاوات مورد استفاده قرار می‌گیرد این در حالی است که قدرت عملی نیروگاه‌های کشور بیش از ۵۴ هزار مگاوات تخمین زده شده است.

این امر نشان می‌دهد که بخش زیادی از تولید به‌ویژه در طول زمستان بلا استفاده می‌ماند و به راحتی می‌توان در صورت گسترش خودروهای برقی کشور، آن‌ها در زمان‌های غیرپیک شارژ کرد بدون اینکه فشاری به شبکه نیز وارد شود.

از سوی دیگر در حال حاضر کل خودروهای مصرفی کشور در داخل حدود یک میلیون خودرو است که اگر سالانه ۱۰ درصد خودروها برقی شود، با احتساب هزینه ۱۰ میلیون تومانی برای تولید هر خودرو، هزینه ای نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان خواهد داشت که این عدد در مقایسه اقتصاد کشور عدد ناچیزی است.

به‌طور کلی باید گفت که اگر برنامه این است که خودروهای برقی در کشور توسعه پیدا کند، می‌بایست پیش از آن الزامات قانونی محکمی برای آن در نظر گرفت چراکه در حال حاضر در زمینه توسعه خودروهای برقی در کشور قانون محکمی وجود ندارد، در برخی از کشورهای خارجی کارخانه‌ها ملزم شده‌اند تا حدود ۲۰ درصد از تولید سالانه خود را به تولید خودروهای برقی اختصاص دهند، این مسأله باعث می‌شود تا در چند سال آینده کلیه خودروهای جدید آن‌ها برقی شود.

هم اکنون در ایران ۱۷ میلیون دستگاه خودرو و ۱۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که موتورسیکلت‌ها چهار برابر خودروهای معمولی آلودگی ایجاد می‌کنند.با توجه به شرایط فعلی، در آینده برق جایگزین بنزین در ایران خواهد شد، لذا وزارت نیرو در حال فراهم کردن شرایطی است تا در زمان‌های غیر پیک با نصب تجهیزات مورد نیاز، خودروهای برقی را در مکان‌های مورد نظر شارژ کند همچنین به دنبال ایجاد شرایط ارتباط مناسب تولید باطری و خودرو برقی در ایران است.

 

 

منبع: ایسنا

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:وزارت نیرو، نفت ما
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *


سایت خبری تحلیلی نفت ما