۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۴۴۵۹۱
در حاشیه پیشنهاد یک عضو شورای شهر تهران

محمد علی کلی واجبتر است یا محمد مصدق؟!

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران امروز (دوشنبه) پیشنهاد داده یکی از خیابانهای تهران به نام محمد علی کلی بوکسور سرشناس آمریکایی نامگذاری شود.
محمد علی کلی واجبتر است یا محمد مصدق؟!
به گزارش نفت ما ،محمد علی بوکسور آمریکایی که به تازگی درگذشت، از محبوبیتی ویژه در بین تمام مردم جهان از هر رنگ و نژاد و دین و مذهبی برخوردار بود و همچنان یکی از محبوبترین چهره های دنیاست و این موضوع در مورد او در ایران نیز صدق می کند. اما فارغ از بی مهری هایی که در مقاطعی از سالهای گذشته در قبال علاقه مردم به این چهره بزرگ صورت گرفت و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حاضر نبود رقابتهای بوکس او را که سالها پیش انجام شده بود برای مردم پخش کند، اینکه عضوی از شورای شهر تهران به یاد نامگذاری مکان یا خیابانی به نام محمدعلی کلی شده فی نفسه مشکلی ندارد. اما نکته اینجاست که قهرمان ملی شدن صنعت نفت ایران که نامش در تاریخ این مرز و بوم و جهان به عنوان یکی از بزرگترین و محبوترین چهره های سیاسی ایران ثبت شده، هیچ جایگاهی در داخل کشورمان ندارد. کسی منکر خدمات مصدق نمی شود اما نکته جالب اینجاست که در همین شورای شهر تهران، بارها پیشنهاد نامگذاری خیابانی به نام دکتر محمد مصدق به بن بست خورده و دست های پیدا و پنهان مانع نامگذاری خیابانی به نام مصدق می شوند.

در سال‌های ابتدایی بعد از انقلاب نام مصدق بر خیابان پهلوی نشست اما خیلی زود این نام به ولیعصر تغییر کرد و تا سال‌ها فراموش شد تا اینکه در شورای اول شهر تهران باز هم این موضوع مطرح شد و قرار بود نام خیابان فلسطین (کاخ) که خانه مصدق در آن قرار داشت به خیابان مصدق تغییر کند اما در ‌‌نهایت این طرح هم به نتیجه‌ای نرسید.
اصلاح‌طلبان شورای سوم شهر تهران هم تلاش کردند تا یکی از خیابان‌های تهران را به نام مصدق نامگذاری کنند اما در ‌‌نهایت آن‌ها هم راه به جایی نبردند و با این توضیح معصومه آباد رئیس کمیسیون نامگذاری روبرو شدند که گفت: «نامگذاری خیابانی به نام دکتر مصدق شرایط طرح در کمیته نامگذاری را ندارند چرا که آرا و افکار ایشان مورد تائید مقامات رسمی ایران نیست.» مهدی چمران رئیس اصولگرای شورای شهر هم در ‌‌نهایت با این جمله به موضوع خاتمه داد که «تعیین تکلیف در مورد نامگذاری چنین خیابانی فقط مربوط به شورا نمی‌شود.»
به نظر می رسد شورای شهر تهران لازم است اولویت های خود را درباره نامگذاری خیابانها مشخص کند. نام چهره های مختلف بین المللی، از سیمون بولیوار و سیمون دوبوآر گرفته تا خالد اسلامبولی و گاندی بر خیابانهای پایتخت ایران نقش بسته، اما هنوز نام دکتر محمد مصدق بانی ملی شدن نفت ایران که استعمار انگلیس را در ایران شکست داد روی هیچ خیابانی نیست. آیا زمان آن نرسیده که اعضای شورای شهر تهران به جای سوار شدن بر موج احساسات مقطعی، یکبار برای همیشه ضابطه ای برای نامگذاری خیابانها و میادین تدوین کنند و پس از سالها بلاتکلیفی و پیشنهادهای ناکام، خیابان یا میدانی را در تهران به نام این بزرگمرد تاریخ معاصر کشورمان ثبت کنند؟ منبع: نکونیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی