آخرین اخبار
فراتر از نفت

رونق فروش فرآورده های نفتی در بورس کالا

حمله بزرگ هکر "پتیا" به شرکتهای نفتی اروپا

سهم عمده نفت در صادرات ۸میلیارد دلاری ایران به چین

کشورهایی که در برابر نفت ارزان دوام می آورند

اوپک عجله ای برای کاهش بیشتر تولید نفت ندارد

زدایش نفت از آب با نانوذرات مغناطیسی دارای پوشش پلیمری

شرکتهای نفتی چینی به دنبال فناوری شیل اویل

پایان اکتشاف برای نفت و گاز فرانسه

روسیه به دنبال کسب بزرگترین صادر کننده LNG است

تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوخت

آمادگی شرکت پخش در تعطیلات عید فطر

"قطعی‌ برق" به مصائب مردم خوزستان افزوده شد

آتش‌سوزی یک تانکر سوخت در پاکستان با ۱۲۰ کشته+عکس

بی‌تاثیری علائم اوپک بر بازار نفت

جدال پنهان امریکا و اوپکی‌ها

۴تیرماه ۱۳۳۰؛خروج اتباع انگلیسی از سرزمین نفت ایران

روزنگار نفت/ چهارم تیرماه ۱۳۵۳

آینده نفت در عصر پسر سلمان

قرارداد ایران و توتال ۴.۸ میلیارد دلاری است

پالایشگاه چیست؟

آیا حق مردم خوزستان آبرسانی با تانکر است؟

مدیریت شبکه گاز کشور تقویت می‌شود

آمریکایی‌ها مقصر اصلی افت قیمت نفت هستند

ظرفیت صادرات نفت پایانه خارگ به ۸ میلیون بشکه رسید

برگزاری دومین کنفرانس بین المللی انرژیهای تجدیدپذیر ایران

ضرورت احداث خط آهن شیراز- عسلویه

سید حسین میرافضلی
۹:۴ - ۱۳۹۶/۳/۲۸کد خبر: 61349
عسلویه در فاصله حدود ٣٥٠ کیلومتری شهر شیراز قرار دارد در این شهر بندری امکانات بندری گسترده و مناسبی جهت صادرات محصولات شیمیایی و جامد وجود دارد به گونه ای که بندر پتروشیمی پارس به عنوان یکی از بنادر بزرگ در خاورمیانه، ظرفیت صادرات ٣٥ میلیون تن انواع محصول پتروشیمی را دارد.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،بندر پارس در واقع یکی از سه بندر بزرگ و پیشرفته در خاورمیانه است و این بندر ١٥ اسکله بارگیری دارد که هشت اسکله آن به بارگیری مایعات و هفت اسکله آن به بارگیری محصولات جامد اختصاص داده شده است.  ٢٩ میلیون تن از ظرفیت این بندر به مایعات و ٦ میلیون تن به جامدات پتروشیمی اختصاص دارد. در این بندر امکان پهلوگیری همزمان ١٥ فروند کشتی با ظرفیت‌های چهار تا ١٠٠ هزار تن وجود دارد، ضمن اینکه حوضچه این بندر حدود یک میلیون و ٣٠٠ هزار مترمربع و سطح پسکرانه آن حدود ٣٠٠ هزار مترمربع است.  سرمایه‌گذاری برای ساخت این بندر ٨٦٤ میلیون دلار است. بجز بندر پارس امکانات بندر دیگری نیز در منطقه عسلویه وجود دارد. قابلیت انتقال سالانه چند میلیون تن LPG و بوتان و لایت اند و سایر محصولات شیمیایی به داخل کشور و با هدف صادرات به کشورهای اطراف وجود دارد همچنین در صورت اتصال عسلویه به شبکه ریلی حداقل یک میلیون تن محصولات پلیمری از عسلویه به داخل کشور و کشورهای ترکیه و کشورهای CIS حمل خواهد شد.

در صورت اتصال عسلویه به شیراز امکان صادرات یک میلیون تن اوره صادراتی پتروشیمی شیراز، بخشی ازیک میلیون تن  اوره پتروشیمی لردگان و بین یک تا دو میلیون تن محصولات پالایش نفت سپاهان، پالایشگاه اصفهان و و سایر شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی متصل به این مسیر ریلی میسر خواهد شد. در مجموع با لحاظ جابجایی محصولات شیمیایی، پلیمری و پودر و جامد و به لحاظ کوتاه شدن زمان جابجایی کالا و کاهش هزینه حمل از این مسیر و وجود امکانات مناسب دربنادر عسلویه پیش بینی می شود در صورت اتصال خط آهن شیراز به عسلویه سالانه حداقل ٥ میلیون تن کالا از طریق این خط‌آهن جابجا شود. طول این مسیر ٣٥٠ کیلومتر است اما عسلویه را به خطوط ریلی چند هزار کیلومتری ایران و کشورهای همسایه متصل می کند.

با توجه به اینکه مصرف سوخت برای جابجایی کالا در قطار یک ششم کامیون است لذا انتقال ٥ میلیون تن کالا از حمل و نقل جاده ای به شبکه ریلی منجر به صرفه جویی سالانه ده ها میلیون لیتر در مصرف سوخت خواهد شد که ارزش واقعی آن قابل توجه می باشد.  با لحاظ متوسط سیر ٦٠٠ کیلومتر برای هر تن بار و متوسط کرایه ٧٠ تومان برای جابجایی هر تن کیلومتر می توان نتیجه گرفت که جابجایی ٥ میلیون تن بار توسط خط‌ آهن فوق الذکر سالانه ٢١٠ میلیارد تومان درآمد برای سرمایه گذاربه دنبال دارد. با پیش فرض های مطرح شده صرفه جویی سوخت حاصل از حمل ٥میلیون تن بار با شبکه ریلی حدود ١٥٠ میلیارد تومان در سال خواهد شد.  حدود ٣٠ هزار نفر از نقاط مختلف کشور در منطقه عسلویه و مناطق همجوار کار می کنند (با اجرای طرح‌های توسعه پتروشیمی و سایر صنایع مرتبط این تعداد افزایش قابل توجهی خواهند یافت)که هر سال حداقل ٢٥ باردر مسیر شهرهای خود تا عسلویه تردد می کنند همچنین با لحاظ تردد مردم شهرهای اطراف به شیراز و سایر استان‌ها و بالعکس چنانچه سالانه یک میلیون مسافر توسط این خط ریلی تردد نمایند قیمت بلیت آنها حدود ٥٠ میلیارد تومان درسال خواهد شد. از طرف دیگر جابجایی کارکنان شرکت‌ها با استفاده از قطارهای ایمن و راحت تاثیرات روحی و اجتماعی مناسبی به دنبال خواهد داشت.

در نظر داشته باشیم در حال حاضر بخش قابل توجهی از جابجایی پرسنل توسط هواپیما انجام می‌شود که هزینه قابل توجهی برای شرکت‌ها به دنبال دارد.  چنانچه امکانات تفریحی و سیاحتی در منطقه عسلویه و نواحی جذاب پیرامون دریا از جمله خلیج نایبند و جنگ‌های حرا ایجاد شود در ماه های سرد سال این منطقه می‌تواند مقصد مناسبی برای گردشگران داخلی و خارجی باشد. هزینه احداث خط آهن شیراز عسلویه حدود ١٢٠٠ میلیارد تومان خواهد شد. اجرای خط آهن فوق با توضیحات فوق از توجیه اقتصادی مناسبی برخوردار است. احداث این خط‌آهن در کنار توجیه اقتصادی مناسب، بستر مناسبی جهت توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرها و روستاهای نزدیک این مسیر ریلی مهم را فراهم خواهد نمود.

 

منبع: روزنامه شهروند




» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *


سایت خبری تحلیلی نفت ما