۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۵۹۴۰۶

نمایشگاه بیست و دوم و توسعه و بازاریابی صنعت نفت

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران از ۱۶ تا ۱۹ اردیبهشت با حضور ۲۵۰۰ شرکت داخلی و ۱۵۰۰ شرکت خارجی از ٣٧ کشور دنیا برگزار می شود. این نمایشگاه، نقشی بی بدیل در توسعه اقتصادی و بازاریابی صنعت نفت مربوطه دارد.انتظار می رود که خودکفایی و اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت با توجه به افتتاح مگاپروژه های اخیر در این صنعت در آینده نزدیک محقق گردد.
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تهران از 16 تا 19 اردیبهشت با حضور 2500 شرکت داخلی و 1500 شرکت خارجی از ٣٧ کشور دنیا برگزار می شود. این نمایشگاه، نقشی بی بدیل در توسعه اقتصادی و بازاریابی صنعت نفت مربوطه دارد. نمایشگاههاى بین‌المللى پل ارتباطى بین بازرگانان، کارشناسان صنعت‌گران و محققین کشورهاى گوناگون مى‌باشند. نمایشگاههاى بین‌المللى تنها براى نمایش کالاها و انجام مذاکرات تجارى پیرامون آنها برگزار نمى‌شوند، بلکه اطلاعات گوناگون در زمینه قیمتهاى رقابتى در سطح جهانی، آخرین استانداردهاى کیفی، آخرین پیشرفتهاى صنعتی، دستاوردهاى پژوهش علمى و ایده‌هاى اقتصادى - تکنولوژى نیز در خلال برگزارى نمایشگاهها مورد تبادل قرار مى‌گیرند. به وجود آوردن زمینه مساعد جهت انجام ملاقاتهاى سیاسى و اقتصادى بین مقامات بلندپایه کشورها، جهت ایجاد حسن تفاهم میان آنها، بیانگر بعد دیگرى از فلسفه وجودى نمایشگاههاى بین‌المللى مى‌باشد، تا جایی که امروزه نمایشگاههاى بین‌المللى به‌ذصورت یکى از کارآمدترین ابزارها جهت گسترش و تعمیق مناسبات سیاسی،اقتصادی و فرهنگى درآمده‌اند. جمهوری اسلامی ایران به عنوان دومین تولیدکننده نفت در کشورهای عضو اوپک، با پتانسیل 11درصد از کل ذخایر نفت جهان و 18 درصد از ذخایر گاز طبیعی هر ساله میزبان برگزاری نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی است که از نظر گستردگی و تعدد شرکت کنندگان در زمره پر اهمیت ترین نمایشگاههای تخصصی در حوزه صنعت نفت و گاز در سطح جهان به شمار می آید. حضور شرکتهای معتبر خارجی از کشورهای مختلف و تولید کنندگان و صنعتگران داخلی فرصت مغتنمی را برای ایجاد همکاری متقابل با توجه به فراهم بودن امکان سرمایه گذاری و عقد قرارداد در فضای مشترک ایجاد می نماید. اهداف کلی نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران عبارتند از: 1. ارائه آخرین دستاوردهای فن آوری روز در حوزه صنعت نفت و گاز. 2. گسترش تعامل با سایر کشورها و نیز رقابت با شرکتهای نفتی مشابه در سطح جهان. 3. کمک به تقویت توان ساخت داخلی از طریق تبادل اطلاعات فنی. 4. آشنایی صنعتگران صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نسبت به دستاوردهای نوین صنعت. 5. عقد قراردادهای بازرگانی در زمینه مبادله کالا، خدمات و اطلاعات فنی. 6. توسعه اشتغال در عرصه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی. 7. حضور تجار و صنعتگران بین المللی از سراسر جهان در نمایشگاه جهت کمک به توسعه صادرات تولیدات داخلی. 8. کمک به ایجاد بازارهای جدید خارج از کشور جمهوری اسلامی ایران در راستای توسعه بازارهای هدف. 9. برگزاری سمینارهای مختلف برای تسهیل در نیل به اهداف تعیین شده. 10. معطوف نمودن توجه مدیران تصمیم گیر در سطح کلان در راستای رسیدن به اهداف برنامه پنج ساله پنجم توسعه و چشم انداز 20 ساله توسعه اقتصادی کشور در بخش نفت، گاز، پالایشو پتروشیمی. 11. ارتقای جایگاه و موقعیت نمایشگاه در منطقه و جهان. 12. ایجاد انگیزه جهت سرمایه گذاری بخش های مختلف خصوصی ، تعاونی و دولتی ، داخلی و خارجی در صنایع نفت و گاز. 13. ایجاد حس خود باوری و خود اتکایی ملی در نیروهای متخصص و مدیران و سرمایه گذاران داخلی جهت انجام مطالعات و تحقیقات در زمینه های اکتشاف، استخراج، فراوری و توزیع و صادرات محصولات. حضور فعال شرکتهای خارجی  در نمایشگاههای نفت و گاز ج.ا.ا.، حاکی از فعال و پویا بودن صنعت نفت کشور و پتانسیلهای بالای آن می باشد که عرصه ای برای گردهمایی شرکتهای بزرگ جهانی فرهم می آورد تا پروژه هایی انجام شود. همچنین عرصه ای برای ارائه قدرت علمی و فنی شرکتهای داخلی محسوب می شود. در طی برگزاری دو دهه نمایشگاه نفت،گاز، پالایش و پتروشیمی ج.ا.ا.، شرکتهایی از پنج قاره جهان حضور داشته اند. از قاره اروپا از کشورهای آلمان، ایتالیا، انگلیس، فرانسه، اسپانیا،هلند، بلژیک، روسیه، اتریش، سوئیس، سوئد، فنلاند، نروژ، دانمارک، رومانی، مجارستان، لهستان، اوکراین، بلاروس،یونان، آلبانی، جمهوری آذربایجان، بلغارستان، موناکو، پرتغال، ارمنستان، ترکیه. از قاره آمریکا از کشورهای ایالات متحده آمریکا، کانادا، برزیل، ونزوئلا، از آسیا از کشورهای چین،تایوان، هنگ کنگ، کره جنوبی، کره شمالی، ژاپن، هند، اندونزی، مالزی، سنگاپور، امارات متحده عربی،کویت،قطر،عراق، بحرین،افغانستان، آفریقا از کشورهای الجزایر، سودان، مصر، از اقیانوسیه کشورهای استرالیا و نیوزیلند. نمایشگاه سالانه نفت تهران دومین نمایشگاه بزرگ جهان در حوزه صنعت نفت و اولین در خاورمیانه است. نمایشگاه نفت و گاز تهران، به خاطر سابقه طولانی این صنعت در دومین کشور دارنده ذخایر گاز و مین دارنده ذخایر نفت و کاملا متمایز از سایر نمایشگاههای بین المللی می باشد که طبعا سابقه اکتشاف، استخراج،و بهره برداری آن بیشتر از کشورهای منطقه خاورمیانه است. مهمتر از همه سابقه برگزاری مستمر و منظم سالانه این نمایشگاه، اعتبار حرفه ای به ان بخشیده است که سه دهه در تقویم نمایشگاهی تثبیت شده است و عضو اتحادیه جهانی صنعت نمایشگاههای بین المللی, The Global Association of the Exhibition Industry - UFI مستقر در پاریس شده است. شرکتهای داخلی حاضر در نمایشگاه این فرصت را دارند تا بتوانند به عضویت باشگاه صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی جهان دربیایند. این نمایشگاه فرصتهای زمینه آشنایی فعالان داخلی و خارجی صنعت نفت با نیازهای این صنعت در ایران را فراهم می کند و فرصت سرمایه گذاری، عقد قرارداد، بستن تفاهم نامه، تبلیغ شرکتهای دارای غرفه، دیدار با مسوولان وزارت نفت، بیان مشکلات شرکتهای خصوصی و نیمه دولتی با مسوولان و آشنایی با دانش فنی و به روز سازندگان تجهیزات نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی را در اختیار فعالان این صنعت می گذارد. در این راستا فرصت ایجاد همکاری متقابل با توجه به فراهم بودن امکان سرمایه گذاری و عقد قرارداد در فضای مشترک ایجاد می شود. ارائه آخرین دستاوردهای فناوری روز در حوزه صنعت نفت و گاز،عقد قرارداد خدمات و کالا و دانش فنی مهندسی،برگزاری سمینارهای جانبی، تقویت توان مالی و فنی شرکتهای داخلی برای حضور بین المللی از دیگر مزایای نمایشگاه نفت تهران است. ایران ظرفیت و پتانسیل تبدیل به قدرت اول نفتی خاورمیانه را دارد. تولید گاز طبیعی، ظرفیت پالایش، پتروشیمی و مهمتر از همه فناوری دست اول نفت و گاز و دستیابی به اهداف سند چشم انداز و نقش وزارت نفت در آن در این میان بسیار مهم است. شایان ذکر است که در نمایشگاه نوزدهم؛ 1800 شرکت (600 شرکت خارجی از 33 کشور و 1200شرکت داخلی) و در نمایشگاه بیستم؛ 1850 شرکت (600 شرکت خارجی از 32 کشور و 1250 شرکت داخلی) شرکت کرده بودند. در نمایشگاه بیست و یکم، بیش از 1000 شرکت داخلی و 850 شرکت خارجی حضور داشتند.  اجرای برجام، باعث استقبال شرکتهای بین المللی از نمایشگاه نفت تهران شده است. شرکتهای در ظاهر کوچک اما دارای تخصص، دانش و گواهی در این نمایشگاه حضور ردارند و انتظار می رود تا زمینه رشد شرکتهای ایرانی و مشارکت شرکتهای خارجی برای سرمایه گذاری و انتقال دانش فنی و فناوری فراهم شود. در این میان آمادگی برخی شرکتهای خارجی برای ساخت تجهیزات صنعت نفت می تواند در راستای اقتصاد مقاومتی مورد پیگیری و پشتیبانی قرار بگیرد. با توجه مدل جدید قراردادهای نفتی ایران و الزام بر مشارکت شرکتهای ایرانی در پروژه و قرارداد، انتظار می رود که خودکفایی و اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت با توجه به افتتاح مگاپروژه های اخیر در این صنعت در آینده نزدیک محقق گردد. فاتیما رضایی/نفت ما
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای