۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۵۰۵۹۶
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نمایشگاه (K) دوسلدورف :

NPC ازایجاد منوپل در کشور جلوگیری می کند

بعد از خصوصی سازی نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی تغییر کرد و در حال حاضر بر روند تولید و اختصاص زمین و خوراک به طرح های مختلف بخش خصوصی نظارت دارد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش می کند تا از منوپل در کشور جلوگیری کرده و برای بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در طرح ها و حتی زیرساخت های صنعت انگیزه ایجاد کند.
NPC ازایجاد منوپل در کشور جلوگیری می کند
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی عصر دیروز پنج شنبه (29مهرماه) دردومین روز از برگزاری نمایشگاه لاستیک و پلاستیک (K) دوسلدورف آلمان فرصت های مختلف سرمایه گذاری، قابلیت ها و دستاوردهای صنعت پتروشیمی کشورمان را تشریح کرد و گفت : سرمایه گذاران خارجی می توانند در 30 طرح در دست مطالعه و 50طرح در حال اجرای پتروشیمی با همکاری مشترک با شرکت های ایرانی مشارکت داشته باشند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: این 80طرح شامل 30 طرح جدید است که در برنامه ششم پیش بینی شده است و 49.1 میلیون تن ظرفیت دارند و نیازمند39.8 میلیارد دلار سرمایه گذاری است و50 طرح در حال اجرا نیز با ظرفیت 41.3 میلیون تن نیاز به 32.3 میلیارد دلار سرمایه دارند.
وی ادامه داد: ایران از لحاظ اقتصادی و میزان جمعیت، دومین کشور مطرح در منطقه محسوب می شود و برخورداری از ذخایر فراوان نفت و گاز از مزیت های سرمایه گذاری در ایران به شمار می رود.
 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به توسعه میدان‎های نفت و گاز موجود در کشور به عنوان فرصت‌های مستعد جذب سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی ایران گفت: قیمت رقابتی گاز در ایران از عواملی است که سرمایه گذاران را به حضور و مشارکت در صنعت پتروشیمی ایران سوق می دهد.
وی با بیان نقش ویژه شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مدیریت و نظارت بر بخش خصوصی گفت: بعد از خصوصی سازی نقش شرکت ملی صنایع پتروشیمی تغییر کرد و در حال حاضر بر روند تولید و اختصاص زمین و خوراک به طرح های مختلف بخش خصوصی نظارت دارد. شرکت ملی صنایع پتروشیمی تلاش می کند تا از منوپل در کشور جلوگیری کرده و برای بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در طرح ها و حتی زیرساخت های صنعت انگیزه ایجاد کند.
شاهدایی در مورد ظرفیت های پیش بینی شده در صنعت پتروشیمی افزود: ظرفیت موجود تا پایان سال 2015 در حدود 63 میلیون تن بوده است که این مقدار تولید با اجرایی شدن طرح های در حال اجرا ونیز طرح های مطالعاتی تا سال 2020 به 130 میلیون تن در سال و در سال 2025 به 180 میلیون تن در سال خواهد رسید.
 معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: نسبت صادرات و مصرف در سال 2020 به میزان 65.2 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت و در حال حاضر با این میزان ظرفیت تولید سهم صنعت پتروشیمی ایران در خاورمیانه 38 درصد و در دنیا 4.8 درصد است که با افزایش ظرفیت تولید سهم حضور در بازار جهانی نیز افزایش خواهد یافت. این در حالی است رشد و  تنوع محصولات از سال 2000 میلادی تا 2014 در حدود 10.6 درصد رشد داشته است و ارزش افزوده برای خوراک نسبت به فروش محصولات در حدود 9 میلیارد دلار بوده است.
شاهدایی در مورد مزایای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران گفت: تنوع اقتصادی، نیروی انسانی متخصص و سطح افراد تحصیل کرده، رشد بازارهای داخلی و موقعیت جغرافیایی از عمده ترین مزایای سرمایه گذاری در این صنعت است و سازمان FIPPA ( حمایت کننده و ایجاد کننده امنیت برای سرمایه گذاران خارجی) تسهیلات ویژه ای مانند دریافت خدمات برابر با تولید کنندگان داخلی برای سرمایه گذاران خارجی در صنعت پتروشیمی ایران در نظر گرفته است. همچنین برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد مشوق هایی مانند 20 سال معافیت مالیاتی و فرصت سرمایه گذاری تا 100 درصد را ایجاد کرده ایم.
وی تصریح کرد: هدف اصلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برنامه ریزی، نظارت بر بازار، رگولاتوری، ایجاد زیرساخت، حمایت از توسعه پایدار در صنعت پتروشیمی برای بهبود کیفیت زندگی مردم است.
 مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد منطقه های مناسب سرمایه گذاری گفت: منطقه ماهشهر تکمیل شده است و منطقه روبروی آن در طرف دیگر جاده نیز در حال مطالعه برای اجرای طرح های پتروشیمی است. در منطقه عسلویه فاز یک تکمیل شده است و فاز دوم آن در حال اجرا است و واحدهایی نیز در آن اختصاص داده شده است. پارسیان که توسط وزارت صنعت معدن و تجارت در حال توسعه و آماده جذب سرمایه گذاران است و 20 میلیون مترمکعب خوراک گازی برای طرح های اجرا شده تخصیص داده شده است.
وی افزود: منطقه لاوان، قشم، جاسک نیز از فرصت های دیگر سرمایه گذاری در ایران هستند. در منطقه چابهار 30 میلیون مترمکعب گاز برای خوراک طرح ها اختصاص داده می شود که این میزان با تکمیل پروژه ها و راه اندازی فازهای بعدی افزایش خواهد یافت.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد خوراک های موجود در صنعت پتروشیمی ایران گفت: عمده ترین خوراک در صنعت پتروشیمی ایران گاز طبیعی است اما طرح های دیگری هم وجود دارند که با خوراک اتان، متان، نفتا، پروپان و بوتان فعالیت می کنند اولویت شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صدور مجوز برای واحدهایی است که با بکارگیری تکنولوژی های نو، تکمیل زنجیره ارزش، تولید محصولات ویژه و از خوراک های متنوع استفاده می کنند.
شاهدایی در مورد سهم حضور ایران در صادرات محصولات پتروشیمی به جهان و خاورمیانه در سال 2020 گفت: میزان صادرات اتیلن به خاورمیانه 31.6 درصد و به جهان 7 درصد خواهد بود و صادرات پلی اتیلن به خاورمیانه 38.1 درصد و به کشورهای دیگر 14 درصد خواهد شد. صاردات پروپیلن به خاورمیانه 19.6 و به جهان 2 درصد خواهد بود.
وی تصریح کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه، صنعت پتروشیمی ایران در زمینه محصولات پایه شیمیایی یا پلیمری پایه فعالیت کرده است ولی برای توسعه صنعت به طرح هایی که زنجیره را کامل کنند و پلیمرهای خاص برای تامین خوراک صنایع پایین دست پتروشیمی تولید می کنند توجه و حمایت می کند. صنعت پتروشیمی و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آینده نقش مهمی در GTP کشور بازی خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهارکرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان یک سازمان توسعه یافته، با تکیه بر بیش از نیم قرن تجربه و بهره مندی از منابع انسانی و فکری خود، با کاهش تجارت محصولات خام و رویکرد تکمیل زنجیره ارزش. برنامه ریزی های کلان، سیاست گذاری، تنظیم، ایجاد زیرساخت از توسعه پایدار صنعت پتروشیمی حمایت کرده است. این شرکت با تاکید بر مسئولیت اجتماعی؛ نقش کلیدی برای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، احترام به ارزش های انسانی، پاسخگویی و احترام به حقوق همه ذینفعان، و توسعه کیفیت اقتصادی و بهبود زندگی مردم نقش ایفا می کند.
وی اظهارکرد: از تمامی سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای رشد صنعت دعوت می کنیم تا برای توسعه این صنعت کمک کنند. در ساختار شرکت ملی صنایع پتروشیمی بخشی به عنوان مدیریت سرمایه گذاری در ساختار شرکت تعریف شده است و علاقمندان می توانند با مراجعه به سایت شرکت ملی صنایع پتروشیمی ضمن اطلاع از طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری و تسهیلات آنها تقاضای خود را به صورت الکترونیکی برای سرمایه گذاری ثبت کنند.
شرکت ملی صنایع پتروشیمی امسال با هدف حضور یکپارچه و هماهنگ به صورت پاویون به همراه شرکت بازرگانی پتروشیمی و مجتمع های پتروشیمی جم، امیرکبیر غدیر، وآبادان در  نمایشگاه لاستیک و پلاستیک(K) دوسلدورف آلمان حضور دارد.    
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی