۰
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
کد مطلب : ۵۵۲۹۲

اندر حکایت حقوق های نجومی و تبعات مصوبه مجلس

ایرج صمدانی/کارشناس حسابرسی
حال که تب و تاب شعار حقوق های نجومی تا حدی فروکش نموده و مجلس و دولت محترم پس از جوّ روانی ایجاد شده ناشی از افشای تخّلف چند مدیر معدود، تحت تأثیر شعارهای عوام پسندانه و با رضایتمندی از کاهش هزینه های حقوق و دستمزد ( بخوانید هزینه های جاری دولت) بدون نگاه عمیق و انجام بررسی دقیق و کارشناسانه توسط مجلس و عدم دفاع قدرتمندانه از حقوق کارکنان توسط دولت، نسبت به تبعات ناشی از این تصمیم ، تن به مصوبۀ تعیین سقف حقوق ها داده اند.
 اندر حکایت حقوق های نجومی و تبعات مصوبه مجلس
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،اکنون شایسته است که این موضوع از ابعاد مختلف روانشناختی، رفتار سازمانی و تأمین و نگهداری منابع انسانی متخصص مورد کنکاش و بررسی دقیق قرار گیرد: نمایندگان محترم مجلس در برنامه ششم توسعه مصوب نمودند؛ " که مجموع ناخالص دریافتی ماهانۀ مقامات، مدیران و کارکنان دستگاهها حداکثر دو برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان مشمول قانون مدیریت است." از نظر نگارنده بر مصوبۀ فوق ایرادات ذیل وارد است: 1-   تصّور نمایید؛ که این سقف شامل مدیران و کارکنانی گردیده که در حال حاضر با دریافت حقوق 12 الی 15 میلیون تومانی تا زمان بازنشستگی حداقل پنج الی ده سال نیز فرصت خدمت داشته باشند . چنانچه مقّرر گردد که شخص مزبور ظرف مدت باقیمانده افزایش قابل توجهی (باستثناء افزایش عمومی سالانه ) نداشته باشد چه انگیزه ای برای ادامۀ خدمت به دلیل محدودیت سقف برای این فرد متصّور خواهد بود؟ 2-   از سوی دیگر چنانچه مدیر / کارمند مذکور با داشتن 35 سال سابقۀ خدمت و با کاهش حقوق فعلی سقف حقوق مصوب را دریافت نماید و کارمند و یا مدیر دیگری با سابقۀ 25 سال و کمتر از او بدون کاهش حقوق، همان سقف را دریافت نماید، در این صورت چه تفاوتی بین دو فرد فوق الذکروجود داشته و این کاهش برای فرد اول با مشخصات ذکر شده چه انگیزه ای ایجاد خواهد نمود؟ 3-   چنانچه این همسانی حقوق بین رییس و کارمند زیر دست او حادث گردد، در آن صورت دلایل توجیهی پذیرش مسئولیت از سوی رییس مربوطه چه می تواند باشد؟ 4-   دراین رابطه تکلیف پرداخت اضافه شایستگی سالانه به آن فرد که تأثیری در افزایش حقوق مشارالیه نخواهد داشت چیست ؟ 5-   مدیر و کارمند مذکور با توجه به محدودیت سقف، در ازای بهره وری وکارآیی خود چگونه پاداش دریافت خواهند نمود؟ 6-   آیا ادامۀ کاهش انگیزه به دفعات متوالی از بابت عدم افزایش قابل توجه حقوق سالانه، سازمانها را با  کمبود، جذب و نگهداری نیروهای متخصص و در ادامه، فرار مغزها مواجه نخواهد داشت ؟ 7-   نحوۀ برخورد با افزایش دامنۀ فسادهای مالی و ارتشاء که تبعات این مصوبه خواهد بود چیست؟  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


استواری
شاید برخی از موارد مطروحه درست باشد ولی درنظر داشته باشید آیا واقعا تمامی مدیران براساس اصل شایسته سالاری انتخاب شده‌اند یابراساس ضدوبندهای باندی؟از طرفی ایامدیران به مسئولیت خود وجایگاه مدیریت خویش آگاهی دارند وعملکرد آنان موردبررسی قرامیگیرداگرجواب منفی باشد که درمورد اکثریت مدیران اینگونه است چرا باید عملکرد وبهروری اودرجایگاه مدیریت با افراد باسابقه مقایسه گرددوالزام به تفاوت اختلاف فاحش حقوق آنهم از نوع نجومی مدنظرنگارنده باشدهمه ما بارها وبارها شاهد بی عدالتی وبی مهری مدیرانی بوده ایم که حتی درانتخاب وانتصاب کارکنان اصل انتساب راسرلوحه خویش قرارداده وامکان پیشرفت کارکنان توانمندرا ازآنان سلب نموده اند ضمن اینکه بعضا نه تنها پیشرفتی درسطح مسئولیت حوزه مدیریت خودندارند بلکه ترمزی برای ارتقا سیستم هستندبنابراین تازمانیکه انتخاب وعملکرد مدیران باحقوقهای نجومی بامتدنوین مدیریت وبراساس الگوهای استانداردمطابقت نداشته باشد اینگونه توجیهات فاقد وجاهت لازم خواهدبود.
حدود ۴۰ سال سابقه خدمت در صنعت نفت را دارم وماهانه۷۰تا۸۰ میلیون از حقوق بنده کسر می‌شود تازه ۲۶سال هست که در منطقه عسلویه خدمت می کنم با کسورات دریافتی بند حدود ۳۶ میلیون می شود که مبلغ ۳۰میلیون اجاره خانه میدهم واخر هر ماه به دریافتیم نگاه میکنم افسوس می خورم که چرا این همه سال دور ازخانواده بودم ودوم تمام باعث بانی این کسانی که سقف حقوق را در نفت گذاشتن نفرین می کنم