۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۱۱۸۷۸۲

پالایشگاه ستاره خلیج فارس دستاورد زنگنه نیست

احمدی گفت: در زمان وزارت آقای زنگنه هیچ پروژه‌ی بهینه‌سازی برای پالایشگاه‌ها صورت نگرفته است. در این دولت نه تنها در حوزه پروژه‌های آپگریدینگ پالایشگاه‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفته؛ بلکه در حوزه پالایشگاه‌سازی هم کاری انجام نداده‌اند.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس دستاورد زنگنه نیست
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  مدیرعامل سابق شرکت ملی و مهندسی ساختمان نفت گفت: در دوران زنگنه هیچ سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها انجام نشد. اینکه برویم و یک لوله پالایشگاه را تعمیر کنیم که نمی‌شود بهینه‌سازی پالایشگاه.
 
فرهاد احمدی، مدیرعامل سابق شرکت ملی و مهندسی ساختمان نفت با اشاره به عدم توجه بیژن زنگنه، وزیر نفت به پروژه‌‌های آپگریدینگ پالایشگاه‌ها گفت: در زمان وزارت آقای زنگنه هیچ پروژه‌ی بهینه‌سازی برای پالایشگاه‌ها صورت نگرفته است. در این دولت نه تنها در حوزه پروژه‌های آپگریدینگ پالایشگاه‌ها هیچ اقدامی صورت نگرفته؛ بلکه در حوزه پالایشگاه‌سازی هم کاری انجام نداده‌اند.

وی در ادامه توضیح داد: تنها کاری که بلدند انجام دهند این است که از ستاره خلیج فارس به نفع خودشان سو استفاده کنند. ما پالایشگاه ستاره خلیج فارس را شهریور 92 با 79 درصد پیشرفت فیزیکی و گزارش مهروموم شده تحویل تیم فعلی وزارت نفت دادیم و تیم فعلی این پروژه را با تاخیر تکمیل کردند. یعنی پالایشگاه ستاره خلیج فارس دستاورد زنگنه نیست.
احمدی گفت: اینکه گفته می‌شود زنگنه به جای ساخت پالایشگاه بر بهینه‌سازی آنها تمرکز کرده گزاره غلطی است. ما تا به حال 2 پروژه بزرگ بهینه‌سازی پالایشگاه‌ها در اراک و آبادان داشتیم. در پروژه‌هایی مثل پالایشگاه بندرعباس هم بحث بنزین‌سازی مطرح بود نه پروژه‌ی آپگریدینگ آن را هم با پیشرفت بالای 85 درصد تحویل زنگنه دادیم. یعنی کاری نبوده که خودشان تصمیم بگیرند که انجام دهند بلکه این پروژه‌ها در حال تکمیل بودند.

مدیرعامل سابق شرکت ملی و مهندسی ساختمان نفت اظهار داشت: وقتی می‌گوییم یک پالایشگاه را بهینه‌سازی کردیم یعنی مثل پالایشگاه اراک، که ما یکی از پیچیده ترین تکنولوژی‌های پالایشی یعنی RFCC برای شکست و کاهش حجم نفت کوره پیاده‌سازی کردیم و ظرفیت پالایشگاه را از 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه رساندیم یعنی ظرفیت پالایشگاه را 80 هزار بشکه افزایش دادیم.

بهینه‌سازی پالایشگاه‌های آبادان، بندرعباس و اراک در دوره زنگنه اتفاق نیفتاده است
وی ادامه داد: در دوران زنگنه هیچ سرمایه‌گذاری برای بهینه‌سازی انجام نشد و اصلا کلا در این دوره حتی یک پروژه جدید هم استارت نخورده است. در حالی که در دوره قبل از ایشان 34 هزار میلیارد تومان در پالایشگاه اراک سرمایه‌گذاری شد و تکنولوژی جدیدی دراین پالایشگاه راه اندازی کردیم. ما مازوت را به بنزین تبدیل می‌کنیم و تنها پالایشگاهی است که در اوج تحریم‌ها به پتروپالایشگاه تبدیل کردیم. برای اینکار ما راه دور زدن تحریم را یاد گرفتیم و کارها را انجام دادیم.

احمدی همچنین افزود: بهینه‌سازی پالایشگاه آبادان هم در دو فاز انجام شد و ظرفیت فاز اول به 150 هزار بشکه و فاز جدید هم به 210 هزار بشکه است که مجموع این 360 هزار بشکه می‌شود. در این طرح پالایشگاه قدیم آبادان از تولید خارج شد و به جای آن این دو فاز تکمیل شده و به عنوان پالایشگاه جدید وارد خط شد. این کار هم در دوره قبل از زنگنه انجام شد و اصلا خود بنده طرحش را ابلاغ کردم. فاینانس این طرح هم تامین شده بود.

مدیرعامل سابق شرکت ملی و مهندسی ساختمان نفت در پایان گفت: در پالایشگاه بندرعباس هم اصلا کار خاصی شکل نگرفت. ما در این پالایشگاه طرحی را برای بنزین‌سازی انجام دادیم و واحدهایی برای تصفیه گازوئیل ایجاد کردیم که در زمان آقای زنگنه اتفاق نیفتاد بلکه برای زمان قبل از ایشان بوده است. در واقع پروژه‌های پالایشگاه‌های آبادان، بندرعباس و اراک در دوره زنگنه اتفاق نیفتاده است. اینکه مثلا برویم و یک لوله پالایشگاه را تعمیر کنیم که نمی‌شود بهینه‌سازی پالایشگاه. این کارها که طرح جدید برای بهینه‌سازی پالایشگاه محسوب نمی‌شود.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی