۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۱۲۰۱۱۱

امريكا درک درستی از روحانیت شیعه در ایران و عراق ندارد

مقام های امریکایی آیت الله سیستانی روحانی بلندپایه شیعه عراقی را تحسین می کنند در حالی که به آیت الله خامنه ای رهبر عالی ایران حمله می کنند. این در حالی است که واشنگتن از درک این موضوع ناتوان بوده که هر دو رهبر عالی رتبه شیعه منافع مشترکی در مقاومت در برابر تهدیدات خارجی دارند.
امريكا درک درستی از روحانیت شیعه در ایران و عراق ندارد
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، این نشریه با اشاره به موضع غیر خصمانه آیت الله سیستانی در قبال ایران می نویسد:"در ۱۷ ژانویه آیت الله العظمی "علی سیستانی" عالی رتبه ترین مرجع شیعه در عراق از بیمارستان مرخص شد‌. "مایک پمپئو" وزیر خارجه امریکا در توئیتی به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی برای بهبود حال آیت االه سیستانی آرزو کرد و او را منبعی الهام بخش دانست.
این نگاه دوستانه امریکا به آیت الله سیستانی تلاشی از سوی دولت آن کشور برای مقابله با نفوذ ایران در عراق بوده است. این موضوع سه هفته پس از آن روی می دهد که پمپئو، ترامپ را به ترور ژنرال سلیمانی تشویق کرده بود. بر کسی پوشیده نیست که پمپئو طرفدار استراتژی فشار حداکثری علیه ایران است. در حالی که او با لحنی تند درباره مقام عالی رهبری ایران توئیت منتشر کرده و سخنرانی کرده است. این رویکرد متفاوت و متضاد نسبت به دو روحانی ارشد شیعه اشتباه محاسبه دیگری از سوی دولت امریکا در فضای متلاطم خاورمیانه است".
این نشریه می افزاید:"یک روز پس از ترور ژنرال سلیمانی آیت الله سیستانی پیام غیر منتظره ای برای این منظور صادر کرد و به مقام رهبری ایران تسلیت گفت. آیت الله سیستانی نقش ژنرال سلیمانی را در مبارزه علیه داعش در عراق ستود.
این‌نخستین متن ارسالی آیت الله سیستانی برای آیت الله خامنه ای در یک دهه اخیر بوده است. هم چنین، این اقدامی نادر بود که او خبر فوت یک غیر روحانی را تسلیت گفت. پرسشی که مطرح می شود آن است که ژنرال سلیمانی چه کسی بود که آیت الله سیستانی را به تسلیت گفتن واداشت. واقعیت آن است که هم آیت الله خامنه ای و هم آیت الله سیستانی تلاش های ژنرال سلیمانی در مقاومت و مقابله با تهدید خارجی را ستوده اند. این احساس مشترک میان دو روحانی شیعه در ایران و عراق بدان خاطر است که تهدید مشترکی را از جانب ایدئولوژی ستیزه جویانه گروهی مانند داعش احساس می کنند. در واقع، مخالفت در برابر مداخلات و تهدید خارجی اولویت اصلی دو مقام بلندپایه مذهبی در ایران و عراق است".
"فارین پالسی" می افزاید:"جای تردیدی ندارد که دو رهبر شیعه با یکدیگر اختلاف نظر سیاسی دارند. با این حال، زمانی که نوبت به تهدید خارجی می رسد آنان با یکدیگر متحد می شوند و اولویت را حفظ اتحاد می دانند. آنان معتقدند باید مانع از تضعیف نهاد روحانیت شد".
این نشریه در ادامه می نویسد:"در سال ۲۰۱۴ میلادی، آیت الله سیستانی فتوایی را برای مقابله با تهدید متوجه از جانب داعش صادر کرد. او خواستار جهاد تمام عراقی ها علیه آن گروه و دفاع از وطن شد. این رویداد یکصد سال پس از فتوای آیت الله سید "کاظم یزدی" علیه نیروهای بریتانیایی حمله کننده به عراق در سال ۱۹۱۴ میلادی بود.
فتوای آیت الله سیستانی هموار کننده مسیر تشکیل نیروهای بسیج مقاومت مردمی و کمک رسانی ژنرال سلیمانی به آنان برای سازماندهی عملیات علیه داعش بود. هدف ژنرال سلیمانی دفاع از عراق به عنوان سرزمینی برای تمام عراقی ها بود.
آیت الله سیستانی نیز به دنبال حفظ حاکمیت عراق و قدرت دولت آن کشور بود. زمانی که نوبت به مداخله خارجی رسید آیت الله سیستانی نتوانست در حاشیه باقی بماند. او احساس کرد که شیعیان در سایر کشورها از جمله ایران و لبنان نیز در خطر هستند. او در سال ۲۰۰۶ میلادی به صورت پنهانی از طرح آتش بس اسرائیل و حزب الله لبنان حمایت کرده بود.
 ماینده او در بیروت در آگوست ۲۰۱۲ در مصاحبه ای این موضوع را فاش کرد و اعلام نمود که امریکا چند روز پس از پیام مثبت آیت الله سیستانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطعنامه ۱۷۰۱ رای مثبت داد که آتش بس میان حزب الله و اسرائیل را اعلام می کرد. در مورد ایران او علیرغم ایرانی تبار بودن هیچ گاه در مورد مسائل سیاسی داخلی ایران اظهارنظری نکرده است.
او هرگز به پرسش های پیروان شیعه ایرانی اش در مورد مسائل داخلی ایران پاسخ نداده است. او همواره از پیروان اش خواسته تا تحت رهبری آیت الله خامنه ای با هم متحد باقی بمانند. نامه اخیر و پیام تسلیت آیت الله سیستانی نشان داد علیرغم تمام اختلاف نظرهایی که با ایران دارد او هرگز دشمن آن کشور نیست. این نکته ای است که تصمیم گیرندگان در واشنگتن قادر به درک آن نبوده اند و منافع، اولویت ها و پویایی درونی روحانیت شیعه را درک نکرده اند".
این نشریه در ادامه می نویسد:"در سال ۲۰۰۴ میلادی، نیروهای امریکایی هواداران "مقتدی صدر" روحانی جوان شیعه که آن زمان خواستار تشکیل حکومتی اسلامی شبیه ایران در عراق بود را در حرم امام علی محاصره کردند. موضع او متفاوت از موضع آیت الله سیستانی بود.
در آن زمان، پیامی از سوی آیت الله خامنه ای به آیت الله سیستانی از طریق تلفنی ارسال شد بود و از او خواسته شد در قضیه ورود کند. در آن پیام تلفنی آیت الله خامنه ای گفنه بودند که وضعیت شیعیان وخیم است. اگر من و شیعیان در ایران نتوانیم کاری انجام دهیم بر شما واجب است برای دولت عراق پیامی قوی ارسال کنید.
ایشان گفته بودند اگر خون صدر و هواداران اش در حرم ریخته شود شیعیان خواهند گفت که روحانیون نشستند و ریخته شدن خون را تماشا کردند. پس از این پیام، آیت الله سیستانی و آیت الله خامنه ای برای دستیابی به آتش بس از نزدیک با یکدیگر همکاری داشتند. آیت الله سیستانی طرح آتش بسی چهار ماده ای را تقدیم نماینده آیت الله خامنه ای در نجف کرد تا به دست صدر برساند.
 صدر در آنجا متوجه شد که آیت الله سیستانی در حال سکوت و عدم سکوت وزن و مشروعیت تاثیرگذاری دارد. در سال ۲۰۱۴ میلادی، ایران در برابر خواست آیت الله سیستانی به نظر او احترام گذاشت. ایران خواستار نخست وزیری "نوری مالکی" بود و آیت الله سیستانی مخالف این موضوع بود و در نهایت در سپتامبر ۲۰۱۴ "حیدر العبادی" به عنوان نخست وزیر انتخاب شد.‌
ایت الله سیستانی خواستار عراق قوی و متحد است در آن صورت عراق قدرت میانجی گری بین ایران و امریکا را نیر خواهد داشت این چیزی است که دولت فعلی امریکا نمی خواهد. زمانی که پمپئو برای آیت الله سیستانی پیام ارسال می کند متوجه نیست که او دوست دشمن امریکا است".

منبع: روزنو
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی