۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۵۰۵۶۷

پشت پرده دولت چه خبر است؟

محمدمهدی محمدی
حال و هوای این روزهای دولت یادآور روزهای ابتدای دولت یازدهم است؛ زمانی که هر رسانه‌ای گزینه‌های پیشنهادی خود را به عنوان اخبار موثق از گزینه‌های وزارتخانه‌ها معرفی می‌کرد. اما طولی نکشید تا رئیس دولت تدبیر و امید نشان داد مستقلا، با بینش و برنامه گزینه‌های خود را راهی مجلس می‌کند و به دور از هرگونه فضاسازی در مقابل فشارها و گمانه‌زنی‌های بی پایه، ایستاده است.
پشت پرده دولت چه خبر است؟
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  در این زمان که ماه‌های پایانی دولت یازدهم به شماره افتاده است و تیغ منتقدان هربار بر دستگاهی دولتی در حال فرود آمدن است، شایعاتی از تغییرات سه وزیر در کابینه به گوش می‌رسد. وزرایی که علی‌رغم عملکردهای مثبت، انتقاداتی نیز به آن‌ها وارد است. تغییر مدیریتی برای بهبود عملکرد دولت می‌تواند مفید باشد اما اگر این تغییرات واقع‌بینانه نبوده و در جهت مناقشات سیاسی رقم بخورد نمی‌توان امید به اصلاحی موثر و مفید داشت. خبر تغییر قطعی گودرزی، فانی و جنتی درحالی امروز یکی از داغ‌ترین شایعات روز است که در جالبترین اقدام، گزینه‌های جایگزینی آنان نیز منتشر شده است! تایید این بحث با در نظر گرفتن چند بند زیر قابل بررسی است :
1- نیاز به تغییر وزرای اعلام شده غیب‌گویی نیست. از این جهت که:
- گودرزی که خود گفته بود در دولت بعد وزیر ورزش و جوانان نخواهد بود.
- فانی نیز از گزینه‌های تغییر دولت در سال94 بود که باتوجه به توصیه‌هایی، ماندنی شد.
- جنتی هم که همواره از طرفی تحت فشار دلواپسان و از طرفی به دلیل عملکرد مورد نقد برخی معاونان خود دلگیری‌هایی را برای همراهان دولت بوجود آورده بود.
لذا گمانه‌زنی برای تغییر این سه وزیر غیرعادی بنظر نمی‌رسد.
2- دولت یازدهم 3 سال است که در مقابل سخت‌ترین فشارها از سوی منتقدین خود مقاومت کرده، ماه‌های پایانی را نیز هرطور شده سپری خواهد کرد.
3- رسانه‌هایی که فریاد انتقاد از وزرا و تغییر را سر می‌دهند، درصورتی که تغییر رخ دهد، فریاد انتخاباتی بودن این تصمیم را سر خواهند داد و دولت را وارد چالش جدیدی خواهند کرد.
4- گزینه‌های مطرح شده وزارتخانه‌ها، صالحی امیری، نجفی، سلطانی‌فر، سجادی و نوبخت مسلما از افراد مورد اعتماد روحانی هستند پس اعلام این اسامی برای جایگزینی در ماه‌های پایانی دولت یازدهم هم پیشگویی عجیبی نیست. اگر بر این اساس پیشگویی می‌کنند، نام دیگرانی از جمله نیلی، آشنا، بانک و ... را نیز باید به آن بیفزاییم!
5- با فرض تغییر وزیر باید شاهد ارائه برنامه‌ای ضربتی و قابل تحقق چندماهه از سوی وزیر جدید تا پایان دولت باشیم. حال اگر انجام برخی فعالیت‌ها بصورت ضربتی و چندماهه امکان‌پذیر است چرا فعلیت را فدای آینده کنیم؟
6- اینکه این وزرا مسلما در دولت دوازدهم، در جایگاه فعلی خود حضور نخواهند داشت بسیار محتمل است. لذا روحانی گزینه‌های مطلوب خود برای دولت دوازدهم را (درصورت پیروزی) نخواهد سوزاند.
7- از آنجا که اکثریت سازمان رای روحانی از سوی اصلاح‌طلبان و حمایت ایشان از وی بوجود آمده است، روحانی برای دوام ریاستش بر دولت، همچنان نیازمند حفظ آن پایگاه رای است. بر همین اساس از آنجا که حمایت قشرهای اصلاح‌طلبی از دولت فعلی قبل از مطرح شدن تغییر این سه وزیر بیان شده است، مسلما تغییر این سه وزیر از بایدهای حمایتی اصلاح‌طلبان از دولت نبوده و نیست. فلذا نباید تغییرات شایع شده را جلب نظر و حمایت اصلاح‌طلبان تلقی کرد. حال از آنجا که تصمیم نهایی را شخص حسن روحانی در دولت خواهد گرفت و باید منتظر بود و دید که در روزهای پیش رو چگونه از چالش جدید بیرون خواهد آمد.
محمدمهدی محمدی فعال سیاسی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی