۰
۵
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۷۴۴۷۴
اورهال پالایشگاه شازند در دوره گذشته ۵ کشته به همراه داشت

آقای وزیر به هوش باشید!

زهره صادقی
پالایشگاه نفت امام خمینی شازند در آستانه تعمیرات اساسی قرار دارد. با توجه به اینکه در دوره گذشته، طرح اورهال پالایشگاه شازند با خسارات جانی، مالی و حواشی بسیاری همراه بود؛ اکنون نظارت بر انجام این طرح عظیم، حساسیت ویژه وزارتخانه و شرکت ملی پخش و پالایش را می طلبد. شاید حضور اخیر «علیرضا صادق آبادی» معاون امور پالایشی وزیر نفت در این مجموعه نیز مبین همین امر باشد.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، در واحدی که یکی از تولیدات آن، روزانه 8 میلیون لیتر بنزین است، بی شک نمی توان تعطیلی واحدهایش به منظور انجام تعمیرات را نادیده انگاشت چرا که با طولانی شدن تعمیرات و تعطیلی واحدها در کمپانی های بزرگ، در نهایت صنعت مزبور در سطح کلان کشوری متضرر خواهد شد. بنابراین در واحدهای بزرگ صنعتی و در زیر شاخه های صنایع مادر- تخصصی نفت و گاز به علت حجم بالای تولیدات و تزریق خوراک به واحدهای پایین دستیِ بی شمار، حساسیت اورهال بسیار بالاست. از آنجا که این طرح (اورهال) با هزینه هنگفتی صورت می پذیرد و تبعات آن نیز بسیار سنگین است؛ انجام دقیق و کم خطای آن، مستلزم یک نگاه توسعه ای به صنعت مزبور و برنامه ریزی دقیق و منسجم است. نگاه توسعه ای از آن رو که گاها منافع کلی شرکت و صنعت، فدای منافع شخصی یا شخصی نگری ها نشود و نیز داشتن برنامه ای دقیق از آن جهت که کوچکترین اشتباه در این طرح به ظاهر ساده ی کاری، تبعات بسیار بدی به همراه خواهد داشت. بنابراین به نظر می رسد می بایست بر انجام صحیح تعمیرات واحدهای عظیم نفتی، حساسیت بیشتری نشان داد. چه آنکه در واحدهای خصوصی، حتی یک روز تأخیر در پایان طرح اورهال و شروع بکار واحدها، تأثیر بسزایی بر میزان درآمدهای شرکت و در نهایت ارزش سهام آن خواهد داشت. امری که شاید دلزدگی سهامداران را رقم زند و آینده مالی شرکت را با مشکل مواجه سازد اما در واحدی نظیر پالایشگاه نفت شازند که همچنان به صورت دولتی اداره می شود و تیم مدیریتی آن ملزم به پاسخگویی در قبال سهامداری نیستند، شاید کار راحت تر باشد. به طوری که چندین روز تأخیر در اتمام طرح اورهال و لطمه شدید به میزان تولیدات، چندان مدیران مجموعه را نگران نسازد. حساسیت های امروز، شاید ناشی از همان بی تدبیری های مدیریتی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی در اجرای طرح اورهال پالایشگاه طی دوره گذشته باشد. پنج کشته در اجرای طرح اورهال پالایشگاه شازند در دوره قبل یعنی سه سال گذشته، در اثر بروز انفجار در یکی از واحدهای کارگاهی این مجموعه عظیم نفتی، رخدادی بود که علاوه بر آسیب های روانی، خسارات مالی فراوانی را با خود به همراه داشت. افزایش دو برابری حجم واردات بنزین به تبع کاهش میزان تولید این فرآورده نفتی و خروج 816 میلیون دلار ارز از کشور طی 170 روز، تبعات عدم مدیریت صحیح در انجام درست و به موقع طرح اورهال در بزرگترین پالایشگاه کشور بود. با طولانی شدن زمان تعمیرات اساسی در پالایشگاه شازند، به تولید فرآورده های نفتی کشور از جمله بنزین، لطمه زیادی وارد شد و زمانبر شدن اورهال در مجموعه ای که تنها یکی از تولیدات آن روزانه 16 میلیون لیتر بنزین است، خسارت های سنگین و جبران ناپذیری در پی داشت. چندین نوبت خروج از مدار بهره برداری این پالایشگاه به دلیل انجام تعمیرات اساسی، خسارت هایی به بار آورد که قائم مقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی وقت نیز نتوانست در برابر آن سکوت کند. به گفته شاهرخ خسروانی، متوسط واردات بنزین در سال 93 حدود 5/4 تا 5میلیون لیتر بوده که حجم واردات این فرآورده استراتژیک نفتی از ابتدای سال 94 با افزایش نزدیک به دو برابری، به حدود 8 میلیون لیتر در روز رسید که طولانی شدن زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه نفت شازند یکی از مهمترین عوامل آن بوده است. طی 170 روز بیش از 3/1 میلیارد لیتر بنزین به ارزش بیش از 800 میلیون دلار وارد کشور شد؛ مبلغ هنگفتی که با آن می توان منابع مالی ساخت دست کم یک پالایشگاه 60 هزار بشکه ای نفت را تأمین کرد. بنابراین می بایست بر انجام صحیح و اصولی تعمیرات واحدهای بزرگ و حساسی همچون پالایشگاه شازند، دقت کارشناسانه ای اعمال شود؛ چرا که بی توجهی به موضوع مهم اورهال یک واحد بزرگ نفتی، طبیعتا سهامداران آن را نیز تحت الشعاع قرار داده و به سرنوشت مالی شرکت نیز ضربه وارد می کند. اورهال، دوره ای تقریبا یک ماهه به منظور انجام تعمیرات اساسی در مجتمع های بزرگ تولیدی است که در پایگاه های نفتی، شکلی حساس به خود گرفته و مستلزم رعایت اصول ایمنی، نظارت و کنترل شدید امنیت محیطی است. اکنون با توجه به اینکه پالایشگاه شازند در طول سه سال گذشته دوران پر فراز و نشیبی را در عرصه مدیریتی پشت سر نهاده است به نظر می رسد که در این مقطع زمانی، انجام طرح اورهال بیش از پیش مورد توجه رسانه ها و مسوولان امر قرار می گیرد. چرا که در این زمینه، مدیریت بحران باید نیازهای ایمنی لازم را پیش بینی نماید تا شاهد خسارات احتمالی نباشیم و تجارب تلخ گذشته تکرار نشود. معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت پالایش و پخش ایران با حضوری سرزده و یک روزه در پالایشگاه امام خمینی شازند از نزدیک در جریان روند تولید و فعالیت این مجموعه بزرگ قرار گرفت و طبق اظهارات مدیر عامل شرکت پالایشگاه شازند، قول همکاری در تأمین منابع مالی لازم برای اجرای طرح اورهال در اوایل سال آینده را داده است. جمشیدی اظهار داشت: « برای اجرای طرح اورهال سال آینده در پالایشگاه شازند، اقدامات لازم ایمنی به طور کامل در دست اجراست و پیش بینی های لازم برای بهره گیری از اورژانس و آتش نشانی آن هم در صورت نیاز، انجام گرفته است». مدیر عامل پالایشگاه شازند گفت: «کلیه هماهنگی های لازم با بهداری صنعت نفت برای اجرای طرح مذکور صورت گرفته و شرکت آمادگی کامل دارد و همه تلاش ما بر این است که دستورالعمل های لازم ایمنی اجرایی شوند. وی ادامه داد: در سال 94 نیز که حوادثی رخ داد و تأخیری 15 روزه در فعالیت دوباره چرخه تولید ایجاد شد، راه های دیگری برای جبران این تأخیر در همان مقطع زمانی پیش گرفته شد بدین ترتیب که شرکت با تولید روزانه بیش از 12 میلیون لیتر بنزین همراه بود». مدیر عامل پالایشگاه شازند افزود:« در حال حاضر روزانه 17 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه شازند تولید می شود که با اولویت عرضهی این محصول به استان، مازاد آن به استان های دیگر عرضه می شود». جمشیدی در بخش پایانی اظهارات خود گفت: «معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش ایران در سفر یک روزه به اراک در پالایشگاه عنوان کردند با توجه به اینکه موضوع خصوصی سازی پالایشگاه شازند که با شایعات بسیاری همراه بود، منتفی شده است و همچنان در اختیار دولت است، کلیه تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز اجرای طرح اورهال تأمین خواهد شد و هیچگونه نگرانی در این رابطه وجود نخواهد داشت».
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


دلسوز
سر خوردگی و یاس در پرسنل پالایشگاه شازند موج میزند و کسی پیگیر مشکلاتشان نیست
سرمایه انسانی هدر رفت
ببینم این اور هال چقدر کشته میشه
مرتضی
در سال ۹۴ با مدیریت آقای ... آن تلفات جانی و مالی را داشتیم اما با تدبیر و مدیریت آقای...... در سال ۹۵ و۹۶ شاهد چنین حوادثی نبودیم کمی انصاف بد نیست

پاسخ:
كارمند دلسوز
نسبت به سال ٩٤ چيزي تغيير نكرده فقط مديران ردمياني به ردهاي بالاتر رفته اند و انگيزه كاركنان كاهش يافته است ، اورهال با اين وضعيت بازهم كشته و مصدوم در پي خواهد داشت ، وزارت نفت ، وزير محترم و معون محترم وزير بايستي هوشيار باشند و در اسرع وقت تصميم هاي لازم را كسب كنند ، كاركنان احتياج به تزريق روحيه دارند . ان شاء ا... با تغير مديريت و انتصاب فردي شايسته مشكلات اين شركت حل خواهد شد.
مخاطب خاص
مدیریت مهندس جمشیدی قابل تقدیر است
دقت
صادق آبادی دقت کن
بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی