۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
کد مطلب : ۱۱۸۹۵۱

نوآوری جوان‌ها سنگ‌بنای شهر هوشمند است

به گفته ستاری برای ایجاد شهر هوشمند به توانمندی و دانش جوانان نیاز داریم. همانگونه که صنعت را با کمک جوانان متحول کردیم باید شهر را هم با اتکا به توانایی جوانان و داشته‌های بومی هوشمند کنیم.
سورنا ستاری
سورنا ستاری
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: شهرها در آینده جهان، نقشی فوق‌العاده دارند و شهرهای هوشمند، بستر و زیرساخت آموزشی آینده محسوب می‌شوند.
 
  صبح امروز سومین همایش و نمایشگاه شهر هوشمند با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران و پیروز حناچی شهردار تهران در برج میلاد تهران آغاز به کار کرد.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این همایش و نمایشگاه با اشاره به این‌که سومین سال است که در این جمع حضور می‌یابم، بیان کرد: حرکت و تصمیم جدی شهرداری برای هوشمندسازی شهر حرکتی ستودنی و قابل تقدیر است.

وی افزود: زیست‌بوم شهر هوشمند باید با تکیه بر داشته‌های بومی و توانمندی جوانان توسعه یابد و ما حامی هوشمندشدن شهرها به مدد ایده‌های نوآورانه هستیم؛ در واقع شهر هوشمند ماهیت شهر و کاربری آن را تغییر می دهد که از رویدادها و تحولات شهری آگاه و مدیر آن باشد.

به گفته ستاری، تهران برای تبدیل شدن به شهر هوشمند ظرفیت بالایی دارد و باید تهران را با کمک داشته‌های بومی به یک ابرشهر تماماً هوشمند بدل کنیم.

تغییر زمین بازی کسب‌وکار کشور
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: زمین بازی زیست‌بوم کسب‌وکار در کشور تغییر کرده است و سیستم‌های سنتی چاره‌ای جز پیوستن به این زیست‌بوم نوین ندارند.

به گفته رئیس بنیاد ملی نخبگان، برای ایجاد شهر هوشمند به توانمندی و دانش جوانان نیاز داریم. همانگونه که صنعت را با کمک جوانان متحول کردیم باید شهر را هم با اتکا به توانایی جوانان و داشته‌های بومی هوشمند کنیم.

ستاری به روزهای ابتدایی راه‌اندازی تاکسی‌های اینترنتی در کشور اشاره کرد و گفت: در آن‌روزها مخالفت‌های زیادی با این کار می‌شد؛ اما امروز همه با این جریان همگام شده‌اند و سیستم‌های سنتی می‌دانند که چاره‌ای جز پیوستن به این موج تغییرات ندارند.

رئیس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‎بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور ادامه داد: شهر هوشمند یعنی آموزش شهروندان تا لحظه مرگ. امروز کسانی را می‌بینیم که سواد ندارند اما برای رفع نیازهای شهری خود با نرم‌افزارهای خدماتی کار می‌کنند. یعنی آموزش کار با این سیستم‌ها را دیده‌اند.

ستاری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: در آینده شهرها به پلت‌فرم آموزشی تبدیل می‌شوند و همه باید تحت این آموزش‌ها قرار گیرند تا بتوانند زندگی مدنی داشته باشند.

هوشمندسازی شهرها شهرداری را صاحب شهر‌ می‌کند
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تاکید بر لزوم تغییر سیستم آموزش دانشگاه‌های کشور، گفت: آموزش‌های منفعل و جدا از جامعه که در دانشگاه‌ها وجود دارد محکوم به شکست است و باید آموزش‌های دانشگاهی نیز بر مبنای همین نیازهای جامعه تعریف شود.

به گفته ستاری، آموزش‌های دانشگاهی باید مبتنی بر زیست‌بوم فناوری و نوآوری که در دل نواحی و کارخانه‌های نوآوری شکل گرفته است، اتفاق بیفتد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه، بیان کرد: شهرداری برای اینکه صاحب شهر شود باید به سمت شهر هوشمند برود و سیستم‌های سنتی را کنار بگذارد.

به گفته ستاری،اگر شهرداری بتواند شهر هوشمند را به درستی پیاده کند، می‌تواند درآمدی چند برابر درآمدهای سنتی خود داشته باشد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، افزود: تهران شهری با ظرفیت بالا است. محیطی مستعد هوشمندسازی با جمعیتی قابل توجه و استفاده از دانش جوانان برای هوشمندسازی شهر، یک ضرورت است.

ستاری معتقد است که کسب‌وکارهای سنتی چاره‌ای جز همراهی با زیست‌بوم فناوری و نوآوری ندارند. چون بازیگران کسب‌وکار کشور تغییر کرده‌اند.

زیست‌بوم فناوری و نوآوری به بلوغ رسیده است
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه بیان کرد: در کسب‌وکارهای نوین که بازیگران اصلی آن استارتاپ ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده ها هستند، اشتغال افزایش می‌یابد و توان دانشی و علمی آنها به کار می‌آید.

رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور ادامه داد: حرکت جوانان در زیست‌بوم فناوری و نوآوری به بلوغ رسیده است و دیگر نمی‌توان در مقابل این حرکت ایستادگی کرد. همه به این نتیجه رسیده‌اند که باید اقتصاد کشور به دست جوانان بیفتد و منابع زیرزمینی بر مبنای داشته علمی آنها مدیریت شود.

ستاری در ادامه بیان کرد: تهران پتانسیل بالایی برای تبدیل شدن به شهری هوشمند را دارد و می‌تواند به یکی از پیشروترین شهرهای هوشمند در دنیا تبدیل شود.

ستاری با بیان اینکه معاونت علمی با تمام توان در خدمت برنامه هوشمندسازی شهر تهران است، گفت: نواحی نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد و همه ظرفیت‌های موجود در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در اختیار شهرداری است تا برای اجرایی‌سازی شهر هوشمند از آن بهره بگیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به تفاهم‌نامه‌های منعقد شده میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور و شهرداری برای استفاده از توان جوانان برای هوشمندسازی تهران، گفت: معاونت علمی و  فناوری ریاست جمهوری آماده هر گونه همکاری و کمک برای اجرایی شدن این طرح است.

هفته تهران هوشمند به همت سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران 12 آذرماه آغاز شد و تا فردا ادامه خواهد داشت. «افتتاح مراکز نوآوری»، «برپایی گذر نوآوری در پایتخت»، «رونمایی از پروژه‌های تهران هوشمند»، «افتتاح مرکز زندگی هوشمند» و «برپایی نمایشگاه نیازهای فناورانه شهرداری»، از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده در این همایش است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی