آخرین اخبار
فراتر از نفت

این سرزمین نفت‌خیز برق ندارد

به آقای ترامپ پیشنهاد میکنم دست از تحریم نفت ایران بردارد

آغاز ثبت نام مسابقات ورزشی بازنشستگان نفت

گردشی تاریخی در "خرمکوشک"

جزئیات عرضه ارز پتروشیمی‌ها در نیما

مدیران شرکت نفتی سوئدی متهم شدند

تغییر نرخ خوراک پالایشگاه‌ها از فردا

بررسی نحوه عرضه نفت در بورس در کمیسیون انرژی

مهر تائید مجدد استاندارد بر محصولات تولیدی نفت پاسارگاد

تیم فوتبال نفت تهران منحل شد

پتروشیمی جم میزبان جلسه شورای راهبردی روابط عمومی شرکتهای تابعه صندوق بازنشستگی

ناکامی اوپک در جایگزینی نفت ایران

جزئیات نرخ سوخت شناورها

قطعا قاچاق سوخت سازمان یافته است

واکنش شرکت نفت به فیش حقوقی کاردُر

عربستان: کشورهای غربی را تحریم نفتی نمی‌کنیم

تحریم نفت ایران باعث نگرانی بازار شده است

یارانه ایرانیان در جیب قاچاقچیان سوخت

قیمت جهانی نفت افزایش یافت

برنامه‌‌ا‌ی برای دونرخی کردن بنزین وجود نداد

تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون انرژی برای قاچاق سوخت

آمریکا: به خریداران نفت ایران معافیت می‌دهیم

درخواست سناتور آمریکایی برای تحریم نفتی عربستان

افزایش ظرفیت صد درصدی واحد MTBE پتروشیمی بندرامام

غیر قابل جبران بودن حذف نفت ایران از بازار جهانی

لزوم بررسی جعبه‌سیاه فله‌بر چینی در سانحه سانچی

۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷کد خبر: 79606
یک کارشناس حمل و نقل دریایی گفت: در سانحه نفتکش سانچی، هر دو طرف قصوراتی داشته‌اند اما قصور کشتی کریستال بیشتر است زیرا ۲ کشتی به حالت کرافت با یکدیگر برخورد کردند و تقریباً به حالت ضربدری دماغه کریستال به وسط سانچی برخورد کرده است.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،علی صفرعلی  در تشریح برخی ابعاد سانحه برخورد کشتی فله‌بر کریستال با نفتکش سانچی در آبهای چین اظهار داشت: در شرایط وقوع چنین سوانحی کاپیتان و افسران کشتی سعی می‌کنند که در گام اول تا جایی که ممکن است از خسارات حادثه بکاهند؛ در این مرحله اگر بتوان اقداماتی را انجام داد به تشخیص کاپیتان برخی فعالیت‌ها انجام می‌شود اما اگر این گونه تشخیص داده شود که ممکن است جان خدمه به خطر بیافتد اولویت حفظ جان خدمه است بنابراین کاپیتان دستور ترک کشتی را می‌دهد.

* خدمه فرصت رسیدن به عرشه و قایق‌های نجات را نداشته‌اند

وی افزود: در حادثه انفجار و اشتعال نفتکش سانچی به نظر می‌آید که کرو و خدمه امکان حضور روی عرشه و سوار شدن بر قایق نجات را نداشته‌اند، زیرا برای سوار شدن بر قایق نجات، باید از طبقات وارد عرشه شوند. در همین راستا شاید تصمیم گرفته شده است که در اسرع وقت حداقل به طبقات پایین نفتکش بروند که از حرارت و انفجار در امان بمانند.

صفرعلی ادامه داد: پیش‌بینی من این است که خدمه کشتی ساعت‌ها و حتی یک روز پس از انفجار اولیه زنده بودند اما چون آتش خاموش نشده است به تدریج به علت گسترش گازهای سمی، افزایش حرارت و انفجارها جان باختند.

این کارشناس حمل و نقل دریایی افزود: متاسفانه به نظر می‌آید چینی‌ها در اطفای حریق و حفظ زمان ساعات طلایی اولیه بی‌توجهی کردند و اولویت را نجات جان خدمه در نظر نگرفتند؛ البته به نظر می‌رسد آنها در همان ابتدا به باور جان باختن خدمه در ساعات اولیه حادثه رسیده‌اند بنابراین محوریت تلاش خود را حفظ محیط زیست دریا و جلوگیری از خسارات زیست ‌محیطی قرار دادند‌ این در حالی است که به نظر من افرادی که در طبقات پایین‌تر کشتی بودند حداقل تا یک روز بعد از سانحه زنده بودند‌.

* هر دوطرف تقصیر دارند اما قصور کشتی چینی بیشتر است

صفرعلی در تشریح علت احتمالی وقوع این حادثه حادثه گفت: کشتی فله‌بر چینی از محل دماغه به وسط نفتکش برخورد کرده و در ابتدا جداره بیرونی و جداره یکی از منابع میعانات را سوراخ کرده و این شکاف منبع حامل میعانات با درجه اشتعال 18-، موجب اشتغال و انفجار شده است.

این کارشناس حمل و نقل دریایی افزود: به نظر می‌رسد هر دو طرف در این سانحه قصوراتی داشته‌اند اما تقصیر کشتی کریستال بیشتر است چون در این سانحه، دو کشتی به حالت کرافت با یکدیگر برخورد کردند و تقریبا حالت ضربدری حرکت می‌کردند که قطعا قصور کشتی کریستال بیشتر به چشم می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد رادار این کشتی‌ها قبل از سانحه قطع بوده باشد، گفت: به هر حال رادارها و سیستم سینگالینگ و تجهیزات با احتمال بسیار کم ممکن است قطع شود ولی در این کشتی‌های نوین بعد می‌دانم رادارها قطع بوده باشد زیرا هر دو کشتی جوان و به روز بوده‌اند؛ همچنین تعمیرات سالانه نفتکش به موقع انجام شده و ارزیابی‌ها را همه پاس کرده است و نفتکش کلاس BV بوده است.

* جعبه سیاه کشتی چینی هم باید بررسی شود

صفرعلی ادامه داد: این کشتی نیز نظیر دیگر کشتی‌ها و هواپیماها جعبه سیاهی دارد که همه اتفاقات پیش از وقوع سانحه و مکالمات کاپیتان با کاپیتان کشتی مقابل و پاسخ‌های کشتی‌ مقابل،‌ پارامترهای موتور همه ضبط می‌شود؛ قطعا پس از بررسی این جعبه سیاه امکان تصمیم‌گیری منطقی درباره علت وقوع حادثه وجود دارد.

این کارشناس حمل و نقل دریایی افزود: از سوی دیگر قطعا ضرورت دارد جعبه سیاه کشتی کریستال چینی نیز بررسی شود، البته شرکت‌های بیمه‌ای چون باید ضرر و زیان دو طرف را جبران کنند همه زوایای حادثه را بررسی و قصورات را مشخص می‌کنند.

صفرعلی تاکید کرد: همچنین ضرورت دارد شرکت ملی نفتکش نسبت به پرداخت همه حق و حقوق خانواده‌های جانباختگان سانحه سانچی از محل بیمه‌ها پیگیری‌های دقیقی را به عمل آورد و اجازه ندهد حقوق آنها پایمال شود.

 یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما که حامل 136 هزار تن میعانات گازی از مبدا بندر عسلویه به کره جنوبی بود، روز 16 دی‌ماه در ساعت 16:30 به وقت تهران در محدوده دریایی چین (160 مایلی بندر شانگهای چین) با کشتی باری چینی تصادم کرد و بر اثر این اتفاق کشتی نفتکش دچار انفجارهای متعدد و حریق و سپس غرق شد؛ 32 خدمه این نفتکش همه در این حادثه جان باختند.

 

منبع: فارس

 


خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:سانچی، نفت ما
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *


سایت خبری تحلیلی نفت ما