۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
کد مطلب : ۵۰۵۸۹

ابتکار:منابع کشور را هدر می دهیم و هوا را آلوده می سازیم

امروز منابع کشور را هدر می دهیم و هوا را آلوده می سازیم، اگر انرژی در واحدهای صنعتی ممیزی شود، علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، از تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی هم جلوگیری می شود.
ابتکار:منابع کشور را هدر می دهیم و هوا را آلوده می سازیم
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،      معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تا سال 2030، همه کشورها از جمله ایران، باید 17 درصد خاک خود را حفاظت کنند تا این مناطق قوانین و ضوابط خاص خود را داشته باشند.   معصومه ابتکار روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان افزود: همه برای حکمرانی مطلوب در محیط زیست خود مسئولیت داریم و یکی از مولفه های مهم این حکمرانی این است که این توسعه در نهایت به بهبود و تعالی زندگی انسان ها منتهی شود.
وی یادآورشد: دنیا امروز درگیر چند مساله بحرانی و آسیب زننده از جمله آلودگی محیط زیست است و دنیا را به ورطه تهدید می برد و ایران را هم درگیر کرده است.
ابتکار اظهار کرذ: اگر در برنامه ریزی های خود به محیط اطراف توجه نداشته باشیم، سر از ناکجا آباد در می آوریم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: بزرگترین زنگ خطر برای ما به صدا در آمده است و در دنیا بحث تغییر اقلیم و گرمایش زمین ایجاد شده است و آثار و عوارض آن در ایران هم با خشکسالی های پیاپی، افزایش دما و افت سفره های زیر زمینی دیده می شود.
وی خاطرنشان کرد: در ایران، این زنگ خطر با شرایط دریاچه ارومیه، وضعیت تالاب ها و آلودگی هوای شهرها به صدا درآمده است که نتیجه نادیده گرفتن ظرفیت طبیعت و جایگاه محیط زیست در یک دورانی محسوب می شود.
ابتکار ادامه داد: کم توجهی در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها مسبب این بحران هاست و اگر در تصمیم گیری ها واقعیت های محیط زیست را در نظر نگیریم، با مشکلات و مسائلی مواجه می شویم.
معاون رئیس جمهوری گفت: یکی از این واقعیت ها مساله آمایش و پهنه بندی های صحیح و انتخاب گزینه های درست در کاربری فضاهاست.
وی افزود: زمین هایی داریم که در آن فعالیت های کشاورزی و صنعتی در کنار سکونتگاه های انسانی رخ می دهد.
ابتکار اضافه کرد: به هر دلیلی در شهر زنجان، متاسفانه تمرکز شهرک های صنعتی را در فاصله بسیار کمتر از استاندارد 30 کیلومتری شاهد هستیم.
رئیس سازمان محیط زیست کشور بر لزوم برنامه ریزی برای آینده، به منظور جلوگیری از تراکم واحدهای صنعتی و خدماتی آلاینده در نزدیکی شهرها و سکونتگاه های جمعیتی تاکید کرد و گفت: امروز کلان شهرها با آلودگی هوا مواجه هستند و دولت یازدهم نسبت به این موضوع توجه جدی دارد.
وی ابراز کرد: با کمک همکاران لایحه هوای پاک را به تصویب رساندیم و خیلی موضوع مهمی است و این لایحه ضوابط مربوط به همه فعالیت های اقتصادی را تصحیح می کند و دولت یازدهم در این زمینه گام های بسیاری برداشته است.
ابتکار یادآورشد: در زمینه انضباط فعالیت صنعتی و ارتقای استانداردهای مربوط به خروجی های آلاینده هوا، مصوبه ای را دولت ابلاغ کرد که اجرای آن برای همه واحدهای صنعتی اجباری است.
معاون رئیس جمهوری گفت: مسائل مربوط به محیط زیست از حقوق عامه محسوب می شود و از زمانی که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، بحث جرم انگاری تخلفات و تخریب محیط زیست از اهم واجبات است، چرا که با آلودگی محیط زیست، حقوق انسان ها آسیب می بیند و این باید جرم محسوب شود.
وی با بیان اینکه خسارت های وارده به محیط زیست در بسیاری مواقع قابل جبران نیست، اظهار کرد: در برنامه ریزی باید ملاحظات را در نظر بگیریم و فعالیت ها را بر اساس همان انجام دهیم.
ابتکار خاطر نشان کرد: در سراسر ایران با مسائل مرتبط با آب با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و به احتمال زیاد وضعیت بهتر از این نخواهد شد و به حتم برای پایداری کشاورزی باید به دنبال اصلاح الگوی کشت و مصرف آب، حفاظت بیشتر از خاک و مصرف کمتر سموم حرکت کنیم.
وی مناطق حفاظت شده را ذخایر ژنتیکی کشورها اعلام کرد و ادامه داد: دنیا به علت روند تخریبی که در این مناطق رخ می دهد، از کشورها خواسته است تا برای بخش هایی از کشورشان دست نگاه دارند و اجازه دست یازی به آن را ندهند.
ابتکار اضافه کرد: اگر بناست همه کشور آسفالت شود، شخم بزنید و شهر بسازید، هیچ مقداری از ذخایر طبیعت که در خدمت انسان است، باقی نمی ماند.
رئیس سازمان حفاطت محیط زیست کشور گفت: باید تلاش شود که کشاورزان و دامداران و اهالی جوامع محلی را برای همکاری وارد میدان کنیم.
وی در مورد صنعت گفت: به حتم باید در برنامه ریزی های صنعتی کار جدی در این استان انجام شود، این استان فعالیت های صنعتی گسترده ای دارد و شاخص های محیط زیست در صنایع مطرح است،
ابتکار به همکاری های ایران با کشورهای مختلف در قالب تفاهم نامه های زیست محیطی اشاره کرد و افزود: این آمادگی وجود دارد که فناوری روز دنیا را برای ارتقای وضعیت صنعت در شاخصه محیط زیست استفاده کنیم.
معاون رئیس جمهوری گفت: موضوع اقتصاد سبز همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرموده اند، در دستور کار دولت قرار گرفته است، اقتصاد سبز با اقتصاد مقاومتی همخوانی بسیار دارد.
وی یادآورشد: امروز منابع کشور را هدر می دهیم و هوا را آلوده می سازیم، اگر انرژی در واحدهای صنعتی ممیزی شود، علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، از تولید گازهای گلخانه ای و آلودگی هم جلوگیری می شود.
ابتکار اظهار کرد: پسماندهای ویژه و صنعتی موضوع بسیار مهمی است و در این زمینه دولت دستور کار ویژه دارد و در این زمینه بسیار جدی حرکت می کند.
به گفته وی بخشی از اقتصاد دنیا امروز با اتکای به موضوع بازیافت اداره می شود.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تجربه و خرد بشری این موضوع را مطرح می سازد که بهره گیری درست از تمام داشته ها، از ایجاد آلودگی جلوگیری می کند.
وی با بیان اینکه امروز موضوع اقتصاد دوار مطرح است، خاطرنشان کرد: اقتصاد دوار، اقتصادی که در آن هیچ چیزی دور ریخته نمی شود و ما هیچ شیء دور انداختنی نداریم همه چیز باید به چرخه اقتصاد برگردد و اگر محصولی هست که نمی تواند بازگردد باید چرخه تولید آن اصلاح شود.
ابتکار ادامه داد: آن کالا و محصولی که می تواند به طبیعت برگردد ماده طبیعی است که قابل تجزیه و بازیافت به شمار می آید.
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه به حتم معدن می تواند توسعه یابد، گفت: در کنار این توسعه باید متوجه محیط زیست باشیم که ایجاد یک معدن به قیمت نابودی منابع آب، چشمه ها و پوشش گیاهی و ایجاد گرد و غبار تمام نشود.
وی تصریح کرد: اقتصاد کشورها که با این نگاه توامان است که با اجرای طرح های تولیدی و اشتغالزا، بخشی از سرمایه ها و دارایی های کشور نابود نشود، بلکه سازگاری پیدا کند.
ابتکار با بیان اینکه امروز دانش، فناوری و سیاست حفاظت از محیط زیست در کنار طرح های توسعه در اختیار است، گفت: دولت بارها اعلام کرده است که با وجود اولویت های اقتصادی، اشتغال و سرمایه گذاری بحث های محیط زیست در اولویت نخست دولتمردان قرار دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امروز بحث اشتغال و سرمایه گذاری اهمیت خود را دارد، اما در مواجهه با مسائل زیست محیطی باید به نقطه تعادل رسید.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی