۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۵۸۷۲۷

پتانسیل ها و ظرفیتهای ایران در سوختهای جایگزین

مزیت نسبی ایران نیز استفاده از گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) به عنوان سوخت جایگزین است، چون هم منابع آن به وفور موجود است و هم آلودگی کمتری داشته و ایمنی بیشتری دارد. توسعه سی ان جی به عنوان سوخت جایگزین نه سوخت اصلی، در کنار توجه ویژه به سایر سوختهای جایگزین باعث کاهش واردات بنزین و صرفه جویی شده و همچنین تحکیم امنیت سوختی کشور را در بردارد.
پتانسیل ها  و ظرفیتهای ایران در سوختهای جایگزین
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، در مورد اهمیت سوختهای جایگزین و پاک در مقایسه با سوختهای فسیلی، باید مد نظر داشت که دلیل اهمیت این موضوع در دنیای معاصر به خاطر محدودیت منابع سوختهای فسیلی و آلودگی محیط زیست است و بخش حمل و نقل سهم قابل توجهی در این زمینه دارد. در واقع، انرژی جایگزین شامل همه منابع انرژی می شود که هدفش جایگزین کردن منابع سوخت فسیلی با سوختهای جایگزین و پاک، بدون پیامدهای نامطلوب بویژه انتشار دی‌اکسید کربن بالا که یک عامل مهم در گرمایش و تغییر آب و هوایی کره زمین است، می‌باشد. سوختهای جایگزین(AltFuels) از منابعی غیر از نفت و از منابع طبیعی و تجدیدپذیر، مشتق و تولید شده و وابستگی مستقیم به نفت را کاهش می دهد. سوختهای جایگزین عبارتند از گاز طبیعی فشرده، گاز طبیعی مایع شده، گاز مایع، اتانول،‌ متانول، هیدروژن، هیدروکربن، بیودیزل، الکتریسیته، و غیره. امروزه کاربرد این سوختها در حال افزایش است و آمریکا، کانادا و آلمان در زمینه سوختهای پاک پیشرو می باشند. این دولتها مشوقهای گوناگونی در راستای همگانی کردن فرهنگ استفاده از سوختهای پاک و جایگزین اعطا می کنند. از دیدگاه زیست محیطی سوخت جایگزین، سوختی است که قابل تجدید باشد، اما از دیدگاه جایگزینی نفت، سوخت الزامی برای تجدیدپذیر بودن ندارد. لذا در سالهای اخیر، تلاشهای گسترده ای برای جایگزینی انواع سوخت در بخش حمل و نقل ساختمان و صنعت انجام شده است. چالشهای اساسی سوختهای جایگزین، چالشهای اقتصادی فنی، زیست محیطی، اجتماعی و سیاسی می باشد. سوخت بیودیزل در کشورهای فوق مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. مزیت نسبی ایران نیز استفاده از گاز طبیعی فشرده (سی ان جی) به عنوان سوخت جایگزین است، چون هم منابع آن به وفور موجود است و هم آلودگی کمتری داشته و ایمنی بیشتری دارد. توسعه سی ان جی به عنوان سوخت جایگزین نه سوخت اصلی، در کنار توجه ویژه به سایر سوختهای جایگزین باعث کاهش واردات بنزین و صرفه جویی شده و همچنین تحکیم امنیت سوختی کشور را در بردارد.  سیاستگذاری سوختهای پاک و جایگزین باید به گونه ای باشد که تمام نهادهای مسوول و مرتبط را درگیر کرده و تلاش شود تا سبد سوخت و انرژی در بخش حمل و نقل متنوع گردد و در عین حال تکیه صرف بر سی ان جی، نباید باعث چشم پوشی از دیگر سوختها شود، بلکه باید از همه ظرفیتهای موجود بر اساس یک برنامه جامع و بلند مدت استفاده کرد. نادعلی بای- سردبیر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی