۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد مطلب : ۴۴۴۰۵
معرفی غول نفتی اسپانیا؛

رپــســول؛شرکتی ناکام در نفت ایران

«رپسول» مهمترین و بزرگترین شرکت نفتی اسپانیا هرچند در صنعت نفت ایران پیش از دوران تحریم‌ها فعالیت داشته اما فعالیت این شرکت بزرگ نفتی اسپانیایی در ایران هیچگاه منجر به استمرار همکاری‌های بلندمدت نفت و گازی با ایران نشد.
رپــســول؛شرکتی ناکام در نفت ایران
به گزارش نفت ما ،شرکت نفت و گاز اسپانیایی رپسول یکی از بزرگ ترین شرکتهای خصوصی نفت و گاز جهان و بزرگ ترین شرکت انرژی در آمریکای لاتین به شمار می آید.همچنین رپسول از پیشگامان عرصه پالایش و بازاریابی در اسپانیا و آرژانتین و سومین شرکت خصوصی عرضه LPG در جهان نیز به شمار میرود. شرکت رپسول با بیش از 64 سال سابقه فعالیت در عرصههای مختلف صنعت نفت و گاز در پروژههای نفتی بیش از 30 کشور جهان حضور و نیز شعبه های مختلفی دارد. دفتر مرکزی این شرکت در مادرید پایتخت اسپانیا واقع شده است و شمار کارکنان و نیروهای متخصص این شرکت به بیش از 40 هزار نفر از ملیت های مختلف می رسد. بخش عمده دارایی های شرکت رپسول در اسپانیا و آرژانتین واقع شده است. این شرکت اسپانیایی در سال 1999 با خرید تمام سهام شرکت آرژانتینی YPF به شرکت Repsol YPF, S.A تغییر نام داد. بر اساس فهرست موسسه فورچون گلوبال، شرکت رپسول پانزدهمین شرکت بزرگ پالایشی جهان به شمار میرود که در سراسر جهان 40 هزار نیرو در اختیار دارد. شرکت پالایشگرREPESA   که پالایشگاههای آن در منطقه اسکومبریراس اسپانیا واقع شده بود، در سال 1948 برای ساخت یک پالایشگاه در دره اسکومبریراس تاسیس شد. در سال 1981 سازمانی دولتی با عنوان INH به منظور ادغام بخشهای عملیاتی نفت و گاز در اسپانیا تاسیس شد که دولت این کشور مالکیت کامل آن را بر عهده داشت. تاسیس گروه رپسول (Repsol group) که تنها سهامدار INH بود در سال 1986 صورت گرفت. رپسول تمام شرکت هایی را که دولت اسپانیا بخش عمده سهام پروژههای اکتشاف و تولید را در اختیار داشت، ادغام کرد. سازمان INH در سال 1989 شروع به خصوصی سازی شرکت رپسول کرد و سهام این شرکت اسپانیایی در این سال وارد بازار بورس نیویورک شد. این شرکت در سال 1991 شرکت GAS Natural را تاسیس کرد و در سال 1997 روند خصوصی سازی رپسول تکمیل شد. شرکت رپسول و دولت کوبا در سال 2009 برای اکتشاف، تولید و حفاری در مناطق نفت خیز این کشور یک توافقنامه امضا کردند، همچنین این شرکت اسپانیایی برای سرمایه گذاری در پروژه های نفتی ایران توافقنامه ای امضا کرده بود.  راهبردهای شرکت رپسول رپسول ظرف چند سال گذشته راهبرد بلند مدت رشد، اولویت بندی کسب و کارهای کلیدی، تنوع بخشی به دارایی های خود و مشارکت با شرکای جدید برای توسعه زمینه های مختلف فعالیت بالقوه خود را مشخص و برنامه ریزی کرده است. شرکت رپسول خود را به افزایش تلاشها در بخشهای اکتشاف و تولید به منظور توسعه منابع و ذخایر نفت و گاز غیر متعارف متعهد کرده است که کسب نتایج فوق العاده نیز بخشی از این تعهدها به شمار میرود که چنین هدفی سبب رسیدن نسبت جایگزینی ذخایر نفت و گاز این شرکت را در سال 2010 به 131درصد رسانده است. سرمایه گذاری به منظور ارائه یکی از انعطاف پذیرترین و کارآمدترین سیستمهای تولید فرآورده های نفتی و همچنین بازاریابی در اروپا، یکی دیگر از راهبردهای کلیدی شرکت رپسول به شمار میرود. در بخش YPF راهبرد شرکت رپسول اتکا بر مدیریت محلی برای حرکت به سوی بازارهای انرژی آزاد و ادامه سرمایه گذاری در تثبیت و افزایش تولید در ذخایر غیر متعارف نفت و گاز است. یکی از راهبردهای شرکت رپسول به همراه شرکت Gas Natural Fenosa تمرکز بر توسعه فعالیتهای رپسول از طریق حضور در بازار ال ان جی و تقویت کسب و کار جهانی این شرکت است. مدیریت کارآمد کسب و کار شرکت و حمایت از تولید انرژیهای جدید با هدف ساختن آینده ای متنوع تر برای تولید انرژی یکی از بردارهای رشد راهبردی در سالهای آینده به شمار میرود.  اهداف شرکت رپسول شرکت نفت رسپول اسپانیا نگرش شرکت رپسول متمایل به سوی توسعه جوامع و آینده تولید انرژی در بلند مدت است، پس از هشت دهه حضور در عرصه انرژی جهان این شرکت راهبرد خود را بر پایه نو آوریهای تکنولوژیکی به منظور تحقق فرضیه ثابت شده ایجاد راه حلهای موفقیت و راه حلهای انرژی برای نسلهای آینده تثبیت کرده است. اهداف کاری شرکت رپسول بر اساس اصول زیر تنظیم شده است:  نیروی کار متنوع و واجد شرایط  تضمین عرضه انرژی  توسعه راه حلهای نو آورانه تولید انرژی  تعهد به کاستن اثرات مخرب زیست محیطی  مذاکره و رعایت احترام در حوزههای فعالیتی  ارائه اطلاعات شفاف و دقیق در باره فعالیتهای شرکت  عرضه محصولات با کیفیت و کسب نشان تجاری معتبر  ارزشهای شرکت رپسول رفتار مجموعه افراد فعال در شرکت رپسول ( مستقیم، غیرمستقیم و پیمانکاران) بر اساس اصول اخلاقی و حرفهای است که به توسعه کسب و کار این شرکت بر اساس معیارهای صداقت و شفافیت کمک میکند و همچنین سبب ایجاد یک پیوند قوی میان این شرکت با مخاطبانش میشود.  عوامل کلیدی موفقیت رپسول شرکت رپسول برنامه راهبردی جاه طلبانه خود را توسعه داده است که این برنامه شامل اجرای پروژههای مختلفی در تمام حوزه های فعالیت است که در طول این مدت تمام تلاش خود را روی تحقق این هدف متمرکز کرده است.  شرکت رپسول برای حضور در خط مقدم جبهه انرژی جهان و قرار گرفتن در میان 10 شرکت نفتی خصوصی برتر جهان نیازمند به روز رسانی مداوم شیوه های مدیریتی خود به بهترین نحو ممکن است. مسئولیت پذیر بودن و عرضه بهینه انرژی عوامل کلیدی رشد شرکت رپسول را تضمین می کند. راهبرد اکتشاف و تولید شرکت نفت رسول در مادرید بخش اکتشاف و تولید شرکت رپسول (بخش بالا دستی) با هدف دستیابی به رشد سودآور، متنوع و پایدار و همچنین تعهد به ایمنی و شرایط زیست محیطی پروژه های نفت و گاز،  فعالیت های خود را مدیریت میکند. افزایش تولید و ذخایر، تنوع کسب و کار از لحاظ مناطق جغرافیایی با افزایش حضور در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (او یی سی دی)، دستیابی به تعالی در بخشهای عملیاتی و به حداکثر رساندن سودآوری از دارایی های شرکت رپسول را میتوان از اهداف راهبردی این شرکت در بخشهای بالادستی برشمرد. در طول سالهای اخیر در زمینه آموزش سرمایه های انسانی به منظور رشد و توسعه فعالیتهای شرکت رپسول، سرمایه گذاریهای موفقی صورت گرفته و همچنین یک ساختار سازمانی متناسب با اهداف راهبردی این شرکت با تمرکز بر ارتقای کیفیت بخشهای عملیاتی تعریف شده است. همچنین در طول این سالها فرآیندهای فنی و تجاری  دوباره طراحی و استانداردسازی شده و برای تضمین اجرای پروژههای عملیاتی نفت و گاز در آبهای عمیق قابلیتهای فناوری توسعه داده شده است. از یک چشم انداز جغرافیایی، راهبرد شرکت رپسول در بخشهای بالا دستی (اکتشاف و تولید) بر هر دو حوزه های کلیدی قدیمی در آمریکای لاتین (ترینیداد و توباگو، پرو، ونزوئلا، بولیوی، کلمبیا و اکوادور) و آفریقای شمالی ( آنگولا و لیبی) تمرکز دارد و رشد راهبردی کوتاه مدت و میان مدت مناطق در طول سالهای اخیر با تثبیت همراه بوده است.  در میان مناطق راهبردی پروژه های نفت و گاز خلیج مکزیک بسیار قابل توجه هستند از جمله میدان شنزی که از سال 2009 تولید آن آغاز شده است و یکی از راهبردی ترین پروژه های شرکت رپسول به شمار میرود، همچنین پروژه های فراساحلی برزیل در فهرست پروژه های راهبردی و مهم این شرکت قرار دارند. رشد راهبردی میان مدت با توسعه پروژه های بزرگ گازی توسعه یافته در ونزوئلا، بولیوی و برزیل تقویت میشود و رشد راهبردی بلند مدت شرکت رپسول با اجرای پروژه هایی در نروژ، کانادا، غرب آفریقا و اندونزی تحقق می یابد. با توجه به راهبرد تعریف شده شرکت رپسول از لحاظ تنوع مناطق جفرافیایی، سال 2010 به دلیل ورود این شرکت به نواحی با ظرفیت اکتشافی بالا در اندونزی، نروژ، آنگولا، روسیه و عمان سالی پر فروغ برای این شرکت اسپانیایی به شمار میرود.  شرکت رپسول هم اکنون در حال تحقق تعهدات خود و واقعیت بخشیدن به مرحله بعدی رشد از طریق کسب موفقیتهای اکتشافی است که این اقدامها سبب ایجاد ارزش برای سهام داران میشود. ضریب و نسبت جایگزینی ذخایر اثبات شده در مناطق اکتشاف و تولید شرکت رپسول در سال گذشته میلادی به 131درصد رسید، 36 درصد مجموع سرمایه گذاری رپسول در بخش توسعه میدانهای نفت و گاز در آمریکا، ونزوئلا، بولیوی، برزیل و پرو و بخش عمده سرمایه گذاری های اکتشافی در آمریکا و بزریل صورت گرفته است. نتایج عملیاتی در بخشهای بالا دستی شرکت رپسول در پایان سال 2010 به چهار میلیارد و 113 میلیون یورو رسید، در حالی که این رقم در سال 2009، تنها 781میلیون یورو بود و این نشان دهنده رشد 6/426 درصدی است. شرکت رپسول به تازگی در عملیات اکتشافی جدید واقع در مناطق راهبردی با پتانسیل بالا حضور داشته و همچنین در کشفهای مهم سالهای اخیر نقش پر رنگی ایفا کرده است، به طوری که این اکتشافها رشد و توسعه فعالیت این شرکت در آینده را تضمین میکند. تولید نفت و گاز شرکت رپسول در سال 2010 به جز تولید بخش YPF به 344 هزار و 256 بشکه معادل نفت در روز رسید که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2/3 درصد رشد نشان میدهد. ذخایر نفت و گاز اثبات شده رپسول به جز بخش YPF 376 میلیون بشکه (34 درصد) آن نفت خام، میعانات گازی و مایعات گازی و باقی مانده یعنی 724 میلیون بشکه معادل نفت (66درصد) گاز طبیعی است.  گاز طبیعی اکتشاف، تولید، مایع سازی، حمل و نقل، بازاریابی، آماده گاز طبیعی برای صادرات و تبدیل دوباره آن به حالت اولیه (Regasification) تولید برق با استفاده از خوراک گاز طبیعی در بخشهای مختلف کسب و کار شرکت رپسول از فعالیتهای گازی این شرکت به شمار میرود. یکی از مهمترین پروژه های گاز طبیعی مایع شده (ال ان جی) این شرکت کاناپورت ال ان جی در کانادا به شمار می آید، این پایانه ال ان جی که شرکت رپسول 75 درصد در آن سهم دارد نخستین پایانه ال ان جی در سواحل شرقی کانادا به شمار میرود. شرکت رپسول 30 درصد از سهام شرکت Gas Natural FENOSA Group را در اختیار دارد، این شرکت همچنین از طریق بخشYPF  در آرژانتین به فعالیت های گازی مشغول است. مجموع فروش گاز طبیعی بخش YPF در سال 2010 به 13 میلیون و 959 هزار متر مکعب رسید که نسبت به سال پیش از آن حدود 12 درصد افت نشان می دهد، میانگین قیمت فروش گاز این شرکت در سال 2010 نسبت به سال 2009 با 5 درصد افزایش همراه بوده است. یکی از موفقیت های عمده گازی شرکت رپسول در سال گذشته میلادی راه اندازی کارخانه تولید ال ان جی پرو بود که 20 درصد از سهام این پروژه به این شرکت اسپانیایی تعلق دارد.  پالایش و بازاریابی عرضه و تجارت نفت خام و فرآورده های نفتی، پالایش نفت، بازاریابی فرآورده های نفتی و LPG  و تولید و بازاریابی مواد شیمیایی از جمله فعالیت های پایین دستی شرکت رپسول به شمار میروند. فعالیت ها و آمارهای بخش پایین دستی شرکت رپسول در یک نگاه کلی  اداره پنج پالایشگاه نفتی در اسپانیا و یکی در پرو  ظرفیت تولید روزانه 776 هزار بشکه فرآورده های تقطیری  پیشگام در صنعت پالایشی اسپانیا   سومین عرضه کننده خرده فروشی LPG درجهان شبکه گسترده فروش فرآوردههای نفتی در بیش از چهار هزار و 400 جایگاه عرضه سوخت  YPF اداره سه پالایشگاه لاپلتا، لوجان دو کایو و پلازا هوینکول را بر عهده دارد  پالایش شرکت رپسول برای افزایش ظرفیت پالایش و تولید فرآورده های نفتی متنوع، برنامه سرمایه گذاری های جاه طلبانه خود را  به سرعت دنبال میکند در حالی که افزایش ایمنی، پایداری و کاستن از اثرات مخرب زیست محیطی و همچنین بهینه سازی تاسیسات از تعهدهای این شرکت همزمان با اجرای برنامه توسعه به شمار میرود.  بازاریابی شرکت رپسول برای بازاریابی نفت و فرآورده های نفتی خود یک راهبرد با چندین نام تجاری دارد که از جمله آنها میتوان به رپسول، کامپاسا (Campsa) و پترونور (Petronor) در اسپانیا و رپسول در دیگر کشورهایی که این شرکت اسپانیایی فعالیتهای پایین دستی دارد، اشاره کرد. به حداکثر رساندن ارزش شبکه بازاریابی به وسیله بهره مندی از نو آوری در تمام فعالیتها از اهداف راهبردی شرکت رپسول در بخش بازاریابی به شمار می آید. مجموع فروش فرآورده های نفتی شرکت رپسول به جز LPG در سال گذشته میلادی به 38 هزار و 613 تن رسید که این رقم در مقایسه با سال 2009، 2/2 درصد کاهش نشان می دهد، که بخش عمده این کاهش به افت تقاضا برای سوخت در اسپانیا مربوط می شود. همچنین فروش فرآورده های نفتی این شرکت در سال 2010 در اروپا با 6/1 درصد و در دیگر بخشهای جهان با 3/4 درصد کاهش همراه بود. فعالیت های رسپول در ایران اما «رپسول» مهمترین و بزرگترین شرکت نفتی اسپانیا هرچند در صنعت نفت ایران پیش از دوران تحریم‌ها فعالیت داشته اما فعالیت این شرکت بزرگ نفتی اسپانیایی در ایران هیچگاه منجر به استمرار همکاری‌های بلندمدت نفت و گازی با ایران نشد. شرکت رپسول اسپانیا در اواسط دهه ۸۰ شمسی قراردادی با شرکت ملی نفت ایران به منظور توسعه فعالیت‌های اکتشافی به وسعت تقریبی ۱۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع در بلوک ایرانمهر و فروز برای یک دوره ۲.۵ ساله امضا کرد. در نهایت این همکاری رپسول با شرکت ملی نفت ایران با وجود حفاری دو حلقه چاه اکتشافی در این دو بلوک دریایی در خلیج فارس منجر به کشف یک میدان عظیم تجاری نفت و گاز نشد و در نهایت رپسول از ادامه فعالیت اکتشافی در این دو بلوک انصراف داد. پس از این ناکامی رپسول در صنعت نفت ایران، این شرکت اسپانیایی به همراه توتال فرانسه خواستار مشارکت در طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و ساخت کارخانه پارس ال. ان. جی در ایران شد که این همکاری هم به دلیل اعمال تحریم‌های غیر قانونی غرب پس از ماه‌ها مذاکره و حتی امضای تفاهم نامه اولیه به حالت تعلیق درآمد. رپسول اسپانیا در اواسط دهه ۸۰ شمسی پیشنهادهای دیگری هم مبنی بر مشارکت با شرکت نیکوی ایران و تامین منابع مالی و اجرای طرح توسعه میادین کیش، آذر، چنگوله، کرخه و آزادگان جنوبی را هم ارایه کرد، اما هیچ کدام از این پیشنهادها منجر به امضای قرارداد با شرکت نفت ایران نشد. حتی در دی ماه سال ۱۳۸۶ (ژانویه ۲۰۰۸) بین شرکت توسعه پترو ایران و شرکت رپسول تفاهم نامه‌ای (MOU) به همراه توافق محرمانه (Confidential agreement) به امضا رسید که به موجب آن اسناد فنی و طرح جامع توسعه (MDP) آزادگان جنوبی برای انجام ارزیابی‌های فنی و اقتصادی به منظور بررسی امکان مشارکت بین دو شرکت در اختیار رپسول قرار گرفته بود. در نهایت رپسول اردیبهشت سال ۱۳۸۷ گزارش ارزیابی مقدماتی در ارتباط با طرح جامع توسعه خود را در خصوص میدان آزادگان جنوبی، ارایه و ضمن ابراز تمایل جهت ورود به مرحله دوم ارزیابی اعلام کرد اما در ادامه شرکت اسپانیایی انصراف خود را از حضور در این طرح اعلام کرد. در کنار رسپول اسپانیا، همکاری‌های نصفه و نیمه ای بین شرکت گاز، شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی با چند شرکت اسپانیایی به منظور مشارکت و سرمایه گذاری در ساخت پالایشگاه‌های گاز بیدبلند دو، طرح‌های پالایش نفت و بازگشایی خطوط فاینانس امضا شد که این توافق‌ها به دلیل افزایش تحریم‌ها هیچگاه به طور کامل اجرایی و عملیاتی نشد. در زمینه واردات نفت اسپانیا از ایران نیز تا قبل از سال ۲۰۱۲ میلادی اسپانیا جزو مشتری های نفت ایران بود اما از آن سال به بعد تاکنون واردات نفت اسپانیا از ایران قطع شد.      
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی